Plagáty z Viedne
Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 3. poschodie
27. jún 2003 - 16. september 2003
Kurátori výstavy: Markus Feigl / Viedeň
Petr Štembera / Praha
Dagmar Poláčková / Bratislava
Vernisáž výstavy: 26. jún 2003 o 17. 00 hod.
Výstava Plagáty z Viedne priblížila slovenskému divákovi vývoj tohto zaujímavého média od jeho začiatkov až po súčasnosť. Keďže Bratislava a Viedeň sú nielen topograficky veľmi blízko, môžeme hovoriť o spoločne zdieľanom kultúrnom priestore. Vo výberovej kolekcii z majetku Viedenskej mestskej a krajinskej knižnice, ktorá spravuje zbierku viac ako 180 000 exemplárov plagátov, predstavíme teda na jednej strane materiál u nás takmer úplne neznámy, pretože takáto výstava sa na území Slovenska koná po prvýkrát, na strane druhej však v nej jasne prečítame a nájdeme mnoho súvislostí a analógií s vývinom slovenského plagátu. Významnú súčasť výstavy tvorí kolekcia plagátov rakúskej proveniencie prelomu storočí z Umeleckopriemyselného múzea v Prahe. Predkladáme teda divákom reprezentatívny výber okolo 150 viedenských plagátov od konca 19. storočia až do súčasnosti. V koncepcii výstavy je položený dôraz na tvorbu zo začiatku 20. storočia, teda na obdobie, keď sa stal viedenský plagát svetovým pojmom. Sú to predovšetkým plagáty secesného a postsecesného obdobia, modernistickej i avantgardnej orientácie . Zastúpené je tiež obdobie povojnovej obnovy i formujúceho sa internacionálneho štýlu. Výber plagátov z obdobia jeho poslednej veľkej konjunktúry v 60. rokoch predstaví i plagát, ktorý sa začína postupne presúvať z exteriéru dovnútra a podľa vzoru maľby, v období straty aury „originálu“ funguje v ňom ako závesný obraz. V 70. rokoch sa charakteristickým spôsobom prejavili vplyvy multimediálnej orientácie a výrazný trend akcelerovanej „totálnej“ vizualizácie, ktorá až do dnešných dní útočí na zmysly súčasníka vo všetkých druhoch a formách sprostredkovaných informácií. Plagát sa však v tomto „boome“ paradoxne akoby stráca v prospech nových médií a stále častejšie ho už dnes nahrádza jeho agresívnejšia forma - bildboard či bigboard. S nástupom éry počítačov vstupuje do vizuálnej koncepcie plagátov 80. a 90. rokov napokon snaha integrovať do obrazovej plochy prvok času, pohybu a priestoru. Výstava je koncipovaná tak, aby poskytla divákovi správu o vývine moderných výtvarných štýlov tak ako sa prejavili v aktuálnej tvorbe plagátu a vytvorila komplexnú, dobre čitateľnú verziu „príbehu“ vývinu média na príklade viedenského, ale zároveň i širšieho stredoeurópskeho kontextu. Tento príbeh však súčasne obsahuje i „príbeh“ vývinu modelov vizuálnej komunikácie stredoeurópskej spoločnosti v priebehu vyše sto rokov.
hore
| |
J. Binder - Meinl Kaffee, 1924
S. Weber - Wiener Blutrausch, 1979
H. Fabigan - Stadthalle, 1959
S. Schmögner - Tolldreiste Szenen, 1981
C. Alessandri - Erotik, 1990
|