2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
Autor: Lýdia Pribišová

 
Druhý jún 2005 bol v príbehu Slovenskej národnej galérie dňom prelomovým, zásadným z viacerých dôvodov. Za prvý, najdôležitejší, možno považovať otvorenie zrekonštruovaných priestorov Slovenskej národnej galérie - Eszterházyho paláca, ktorý tak získal atmosféru špičkových európskych galérií. Druhou významnou udalosťou bolo uvedenie výstavy jedenástich súčasných talianskych umelcov s príznačným názvom NO CODE pri príležitosti talianskeho štátneho sviatku - Dňa republiky.
Kurátorka výstavy, Cecília Casorati, pripravila prehliadku súčasnej talianskej maľby, videa, inštalácie, pričom sa pri výbere diel zamerala na spoločné momenty stredoeurópskej mentality, jej spoločenského diania so spoločenským a umeleckým diskurzom v Taliansku. Kurátorka zastupuje organizáciu Incontri Internazionali d'Arte propagujúcu súčasné talianske umenie doma i v zahraničí, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o talianskom umení. Podľa jej slov boli umelci oboznámení s históriou galérie, Bratislavy, Slovenska a vytvorili práce vychádzajúce z týchto poznatov. Treba však podotknúť, že väčšina diel bola už dávnejšie prezentovaná na iných prehliadkach, niektoré vznikli ešte v deväťdesiatych rokoch. Na príprave a realizácii výstavy sa zo SNG podieľala Beata Jablonská. Prehliadka NO CODE generácie vo svete výtvarného umenia etablovaných štyridsiatnikov nie je definovaná spoločným menovateľom vystavených diel, zastrešuje však témy, ktoré hýbu dianím súčasného svetového umenia ako otázky telesná, osobnej identity, anonymity mesta či problém angažovanosti umenia. Súčasné talianske umenie je rýdzo figurálne.
Pojednanie témy človek a pohyb ľudského tela v prácach Daniely De Lorenzo a Marcella Maloberti svojou nejednoznačnosťou znepokojuje. Pohyb bezpohlavnej figúry vo videu Agilný fascinuje práve odcudzenosťou, vyprázdnenosťou obsahu. Diela oboch autorov sa dotýkajú i druhej nosnej témy talianskej kolekcie, problematiky angažovanosti, politickej zainteresovanosti umenia. Mocenské vzťahy umenia a spoločnosti sa nepokúšajú riešiť, len ich stroho, i keď s dávkou irónie a sarkazmu konštatujú. Priamočiaro, hravou formou na spôsob happeningu, sa k otázkam presahov politiky do umenia vyjadril Enzo Umbaca, ktorý verejnosti ponúkol priestor na vyjadrenie stanoviska k politike najmocnejšieho muža Talianska. Jeho video, vytvorené v roku 1994, nestráca nič z aktuálnosti ani dnes.
Ornament v službách Tretej ríše verzus ornament bez významnejších konotácií sa stal motívom veľkoplošného diptychu Maurizia Cannavacciuolo.
Talianskych výtvarníkov oslovuje aj konfrontácia anonymity veľkomesta a intimity domova, ktoré koexistujú v rôznych situáciách. Cristiano Pintaldi, Luca Pancrazzi sa zamerali na reálnu ohrozenosť veľkomesta, zraniteľnosť jeho obrovského pulzujúceho organizmu. Naopak, Elisa Sighicelli sa sústredila na intimitu domova, symbolizovanú jediným svietiacim oblokom v kontraste s anonymitou pochmúrnych architektúr. Poslednou, no nemenej závažnou témou, ku ktorej sa talianski umelci v súbore prác vyjadrili, ostáva nekonečná téma medziľudských vzťahov, komunikácie a jej hraníc.
Prezentovanie súčasného talianskeho umenia ako prvej výstavy v zrekonštruovaných priestoroch SNG v mysliach viacerých návštevníkoch zanechalo otázku, či by nebolo vhodnejšie predstaviť ako prvé vo vynovených priestoroch súčasné slovenské umenie. Veľkolepou prehliadkou súčasného "európskeho" umenia sme sa priblížili ku kontextom a výstavným stratégiám západného sveta, za ktoré však treba platiť istou uniformitou a chladom, hádam až sterilitou. Cudzie, i keď súčasné diela v cudzích, i keď súčasných priestoroch.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.