2011
2010
2009
2008
2007
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

január 2007 - august 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007 - 22. júl 2007
 
David Hockney: Slová & Obrazy
Štyri grafické cykly z rokov 1961-1977

21. marec 2007 - 27. máj 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
Zbierka Antonína Martina Lublinského vo Vedeckej knižnici v Olomouci

7. apríl 2007 - 17. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

18. apríl 2007 - 29. júl 2007
 
Insita 2007 - 8. ročník Trienále insitného umenia
24. jún 2007 - 30. september 2007
 
Neznámy sochár – Ukrižovaný Kristus
Nové reštaurované dielo zo zbierok SNG

august 2007 - december 2007
 
Forma nasleduje... risk
15. august 2007 - 14. október 2007
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
2006
2005
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Neznámy stredoeurópsky (český?) maliar: Mytologická scéna
Okolo 1890 – 1900
Olej, plátno, 173 × 118,5 cm
Získané v roku 2008

Dielo reštaurovala v rokoch 2006 – 2008 Mgr. art. Petra Hoffstädterová-Dostálová v Reštaurátorských ateliéroch SNG

Slovenská národná galéria získala plátno so symbolistickou mytologickou tematikou najprv ako deponát, ktorý bol následne po zhodnotení diela a jeho zreštaurovaní zaradený medzi maliarske práce zbierky 19. storočia. Doteraz sa nepodarilo určiť presný pôvod obrazu, ktorý ale svojím kvalitným charakterom prevedenia ako aj rozmerom patril určite medzi zaujímavé objednávky konca 19. storočia. Pôvodné plátno bolo omnoho väčšie, ako to dokladá aj nález odrezania počas reštaurovania na pravej strane plátna. Bohužiaľ nie je známe, ako mohla pôvodná kompozícia vyzerať. Pravdepodobne išlo ale o mytologickú alebo symbolistickú scénu, podobné námety boli na konci 19. storočia vo veľkej obľube.
Umeleckohistorický výskum diel umelcov na prelome storočí, kam je obraz možné pravdepodobne časovo zaradiť, sa orientoval primárne na prostredie Strednej Európy. Vo Viedni, Budapešti ako aj v Prahe v tom čase pôsobili významné osobnosti maliarstva, napríklad Max Pirner, Arnold Böcklin, Max Klinger, Hans Makart, Eduard Veith, Károly Lotz, János Vaszary a ďalší. Symbolizmus a secesia boli chápané ako pokleslé a prechodné štýly pred nástupom avantgárd 20. storočia. Toto obdobie súviselo so salónnou kultúrou, preferujúcou kritériá krásy a estetiky, ktoré sa prejavili predovšetkým v maľbe. Základom sa stali veľkolepé príbehy, pútavé témy a ich výtvarné prevedenie. Okrem salónnych obrazov vznikli v duchu novoromantizmu i diela s tematikou zaoberajúcou sa vzťahom človeka a sveta. K takým patrí aj zreštaurované dielo.
Obraz Mytologická scéna patrí do symbolisticko-secesného obdobia. Nie je známe, kto je autorom diela, ani o ktorý konkrétny námet ide (je to výrez z pôvodne väčšieho formátu). Na výšku orientované plátno predstavuje skupinu troch postáv – dvoch ženských a jednej mužskej. V prvom pláne sa vynára ženská postava s dlhými vlasmi, otočená k divákovi chrbtom, ktorá sa bozkom dotýka ruky mladého muža. Ten tvorí pravdepodobne mileneckú dvojicu s druhou ženskou figúrou, ktorá dotvára zo strany pevniny túto figurálnu kompozíciu. Pozadie tvorí riasená drapéria obtočená o ženské telo. Mladý muž sedí na tróne a môže predstavovať niektorého z bájnych postáv morského sveta. Ženské figúry pravdepodobne patria medzi nereidy, nymfy, dcéry Nérea, morského starca. Zachovaná časť obrazu je dokladom veľmi kvalitnej práce, kde autor budoval monumentálnu kompozíciu. Vyznačuje sa výbornou prácou s farbou a svetlom.

 
hore

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.