2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Jena Opoldusová
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

 
Na konári sedia dve veveričky. Jedna hryzie orech, druhej v tom bráni plynová maska. Nad hlavou má prázdnu bublinu, do ktorej si každý môže dosadiť svoje vysvetlenie. Júliusovi Kollerovi stačila titulná stránka obrázkového časopisu Svet socializmu, aby ju nápadom zmenil na umelecké dielo. Jeho Vedecko-fantastická retrospektíva má vo štvrtok 22. apríla vernisáž v Slovenskej národnej galérii. Takmer tri roky po jeho smrti.

Diela Júliusa Kollera vlastnia svetové galérie, napríklad aj Centre Georges Pompidou v Paríži či Tate Gallery v Londýne. "Dnes by sa dala urobiť slušná Kollerova výstava zo zbierok zahraničných aj prestížnych galérii a vyzeralo by to efektne. Naše možnosti však nie sú také, aby sme boli schopní zaplatiť výdavky, ktoré by takáto výpožička stála. Pracovali sme so slovenskými, málo s českými a trochu s rakúskymi zbierkami. Tie, našťastie, majú záujem, aby to nebolo veľmi drahé. Ale ostatné sme museli vynechať," povedal kurátor výstavy Aurel Hrabušický.

Obrazy, objekty, inštalácie, fotografie aj záznamy rôznych akcií zaplnili dve poschodia SNG. "Početne budú zastúpené rozličné typy dokumentácie alebo poloartefaktov. Koller totiž zbieral všetko, čo sa týkalo jeho života. Niekedy až bizarné veci vtiahol do sféry ani nie umenia, ale svojej osobnej kultúry," vysvetlil kurátor.

Často sa Július Koller dištancoval od oficiálneho umenia aj od neoficiálnej kultúry. Zaujali ho nové umelecké trendy. Považoval ich však za pominuteľné aj trošku lacné, preto sa snažil vytvoriť niečo, čo by odolalo času. "Slávny je jeho Antihappening, ktorý teraz obdivujú na západe. Chcel nahradiť pojem umenia kultúrou života. Vnímal ju ako trvalé pôsobenie, chcel byť s okruhom svojich vnímateľov alebo divákov v trvalom kontakte. Systematicky im rozposielal oznámenia, upozornenia na rôzne pozoruhodné javy zo života spoločenského aj vesmírneho," povedal Hrabušický.

Obľúbenými Kollerovými rekvizitami boli tenisové a pingpongové rakety a loptičky. Bol športovec, najskôr hral závodne hokej, neskôr tenis. "Zaujímal ho aspekt hry, kde hrá sám za seba a zároveň má partnera. Páčilo sa mu, že je to hra bez faulov, kde môže jeden druhého premôcť čiste športovými prostriedkami. Tak si predstavoval kultúrnu komunikáciu - ako otvorenú fér hru," pripomenul kurátor.

Spôsobom kultúrnej komunikácie bola pre Kollera aj práca s amatérskymi výtvarníkmi. V "obkasoch" im otváral dvere do sveta výtvarného umenia, ale zároveň im vysvetľoval svoje vnímanie umenia ako kultúry života. Ani zmena režimu, keď konečne mohol cestovať so svojimi výstavami po svete, neprerušila jeho prácu s amatérmi.

Za dvadsať rokov normalizácie vystavoval Koller len sporadicky. Krajiny, obrazy Tatier či bratislavské veduty s mostom, nad ktorým sa vznášalo UFO. "Nemohol vystavovať to, čo chcel. Jeho práce ako akčného konceptualistu boli na indexe," pripomenul Kollerov kolega a priateľ Peter Meluzin. A spomenul akciu Slnečné dni v bratislavskej Medickej záhrade, ktorej účastníci do jedného skončili na ŠtB.

Deti na svahu postavil do vlnovky otáznika, sám si pod ne ako bodka sadol. Akciu zdokumentoval fotografiou. Otáznik vytočil na červenom tričku i na plátne. "Vyjadril sa, že nikdy nemá pravdu len jedna absolútna idea. Vždy je tam niečo proti. Vo všetkých výpovediach, projektoch videl vždy odvrátenú stranu a niečo pochybné. Z toho mu vyplynul otáznik ako znak pochybností," vysvetlil kurátor.

Július Koller dokázal z mála vyťažiť maximum. Stačili mu skromné prostriedky, nenápadné materiály, aby povedal veľa o mnohých problémoch človeka a sveta. "Na západe oceňujú, že zodpovedá východoeurópskemu typu umelca, ktorý nepotrebuje veľa na to, aby dosiahol náležitý efekt a dokázal svoju výpoveď posunúť do univerzálnej roviny," dodal Aurel Hrabušický.
Výstava Júliusa Kollera Vedecko-fantastická retrospektíva potrvá v SNG do 20. júna.

Július Koller
Narodil sa 28. mája 1939 v Piešťanoch. V roku 1965 absolvoval štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Patril ku generácii výtvarníkov, ktorí svojím pôsobením v 60. rokoch prelomili dlhoročnú kultúrnu izoláciu. Bol kmeňovou postavou slovenského konceptuálneho umenia a v posledných rokoch sa stal jedným z mála slovenských umelcov, ktorých kvality oceňuje aj západný umelecký svet. Vystavoval doma aj v zahraničí. Benátske Bienále predstavilo jeho tvorbu v rámci výberu Sny a konflikty. Jeho diela sú v zbierkach Slovenskej národnej galérie, parížskeho Centre G. Pompidou, viedenskej Generali Foundation či londýnskej Tate Gallery. Zomrel 17. augusta 2007 v Bratislave.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.