2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Články o výtvarnom umení zriedka vyvolávajú verejné polemiky. Ostrý článok Richarda Gregora v predminulom .týždni polemiku vyvolal - v redakcii aj mimo nej. Keď sme dostali nižšie uvedený text Milana Bočkaya, výtvarníka, o ktorom bola reč, rozhodli sme sa uverejniť ho v plnej dĺžke. Čitateľom, ktorí výstavu Delfín v lese alebo Chvála paradoxu zatiaľ nevideli, odporúčame jej návštevu. Budú sa tak môcť rozhodnúť, či dajú za pravdu kritikovi, alebo jeho kritikom. Ak sa nebudú vedieť rozhodnúť, nič to. Uvidia aspoň výstavu, ktorú jednoducho treba vidieť.

jk

Keďže rozruch okolo recenzie Richarda Gregora nadobudol nežiaduce rozmery s náznakom "lynču", považujem za potrebné uviesť zásadné veci na pravú mieru.
V dnešnom deformovanom mediálnom svete každá informácia musí mať aspoň náznak kontroverznosti a s pozitívnou zvesťou nepochodíte. Z tohto dôvodu som vymyslel a následne naviedol môjho mladého priateľa Richarda na napísanie pamfletu s cieľom upozorniť na moju retrospektívnu výstavu, ktorá bude v Slovenskej národnej galérii pod názvom Delfín v lese, alebo chvála paradoxu do 29. júla 2007. Bol som veľmi prekvapený úspechom tejto mystifikácie, nečakane mohutnou vlnou záujmu o moju tvorbu a naopak, množstvom odsudkov Richardovej spisby. Až sa hanbím za mierne zneužitie svojich priaznivcov. Počítam s ich veľkorysosťou, veď mystifikácia je súčasťou mojej práce.
Aby plán vyšiel, bolo potrebné dodržať určité pravidlá: zdanie serióznosti a hlavne dokonalé utajenie pravého zámeru. Vďaka inteligencii a disciplíne môjho priateľa v tomto smere neboli problémy. Aby čitatelia neboli úplne bez šancí, narafičili sme na nich dve pomôcky možného odhalenia. Prvou bola odvolávka na "legendárne prísnu kritičku" Adu Gutleber-Krnáčovú a "krátku polemickú prestrelku" spred štrnástich rokov. Pamätníci si mali uvedomiť, že to Richard nemôže myslieť vážne. Vtedy totiž kunsthistorik Radislav Matuštík, absolútna Richardova autorita, v tejto kauzičke prejavil jednoznačný postoj. A ten veru na prospech "legendárne prísnej kritičky" nebol. Druhou pomôckou bolo naše všeobecne známe priateľstvo už od Richardovho ukončenia vysokej školy. Opäť pamätníci zlyhali a neuvedomili si, že už v roku 1999 mladý kritik veľmi priaznivo recenzoval moje výstavy: v Zíchyho paláci a v CC centre. (Richard Gregor: Spoľahlivý solitér, SME 8.10. 1999) Pamätníci, inak bystrí ľudia, dokonca prehliadli fakt, že v tejto recenzii vyzdvihuje práce napospol z obdobia tvorby, ktoré v pamflete odsudzuje. Naopak, nečakané bolo podozrenie niektorých redaktorov .týždňa, ktorým sa javil hysterický tón neprirodzený, diametrálne odlišný od pravidelných Richardových príspevkov. Rozptýliť podozrenie nebolo ľahké. Na záver sa všetkým, ktorí "naleteli", ešte raz ospravedlňujem s poznámkou, že to je princíp mystifikácie.

.milan Bočkay



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.