2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Autor: Alexander Balogh
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
 
Expozícia významného slovenského sochára predstavuje jeho intermediálne dielo, ktorého trvalou súčasťou sú akčné a konceptuálne aktivity. Výstava, ku ktorej vydala SNG reprezentatívny komplexný katalóg, potrvá do konca októbra.

Juraj Bartusz hovorí, že jeho terajšia retrospektívna výstava v Slovenskej národnej galérii sa mala volať pôvodne Živel, no u kurátoriek mu to vraj neprešlo. „Výstava predstavuje vybrané oblasti autorovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť v pestrom intermediálnom spektre," hovoria Vladimíra Büngerová a Lucia Gregorová-Stachová, ktoré pripravili expozíciu v spolupráci s Katarínou Bajcurovou.

Živel Juraja Bartusza (1933), ktorý po absolvovaní pražskej Vysokej školy umeleckopriemyselnej i Akadémie výtvarných umení odišiel do Košíc, je však určite zašifrovaný aj v názve gestá / body / sekundy, vyjadrujúcom autorov dôraz na nadštandardnú fyzickú činnosť pri jeho tvorbe.

Čas sa stal jadrom diela

Tá je typická najmä pre gesticky akčné diela vytvárané úderom do kameňa, hádzanie tehly do tuhnúcej sadry a najmä časovo limitované kresby a maľby. „Čas je mojou veľkou témou," hovorí Bartusz. Už v šesťdesiatych rokoch experimentoval tvorbou obrazu posúvaním farby po plátne pomocou latiek, ktoré vytvárali časovú stopu a po skončení zostali súčasťou maľby.

V spomínanom procese hádzania tehly zasa sledoval, ako sa zmení dovtedy tvrdnúca hrúbka sadry („jedna kvalita sa počas stotiny sekundy premenila na druhú prostredníctvom energie môjho úderu"), až začiatkom 80. rokov dospel k časovo limitovaným prácam. „Stanovil som si čas tvorby na jednu sekundu, do ktorej som sústredil všetku svoju energiu. Doslova som zo seba vylial seba samého, a výsledné práce sú totálnym odtlačkom mojich momentálnych psychických a fyzických dispozícií."

Autor na margo týchto obrazov (na výstave sú sprevádzané aj fotografiami ich tvorby, ktoré sú, ako aj v iných Bartuszových dielach, nielen fotodokumentáciou, ale aj rovnocennou organickou súčasťou expozície) hovorí, že v nich nejde o expresionizmus, abstrakciu, estetiku či anti-estetiku. „Rozopol som beh času z jeho minulého behu do budúceho a zmrazil som okamih prítomného." Čas sa stal jadrom diela.

Telo ako fenomén

Keď sa teraz, po ozrejmení dôležitosti akčných gest a kľúčového významu sekúnd, vrátime k pomenovaniu výstavy, je čoraz zrejmejšie, že príbuznosť so známou televíznou športovou reláciou je veľmi vzdialená. A to má ešte Bartusz (či vlastne kurátorky?) v talóne slovko body, ktorého zmysel sa naplno vyjaví pri grafickom slovensko-anglickom stvárnení názvu výstavy: gestá / gestures / body / sekundy / seconds.

Slovná hračka, akcentujúca Bartuszov sochársky naturel. Telo je pre neho inšpiráciou, hybným momentom, realizátorom (často náročného fyzického) tvorivého procesu i konečným artefaktom, základným priestorovým fenoménom.

Z množstva akcií, sôch či inštalácií sem možno zaradiť napríklad performance Súkromné CO cvičenie, ktoré reagovalo na atmosféru studenej vojny a súčasne ironizovalo rôzne formálne prípravy na vojnovú hrozbu zo Západu, „kozmonautické" figuratívne diela či Únik priateľa I. D. Touto akciou sa Bartusz rozlúčil so svojím kamarátom Igorom Ďurišinom - toho nechal tesne pred jeho vynútenou emigráciou symbolicky prejsť polystyrénom na „druhú stranu hraníc".

Čím sme si podobní

Poctou svojim blízkym je aj Bartuszov známy portrét Júliusa Jakobyho či videozáznam rozhovoru s Egonom Bondym Holenie starého filozofa. S Bondym, ktorého stvárnil aj sochársky, sa spoznal počas jeho návštev u ľudí z košického undergroundu. „Doslova mu učarovali moje časové limity, o ktorých potom napísal aj prenikavú štúdiu."

Ak hovoríme pri Bartuszovi o intermediálnom charaktere jeho diela, netýka sa to len žánrových či technických oblastí výtvarného umenia. Príbuznosť performance a divadla je očividná a k experimentálnej hudbe sa viaže jeho spolupráca s Milanom Adamčiakom a Transmusic Comp.

A vďaka manželke, spisovateľke Jane Bodnárovej sa súčasťou jeho umeleckého prejavu stala aj literatúra, keď jej texty dopĺňajú alebo priamo inšpirujú jeho performance.

Bartuszovo vyznanie a obdiv manželke, ktoré vlani vyslovil pre SME, je súčasne výstižnou a aj dnes platnou charakteristikou jeho vlastnej životnej cesty: „Vždy ma prekvapila, ako cieľavedome išla za svojimi víziami, bez ohľadu na konvencie a prijatie. Tým sme si podobní."



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.