2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
Autor: Milada Čechová
 
"Malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru," napísala si do svojho skicára Mária Bartuszová. Takéto poznámky sú záznamom náhlej inšpirácie a zároveň podkladom na krehké sochárstvo umelkyne, ktorej vyspelému dielu po dlhých rokoch spláca Slovenská národná galéria veľký dlh.

"Dlh voči Bartuszovej je práve v rovine komunikácie jej diela, ktoré už dávno uznala história slovenského výtvarného umenia, s divákom," povedala o výstave Cesta k organickej plastike riaditeľka Katarína Bajcurová.

Zrekonštruované priestory Esterházyho paláca spolu s architektonicko-kurátorským riešením výstavného priestoru sú šité na mieru subtílnemu dielu Márie Bartuszovej (1936 - 1996). Jej biele "bio-formy", elementárne prírodné tvary, akoby ukradnuté priamo z najprekvapujúcejších zákutí prírody a jej mikrosveta, vynárajú sa v polosvetle zo stien, podstavcov, vitrín, piesku a zároveň zostávajú ukryté do tajomných tieňov. Umelkyňa by určite ocenila inštaláciu rešpektujúcu samotného ducha jej holistickej tvorby vyrastajúcej z kontrastov síl a princípov bytia.

V koncepcii Vladimíra Beskida sa ojedinelé nefiguratívne Bartuszovej dielo vníma s emotívnou tichosťou, ktorá sprevádzala aj jej "fluidnú" tvorbu. Od prírody sa učila zrodu tvaru a klíčenia. Od nej sa naučila vteliť do sochárskej hmoty racionálne štruktúry aj prúdenie životných energií, ktoré pôsobia na zmeny tvarov a foriem. Bartuszová pochopila tajomstvo ich vzniku ako krátkodobé strhnutie myšlienky. Pre túto pominuteľnosť si zvolila adekvátny materiál, sadru, ktorá svojou krehkosťou najlepšie odráža protipól vzniku - zánik. Pôvodne študijný sochársky materiál tak natrvalo povýšila na svoje vyjadrovacie médium.

Dažďová kvapka, topiaci sa sneh, kamene, konáre, tráva, piesok, protiklad hranatého a oblého, tvrdého a mäkkého, rozklad organickej hmoty, nabúravanie a zánik štruktúry, to všetko sú prvky a témy, na ktorých pracuje s nesmiernou nehou a zaujatosťou pre metafyzické vyznenie. Biely, nefarbený materiál zduchovňuje pôsobenie plastík a ich introvertný obsah nenásilným spôsobom prenáša na vnímateľa.

Podobne pôsobia aj Bartuszovej, na jednej strane rozjímavé, na druhej energické kresby. Spolu s drobnou dokumentáciou sú obrazom tvorivého ducha, ktorý s pokorou vníma a inšpiruje sa štruktúrami a rytmikou stvorenia. Patria sem však aj haptické plastiky, ojedinelé nielen na Slovensku, ktoré citlivá umelkyňa vytvorila pre slepé deti. Zväčšila pre ne drobné prírodniny príjemné na dotyk - pšeničné zrnká či kvapky rosy - a vytvorila aj skladacie plastiky na hravé rozvíjanie estetickej fantázie.

Tvorivá cesta Márie Bartuszovej trvala viac ako tridsať rokov. Jej hádam najsilnejším prvkom je schopnosť vizualizovať poetiku obyčajného bytia. Sadra sa v rukách výtvarníčky prevteľovala do mäkkých až tekutých tvarov, odlievala do balónových škrupinových foriem, nadľahčovala vo vode a eliminovala gravitáciu.

Stále nové podoby sochárskeho slova až dodnes rozprávajú stále nové príbehy o spútaní a oslobodení.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.