2011
2010
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
Ruská ikona. XV. – XX. storočie
8. apríl 2010 - 16. máj 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

23. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
Na návšteve
4. jún 2010 - 10. september 2010
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby 16. a 17. storočia zo zbierky SNG

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
priestory umenia v šedej zóne
projekty pre tranzit

4. júl 2010 - 1. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
4. júl 2010 - 26. september 2010
 
Josef Hoffmann (1870 – 1956). Ornament a moderna. Architekt a dizajnér
4. august 2010 - 11. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
19. august 2010 - 31. október 2010
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Scénografia ako obraz
12. september 2010 - 31. október 2010
 
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla
25. september 2010 - 14. november 2010
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

6. október 2010 - 28. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

13. október 2010 - 28. november 2010
 
Anton Cepka
Šperky z rokov 1966 – 1990

19. október 2010 - 25. október 2010
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Neznámy stredoeurópsky (český?) maliar: Mytologická scéna
Okolo 1890 – 1900
Olej, plátno, 173 × 118,5 cm
Získané v roku 2008

Dielo reštaurovala v rokoch 2006 – 2008 Mgr. art. Petra Hoffstädterová-Dostálová v Reštaurátorských ateliéroch SNG

Slovenská národná galéria získala plátno so symbolistickou mytologickou tematikou najprv ako deponát, ktorý bol následne po zhodnotení diela a jeho zreštaurovaní zaradený medzi maliarske práce zbierky 19. storočia. Doteraz sa nepodarilo určiť presný pôvod obrazu, ktorý ale svojím kvalitným charakterom prevedenia ako aj rozmerom patril určite medzi zaujímavé objednávky konca 19. storočia. Pôvodné plátno bolo omnoho väčšie, ako to dokladá aj nález odrezania počas reštaurovania na pravej strane plátna. Bohužiaľ nie je známe, ako mohla pôvodná kompozícia vyzerať. Pravdepodobne išlo ale o mytologickú alebo symbolistickú scénu, podobné námety boli na konci 19. storočia vo veľkej obľube.
Umeleckohistorický výskum diel umelcov na prelome storočí, kam je obraz možné pravdepodobne časovo zaradiť, sa orientoval primárne na prostredie Strednej Európy. Vo Viedni, Budapešti ako aj v Prahe v tom čase pôsobili významné osobnosti maliarstva, napríklad Max Pirner, Arnold Böcklin, Max Klinger, Hans Makart, Eduard Veith, Károly Lotz, János Vaszary a ďalší. Symbolizmus a secesia boli chápané ako pokleslé a prechodné štýly pred nástupom avantgárd 20. storočia. Toto obdobie súviselo so salónnou kultúrou, preferujúcou kritériá krásy a estetiky, ktoré sa prejavili predovšetkým v maľbe. Základom sa stali veľkolepé príbehy, pútavé témy a ich výtvarné prevedenie. Okrem salónnych obrazov vznikli v duchu novoromantizmu i diela s tematikou zaoberajúcou sa vzťahom človeka a sveta. K takým patrí aj zreštaurované dielo.
Obraz Mytologická scéna patrí do symbolisticko-secesného obdobia. Nie je známe, kto je autorom diela, ani o ktorý konkrétny námet ide (je to výrez z pôvodne väčšieho formátu). Na výšku orientované plátno predstavuje skupinu troch postáv – dvoch ženských a jednej mužskej. V prvom pláne sa vynára ženská postava s dlhými vlasmi, otočená k divákovi chrbtom, ktorá sa bozkom dotýka ruky mladého muža. Ten tvorí pravdepodobne mileneckú dvojicu s druhou ženskou figúrou, ktorá dotvára zo strany pevniny túto figurálnu kompozíciu. Pozadie tvorí riasená drapéria obtočená o ženské telo. Mladý muž sedí na tróne a môže predstavovať niektorého z bájnych postáv morského sveta. Ženské figúry pravdepodobne patria medzi nereidy, nymfy, dcéry Nérea, morského starca. Zachovaná časť obrazu je dokladom veľmi kvalitnej práce, kde autor budoval monumentálnu kompozíciu. Vyznačuje sa výbornou prácou s farbou a svetlom.

 
hore

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.