2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

Esterházyho palác, 1. poschodie, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
17. december 2010 - 13. marec 2011
 
Kurátorka výstavy: Katarína Chmelinová

 
Pozvánka na TK / Indusriálna krajina? | Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS
| Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / fotoreportáž
| Coronide
Opera v dvanástich scénach
| Prednáškový program na výstave Industriálna krajina | Siesta v galérii / Posledný výklad na výstave Industriálna krajina?
 
Na zimnú sezónu 2010 – 2011 pripravila Slovenská národná galéria projekt venovaný špecifickej oblasti stredoslovenských banských miest a umeniu raného novoveku. Na pôde našej galérie bolo umenie danej oblasti naposledy komplexnejšie predstavené, ako súčasť výstavy z cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia – Barok v roku 1998. Súčasný výstavno-edičný zámer podnietila úspešná akvizičná politika galérie, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým kremnického baroka. Na druhej strane to bola potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období.
Oblasť stredoslovenských banských miest, formovaná banskou, hutníckou a mincovnou činnosťou do podoby historickej industriálnej krajiny, fascinuje svojou ranonovovekou technickou i umeleckou progresivitou už niekoľko storočí. Geografické vymedzenie nezahŕňa len známe mestá ako Banská Bystrica, Banská Štiavnica či Kremnica, ale aj Novú Baňu, Pukanec, Banskú Belú a Ľubietovú, okolité banské osady či hrady a hradné panstvá, napríklad Ľupču, Dobrú Nivu alebo Vígľaš. Prezentované obdobie je ohraničené 1. júlom 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a hornou hranicou je rok 1800, keď v strednej Európe ustupuje osvietenstvo, reprezentované osobitou „jozefínskou“ verziou, ale i vyhranené reakcie naň. Výstavný projekt je zacielený najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne, ktoré je sledovateľné v 17. a 18. storočí – v umení rôznych podôb baroka. No zohľadnia sa v ňom aj smerodajné faktory vplývajúce na výtvarný prejav v tejto oblasti: konfesionalita, princíp meštianskych komunít či predĺžená ruka vládnucich Habsburgovcov – Hlavný komorsko-grófsky úrad so sídlom v Banskej Štiavnici.
Výstava je rozdelená do niekoľkých tematických okruhov s dôrazom na barokové sochárstvo a maliarstvo, sprostredkovanie efemérnej tvorby či neodmysliteľnú „klenotnicu“ odrážajúcu pre danú oblasť tak charakteristické sochárstvo malých foriem a zlatnícke práce. Sprievodná publikácie ponúkne ako doplnok niekoľko sond do špecifickej problematiky umenia a kultúry tejto banskej oblasti. Cieľom je prehodnotenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských, nielen technicky, ale i umelecky vyspelých centier, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska. Prezentácia atraktivneho umeleckého materiálu vytvorí zároveň novú bázu skúmania tohto obdobia. Súčasne sprostredkuje širokej verejnosti v exkluzívnej forme najvýznamnejšie, vo viacerých prípadoch novozreštaurované a dosiaľ nevystavované artefakty z domácich i zahraničných zbierok, ktoré nezriedka tvorili pôvodne jeden umelecký celok.



 
hore

 

 
Bartholomeus Weigl (Michal Klein): Kanvica, detail. Druhá pol. 17. storočia. Dedikácia 1714. Evanjelický kostol a. v., Banská Štiavnica
 
Lukáš Richter: Tzv. Vianočná medaila. 1565. Národná banka Slovenska - Múzeum mincí a medailí, Kremnica
 
Partner:
 




 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.