2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Autor: Zuzana Ludvigová
 
Najnovšia výstava v Slovenskej národnej galérii Forma nasleduje... risk - určite otvorí množstvo nových otázok o podobe a smerovaní súčasného umenia. Cez sochárske práce a architektonické modely sa kurátori výstavy snažili vyprovokovaťu diváka otázky, týkajúce sa reflexie umenia na mnohorakosť postojov k súčasnosti. Predstavili umenie, ktoré odzrkadľuje nestabilnosť doby, "hybridnosť a tekutosť" času, ako aj netrvácnosť a krátkodobosť jednotlivých okamžikov každodennosti.
Umelci vo svojich dielach, ktoré môžu na prvý pohľad u diváka vzbudzovať dojem nesúrodého celku, však vedome pracujú s náhodou. Kombinujú reálne predmety (nábytok, fotografie, obrazy, monitory a pod.), ktoré v novovzniknutých celkoch nadobúdajú úplne nové významy. Už samotný výber materiálu je pre klasickú podobu umeleckých diel netradičný. Aby zdôraznili myšlienku nestabilnosti, vyberajú materiály netrvácne, spájané do celkov veľmi slabými a krehkými spojmi. A hoci tu cítiť istú nadväznosť na umenie dadaizmu, neo-dadaizmu, hnutia fluxus a postmoderny, a to najmä v odpútaní od klasických foriem a funkcií umenia, je to umenie celkom nové, odzrkadľujúce nestabilnosť doby a zároveň demonštrujúce slobodu tvorby.
Na výstave môžeme vidieť diela, keď je samotný korpus diela, tento hybridný a mnohovýznamový prvok, obalený a divák musí vnímať sochu zvonku tohto obalu (M. Houser, Ch. Korth, J. Černický, J. David). V niektorých prípadoch diela svojimi krehkými spojmi vytvárajú dojem pohybu (P. Sceranková, P. Písařík). Práce viacerých autorov pripomínajú vedecké prístroje alebo zariadenia bytu (F. Seitz, E. Koťátková, J. Scalan). Okrem toho tu nájdeme aj diela nadväzujúce na umenie minimalizmu (J. Kovanda, V. Litvan), a objekty novým, niekedy veľmi vtipným spôsobom reflektujúce súčasnú spoločnosť a kultúru plnú nových ikon (P. Písařík, F. West, W. Skrepl).
Podobným spôsob ako socha či objekt sa predstavuje na výstave aj architektúra. Spolupodieľa sa na vytváraní nových priestorov, ale zároveň tiež odzrkadľuje istú destabilizáciu vžitých foriem. Prelína sa významovo so sochárskym dielom, stiera vzájomné hranice týchto dvoch druhov umenia. A je zobrazená v plynutí času, zachytáva zmenu, dynamiku a nestálosť dneška a pohľadu na svet. Napriek tomu, že výstava môže svojou "inakosťou" od klasickej podoby sochy a architektúry vzbudiť protirečivé reakcie, určite bude pre každého diváka podnetnom na zamyslenie sa nad stieraním hraníc medzi jednotlivými druhmi výtvarného umenia, ako aj existenciálnych otázok, ktoré tento druh umenia evokuje. Forma nasleduje... risk / Výstava sa koná pod záštitou Veľvyslanectva USA na Slovensku a v spolupráci s Centrom súčasného umenia Futura v Prahe, potrvá do 14. októbra v SNG Bratislava



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.