2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Kde: SNG, Vodné kasárne, Rázusovo nábrežie 2, Bratislava
Kedy: 4. jún 2010 - 29. august 2010
Kurátor výstavy: Martin Čičo


Výstava prezentuje devätnásť kresieb talianskej proveniencie zo zbierky SNG. O ich návrat na scénu dejín umenia sa zaslúžili poslucháči Katedry reštaurovania Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave Jarmila Tarajčáková-Dóriová, Jakub Gulyás a Barbora Němečková.

Kolekcia predstavuje rôznorodý autorský aj tematický výber, orientovaný prvotne na širší okruh reštaurátorských problémov daných aj rozdielnymi kresliarskymi technikami: suchými, napríklad prírodný uhoľ, rudka, krieda, alebo tými maliarskejšími, pri ktorých je perokresba tušom, atramentom, bistrom či sépiou lavírovaná až po celkové rozmaľovanie motívov a nasadenie svetiel bielobou. Zaujímavá je však aj z hľadiska funkcie kresby, pričom ukazuje viacero polôh: kresbu ako skicu, kresbu ako prípravu pre finálne dielo, kresbu ako pomôcku pri realizovaní výsledného maliarskeho diela, alebo naopak, ako jeho kreslenú kópiu, ale aj kresbu v jej autonómnej polohe ako hotové umelecké dielo.

K posledne menovanému okruhu patrí kompozícia Svätej rodiny pri odpočinku na úteku do Egypta (SNG, inv. č. K 95) od Luca Cambiasa (1527 – 1585), ku ktorej sa v galérii Uffizi vo Florencii zachovala prípravná skica, ďalej zobrazenie Madony s tromi anjelikmi z výjavu Narodenia z okruhu Carla Marattu (1625 – 1713; SNG, inv. č. K 1011) alebo scéna Zasnúbenie Panny Márie od neznámeho umelca z druhej polovice 16. storočia (SNG, inv. č. K 4812).
K výrazným autorským kresbám môžeme priradiť aj Štúdiu sediaceho evanjelistu (SNG, inv. č. K 96) z okruhu bolonského maliara Bartolomea Passarottiho (1529 – 1592), ktorá slúžila ako príprava pri hľadaní postoja a pózy figúry vo finálnom maliarskom diele.
Podobnú úlohu plnila aj výrazom skromnejšia prípravná skica, štúdia dvoch mužských postáv od Bernardina Gattiho (1495/1496 – 1576; SNG, inv. č. K 1485). Pravidelná štvorcová mriežka na diele naznačuje, že bola použitá ako príprava pre väčšiu, finálnu kompozíciu. Je ňou dodnes zachovaný obraz Nanebovzatia Panny Márie v Dóme v Cremone, dokončený Gattim v roku 1572.

V prípade kresieb s inv. č. K 1469 a K 7387 s motívmi Prechodu cez Červené more (17. storočie, uhoľ, krieda) a bližšie neidentifikovanej Bojovej scény (16. storočie, rudka) s podobnou mriežkou, sa síce ich výslednú realizáciu nepodarilo dosiaľ identifikovať, ale je jasné, že boli použité v rovnakom pracovnom procese – zväčšenia pôvodnej kompozície.
Ešte viac „funkčnejšie“ kresby sa používali pri prenose na inú podložku bez zmeny veľkosti, v ktorom sa najbežnejšie uplatňovalo pretláčanie hlavných línií kompozície pomocou zatónovaného rubu diela na princípe kopírovacieho papiera. Menej časté je pretláčanie kresby vytvorenej hlinkovým pigmentom zmiešaným s olejovým spojivom s úmyslom zvýšiť jeho priľnavosť pri prenose na menej obvyklú kriedovú podložku (Traja králi, SNG, inv. č. K 7364 a Anjeli, SNG, inv. č. K 7365, obe druhá polovica 16. storočia).




Osobitnú skupinu predstavujú kópie, ktoré sú sami autorsky obvykle menej významné, dokladajú však bežnú dobovú prax študovania či školenia sa podľa diel významných autorov. Niekedy boli kopírovaná predloha a jej umiestnenie uvedené priamo na diele, ako je tomu aj v prípade študijného záznamu (SNG, inv. č. K 1471) podľa oltárneho obrazu Giovanniho Antonia da Pordenone (1484 – 1539) s výjavom Blahoslavený Lorenzo Giustiniani v rozhovore so svätcami v benátskom kostole Madonna del Orto z obdobia okolo rokov 1532 – 1533 (dnes Accademia, inv. č. K 316). Rovnako podľa benátskej predlohy, veľkorozmernej maľby Jacopa Tintoretta (1518 – 1594) „La piscina probatica“ z roku 1559 v Chiesa di San Rocco, bola vytvorená ďalšia prezentovaná kópia – Uzdravenie chromého pri rybníku Betsata (pred 1725; pero, lavírovanie, vysvetľovanie bielobou; SNG, inv. č. K 1067).

Paradoxne, najväčšou z vystavených kópií, je lavírovaná kresba s námetom Alegória zimy (SNG, inv. č. K 7608) vytvorená podľa predlohy maliara a grafika Pietra Testu (1612 – 1650). Pravdepodobne vznikla podľa pôvodného umelcovho návrhu pre grafické dielo, ktorý bol voči jeho výslednej grafike z roku 1644 rovnako zrkadlovo obrátený. Na rozdiel od Testovho uvoľneného a dynamického kresliarskeho štýlu, ktorý sa prejavil aj v jeho autorských leptoch, je však naša kresba vytvorená uťahaným spôsobom, typickým pre študijné kópie školiacich sa mladých umelcov.

Okrem takpovediac funkčných kresieb vznikajúcich v procese tvorby alebo finalizácie diela, vytvárali významnejší umelci aj kresby pre vlastné uspokojenie. Patril k nim aj Stefano della Bella (1610 – 1664), ktorý okrem oficiálnej polohy svojej tvorby výpravných divadelných návrhov a dekorácií, vytvoril aj množstvo žánrových kresieb v rýdzo autorskej polohe. Na výstave je zastúpený perokresbou Sediaceho muža pri hre so psom (okolo polovice 17. storočia, pero, hnedý atrament; SNG, inv. č. K 6838).

Podobne ako v tomto prípade, autorské alebo tematické okruhy aj ďalších kresieb vhodne dopĺňa trinásť grafických diel a jedna kresba zo zbierky Slovenskej národnej galérie a Galérie mesta Bratislavy.
Bohatou dokumentáciou doložený výskum najmodernejšími analytickými metódami ako i samotný priebeh reštaurovania priniesol oživenie kresbám, ktoré sa stali veľkým obohatením výstavného fondu Zbierky starej kresby a grafiky Slovenskej národnej galérie.

Sprievodné podujatie k výstave:
10. 6. 2010 o 17.00 hod. – kurátorský a reštaurátorský výklad Martina Čiča
a Jarmily Tarajčákovej-Dóriovej



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.