2011
2010
2009
2008
 
   Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
Vianočný koncert
17. december 2008 18:00
 
Povedzme si o tom...Koloman Sokol
16. december 2008 15:00
 
Poznáte abstraktné umenie?
7. december 2008 15:00
 
Slávnostné uvedenie poštových známok s námetmi
umeleckých diel zo zbierok SNG

3. december 2008 16:30
 
Taliansky operný podvečer
27. november 2008 17:00
 
Muzikológ a tvorca
26. november 2008 18:00
 
Pozvánka na diskusiu s aurormi výstavy
Nonkonformisti
Druhá ruská avantgarda 1955 - 1988

14. november 2008 18:00
 
Piesňový koncert Mariana Lapšanského a Evy Garajovej
30. október 2008 18:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

22. október 2008 18:00
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje / 2008
22. október 2008 - 23. október 2008
 
Exkurzia do Moravského Krumlova
Slovanská epopeja Alfonza Muchu

11. október 2008
 
Vidíme Vás radi - 60 rokov SNG
Derniéra

5. október 2008 16:00
 
Audit – Archív – Autor: Kurátorské prezentácie výstav
1. október 2008 16:00
 
Taliansky operný podvečer
25. september 2008 17:00
 
Prehliadka slovenských filmov - Modernistické exravagancie
23. september 2008 18:00
 
Prehliadka slovenských filmov - Slovenská národná galéria a Rodná zem
9. september 2008 18:00
 
Pozvánka na Detskú Univerzitu Komenského do Slovenskej národnej galérie
4. august 2008 10:00 - 8. august 2008
 
Bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
Výberové konanie - DO 15. NOVEMBRA 2008!

august 2008 - 15. november 2008 12:00
 
Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia SNG
29. júl 2008 19:00
 
SNG oslávila 60. výročie svoho vzniku v komornej atmosfére
SME SK videosprávy

29. júl 2008 - august 2008
 
Príhovor generálnej riaditeľky SNG
26. jún 2008 - september 2008
 
Momento musicale
Romantická pieseň

18. jún 2008 18:00
 
O novom lyrizme básnikov a výtvarníkov z čias nadrealizmu avantgardy 38
Prednáška

12. jún 2008 17:00
 
Medzinárodný deň detí v SNG
30. máj 2008
 
Sen noci májovej
Taliansky operný podvečer

17. máj 2008 19:00
 
Bratislava - Noc múzeí a galérií 2008 v SNG
17. máj 2008 10:00
 
Sprievod na výstave Rudolf Sikora
Sám proti sebe

24. apríl 2008 17:00
 
Ocenili Najkrajšie knihy Slovenska za minulý rok
sú vystavené v Bibiane

22. apríl 2008 - apríl 2008
 
Nedeľný ateliér pre deti a rodičov
Rudolf Sikora - Svet vesmíru

20. apríl 2008 15:00
 
Ladislav Mednyánszky: Denníky 1877 – 1918
3. apríl 2008 17:00
 
Taliansky operný podvečer
13. marec 2008 17:00
 
Nový program pre školákov z celého Slovenska: Výlety za umením (vďaka VÚB banke)
10. marec 2008 - 15. jún 2008
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje 4
5. marec 2008 - 6. marec 2008
 
Derniéra výstavy Stratený čas?
2. marec 2008 16:00
 
Filmové projekcie k výstave Stratený čas?
pripravené na február 2008

27. február 2008 18:00
 
70. a 80. roky v amatérskom filme
z projektu Rodinné archívy

21. február 2008 17:00
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

7. február 2008 17:00
 
Nedeľné popoludnia v SNG
3. február 2008 15:00
 
Výberové konanie na výstavný projekt realizácie expozície pre
Pavilón ČR a SR na 11. Bienále architektúry v Benátkach 2008

21. január 2008 - 29. február 2008
 
Taliansky operný podvečer
17. január 2008
 
Sprievodné podujatia k výstave
Stratený čas?

január 2008 - január 2008
 
2007
2006
2005
 
CV prednášajúcich
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
 
PhDr. Vladimír Beskid (1962)
Historik umenia a kurátor, žije a pracuje v Trnave a v Bratislave. Absolvoval Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (1985). Od roku 2006 je riaditeľom Galérie Jána Koniarka v Trnave. Venuje sa predovšetkým dejinám moderného a súčasného umenia 20. a 21. storočia. Inicioval a pripravil vyše 80 výstavných projektov v stredoeurópskom priestore (Berlín, Budapešť, Viedeň, Praha, Brno, Bratislava, Košice, Trnava a pod.). Participoval na viacerých syntetických publikáciách napr.: 20. storočie, SNG Bratislava 2000; East Art Map – Contemporary Art in Eastern Europe, Afterall Books – MIT Press Cambridge 2006. Je členom Slovenskej sekcie AICA.

Mgr. Gabriela Garlatyová (1972), historička a kurátorka umenia. Štúdium Vedy o výtvarnom umení na Katedre dejín umenia Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave absolvovala v roku 1999. Od roku 1999 je kurátorka a riaditeľka Mestskej galérie v Rimavskej Sobote. Pripravila vyše 100 monografických a tematických výstav (napr. Rudolf Sikora, Juraj Bartusz, Juraj Meliš, Štefan Balázs, Vladimír Popovič, Gyula Szabó, Bienále maľby I, Bienále maľby II, Olejomaľba). Výber publikačnej činnosti: 10 rokov Mestskej galérie v Rimavskej Sobote, MG RS, 2007; Erik Binder. Kunst-family, katalóg Biennale di Venezia, 2003, Slovenská národná galéria, Bratislava; Pohľad na scénu euro – americkej neoexpresívnej maľby a jej ohlasy v slovenskej expresívnej maľbe v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. In: Jablonská, Beata (ed.): Osemdesiate, 2009, Slovenská národná galéria, Bratislava. Je členkou Slovenskej sekcie AICA.

Mgr. Jana Geržová (1951)
Historička umenia, kritička a kurátorka. Dejiny umenia študovala na bratislavskej Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Špecializuje sa na rôzne aspekty umenia druhej polovice 20. storočia, predovšetkým na históriu konceptuálnych tendencií, problematiku feministického umenia, postmodernej identity, fenomén straty a návratu aury umeleckého diela a aktuálnu maľbu. Od roku 1992 je šéfredaktorkou časopisu Profil súčasného výtvarného umenia, v rokoch 2000 – 2008 bola prezidentkou Slovenskej sekcie AICA. V súčasnosti je vedecko-výskumnou pracovníčkou Sekcie vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu VŠVU.
V rámci pôsobenia v Sekcii vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu VŠVU pripravila publikácie Slovenské výtvarné umenie 1939 – 1989 z pohľadu dobovej literatúry (2006) a Rozhovory o maľbe. Pohľad na slovenskú maľbu posledných desaťročí prostredníctvom orálnej histórie (2009). Problematike návratu a konca maľby sa venovala vo viacerých štúdiách: Painting in the Age of Picture / Die Malerei im Zeitalter des Bildes. In: Regina Hellwig-Schmid (ed.): Donumenta 2009, Slowakei (2009); Niekoľko poznámok k mýtu konca maľby. In: Rusina, I. (ed.): Vysoká škola výtvarných umení 1949 – 2009 (2009); O závislostiach maľby. Fotografia v maľbe 60. a 90. rokov 20. storočia (ARS 2010, č. 1, v tlači).

Mgr. Beata Jablonská (1967)
Dejiny umenia študovala na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, absolvovala v roku 1991. Do roku 2009 pracovala ako kurátorka Zbierky kresby 20. storočia v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Profesionálny záujem orientuje predovšetkým na problematiku maľby v kontexte súčasného výtvarného umenia. Je autorkou kapitoly Maľba v postmodernej situácii v syntetickej publikácii Umenie 20. storočia (Slovenská národná galéria 2000), kapitoly Lži, dilemy a alternatívy obrazu v katalógu Slovenské vizuálne umenie 1970 – 1985 (Slovenská národná galéria, 2003), kurátorkou a editorkou výstavy a katalógu Osemdesiate. Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992 (Slovenská národná galéria, 2009). V súčasnosti je vedecko-výskumnou pracovníčkou Sekcie vizuálnych a kultúrnych štúdií Centra výskumu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde sa venuje téme: Politické umenie v spoločensko-historických súvislostiach 20. storočia. Od umenia v službách ideológií – po umenie ako kritického nástroja. Je členkou Slovenskej sekcie AICA.

Prof. PhDr. Eva Kapsová, PhD. (1954)
Od roku 1978 pôsobí ako vedeckovýskumná a pedagogická pracovníčka v Ústave literárnej a umeleckej komunikácie (ÚLUK) na Filozofickej fakulte UKF v Nitre. V rokoch 1986 –1992 prednášala dejiny výtvarného umenia na Katedre výtvarnej výchovy na Pedagogickej fakulte v Nitre a od roku 2000 teóriu výtvarnej komunikácie na Akadémii umení v Banskej Bystrici. V rámci odboru estetika na ÚLUK prednáša dejiny umeleckého štýlu, teóriu a kritiku umenia. Vo výskume sa orientuje na sledovanie súvzťažností literárnych a vizuálnych prejavov, otázkam estetiky a semiotiky vizuálnych fenoménov, problematike výkladu umeleckého diela v estetickej výchove. Je autorkou viacerých katalógov k výstavám súčasného umenia, na ktorých sa kurátorsky podieľala. Vydala monografie: Výrazové osobitosti výtvarného diela (1997), Konceptuálne tendencie vo výtvarnom umení (2002), N´89. Aktuálne tendencie v tvorbe výtvarníkov nitrianskeho regiónu. Je spoluautorkou publikácií Tezaurus estetických výrazových kvalít (2008), Miro Nicz. V priamom prenose (2009) a i.

Prof. PhDr. Peter Michalovič, PhD. (1960)
Vyštudoval filozofiu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde od roku 1987 pôsobí ako pedagóg. Okrem toho prednáša aj na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Zaoberá sa estetickou teóriou, štrukturalizmom, postštrukturalizmom a teóriou rozprávania. Je autorom knižných publikácií: Az idióma keresése – Hľadanie idiómu (1997); Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu (1997, spolu s Pavlom Minárom); Orbis terrarum est speculum ludi (1999); Krátke úvahy o vizualite a filme (2000); Dal Segno al Fine (2003); Omnibus in omnibus (2004); De disciplina et arte (2005); Juraj Jakubisko (2005, spolu s Vlastimilom Zuskom); Interpretatio. Fila – Klimt. (2007), Znaky, obrazy a stíny slov (2009, spolu s Vlastimilom Zuskom). Venuje sa aj kurátorskej činnosti, ako kurátor realizoval viac ako 60 výstav doma aj v zahraničí.

PhDr. Petr Nedoma (1951)
V rokoch 1973 – 1978 študoval dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. Po štúdiu bol krátko zamestnaný na pamiatkovom úrade v Brne, niekoľko rokov v Galérii umenia v Hodoníně. Od začiatku osemdesiatych rokov vystriedal najrôznejšie zamestnania typu správca tenisových kurtov, zaučená kuchárka, učiteľ písania na stroji apod. Publikoval v neoficiálnych zborníkoch. V druhej polovici 80. rokov zorganizoval viacero výstav súčasného umenia mimo oficiálnu štruktúru. Začiatkom 90. rokov bol zástupcom šéfredaktora časopisu Ateliér a kurátor viacerých výstav v Čechách a v zahraničí. Od roku 1994 je zakladajúci riaditeľ Galérie Rudolfinum. Počas takmer sedemnástich rokov v tejto pozícii realizoval viac ako sedemdesiat výstav domáceho a zahraničného súčasného umenia. Publikoval množstvo textov v sprievodných výstavných katalógoch, uskutočnil desiatky prednášok pre verejnosť ako aj pre študentov predovšetkým umeleckých škôl.

Tomáš Pospiszyl (1967)
Kritik a kurátor, žije v Prahe. V rokoch 1997 – 2002 pracoval v Národnej galérii v Prahe. V súčasnosti pôsobí na pražskej FAMU v Centre audiovizuálných štúdií. Zostavil antológiu americkej výtvarnej teórie Před obrazem (1998) a s Laurou Hoptmanovou antológiu východoeurópskych textov o umení druhej polovice 20. storočia Primary Documents (2002). Napísal knihy Octobriana a ruský underground (2004) a Srovnávací studie (2005). S Vandou Skálovou pripravil výstavu a monografiu Aléna Diviše (2005) a s Ivanem Adamovičem projekt Planeta Eden (2010). Pravidelne prispieva do viacerých novín a časopisov. Pracuje pre združenie tranzit.cz.

Prof. PhDr. Zora Rusinová, PhD. (1950)
Teoretička, kritička a kurátorka. Dejiny umenia študovala na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Venuje sa problematike moderného a súčasného umenia. Ako dlhoročná pracovníčka Slovenskej národnej galérie v Bratislave (1992 – 2007) bola generálnou kurátorkou a autorkou koncepcie viacerých ťažiskových výstavných projektov, ktoré po roku 1989 revidovali domáce umenie 20. storočia: Šesťdesiate roky v slovenskom výtvarnom umení (1995), Umenie 20. storočia – Dejiny slovenského výtvarného umenia(2000), vrátane umeleckých aktivít, ktoré boli verejnosti celkom neznáme: Umenie akcie 1965 – 1989 (2001). Autorsky pripravila rad tematických výstav (Pars pro toto, 1995, Epikurova záhrada, 1996, Limitlos, 1997, Barok a súčasnosť, 1998, Autopoesis, 2006). Spolupracovala na viacerých monografických výstavách a publikáciách (Jozef Jankovič, Vladimír Popovič, Bohdan Hostiňák). Je autorkou publikácie Autoportrét v slovenskom výtvarnom umení 20. storočia+ (2009). Participovala na medzinárodnom projekte Gender Check (MUMOK, Viedeň, 2009). V súčasnosti prednáša dejiny moderného a súčasného výtvarného umenia na Katedre dejín umenia a kultúry Filozofickej fakulty Trnavskej univerzity.

PhDr. Milena Slavická (1949)
Vyštudovala všeobecné dejiny a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Venuje sa ruskému a severoamerickému umeniu 19. a 20. storočia a súčasnému českému umeniu. V rokoch 1975 – 1989 bola kurátorkou zbierky umenia 19. a 20. storočia Národnej galérie v Prahe, kde sa špecializovala na ruské umenie. V roku 1990 sa stala šéfredaktorkou časopisu Výtvarné umění, ktoré viedla do roku 1996, bola tiež riaditeľkou vydavateľstva OSVU (1995 – 2002). Knižne vydala monografiu Adrieny Šimotovej Hlava k listování (1997) a umeleckej skupiny UB 12 (2006). Viacerými odbornými štúdiami prispela do zahraničných a domácich publikácií: The Art and Drama of History: The History of Czech Visual Arts since World War II. In Swierszcz, J. (ed.): Identity Today. The Contemporary Czech, Hungarian, Polish, Slovak Art. (1993); Flug-Entfernung-Verschwinden. In Becker, K.; Bienert, D.; Slavická, M.: Flug-Entfernung-Verschwinden: Konzeptuelle Moskauer Kunst (1995); Průvodce po pražských pamětihodných místech a událostech období normalizace. In. Šimánek, D. (ed.). Mimo zónu/Outside (2009). S témou súčasnej maľby rezonuje jej účasť na pražskom sympóziu Malba a obraz (1994) a výstava Poslední obraz (Galerie Rudolfinum, Praha,1997). Od roku 1999 prednáša dejiny európskeho umenia 19. a 20. storočia na Akadémii výtvarných umení v Prahe.

Mgr. Zuzana Štefková, PhD. (1977)
Kritička a kurátorka. Dejiny umenia absolvovala na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe (2002). Témou jej diplomovej práce bolo súčasné české ženské umenie. V tomto roku úspešne ukončila doktorandské štúdium v obore dejiny umenia na svojej alma mater na tému gendrové aspekty telesnosti v súčasnom českom umení. Pôsobí na Katedre dejín umenia a estetiky Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe. Spolupracuje s pražským Centrom súčasného umenia a vedie kurzy moderného českého umenia v rámci CIEE (Council on International Educational Exchange). Je spoluzakladateľkou galerie c2c a Kruhu kurátorov a kritikov. Kurátorsky pripravila a spoluorganizovala rad výstavných projektov (Art to Date 2010; Rodinná pohoda, 2009 spolu s Lenkou Kukurovou; Bio-Power, 2007; Sell Me Buy Me, 2006; Czechpoint, 2006; Blue, Désire atď.).

Mgr. Petr Vaňous (1975)
Nezávislý kritik a kurátor. Študoval na Katedre teórie a dejín umenia Filozofickej fakulty UP v Olomouci (1993 – 1999). Venuje sa vzťahu tradičných výtvarných médií (predovšetkým maliarstva) k novým vizuálnym trendom a zároveň sledovaniu a monitorovaniu premien maľby v podmienkach informačnej spoločnosti a všeobecne rozšírených nových médií. Kurátorsky pripravil množstvo výstavných projektov (Inverzní romantika, 2008; INtroCITY/ Nukleární rodina, 2008; Resetting, Jiné cesty k věcnosti, 2007; Happy Days, 2005; Intercity: Berlin – Praha 01/ Malba – Malerei, 2004 atď.). Problematiku aktuálnej maľby reflektuje aj v publikácii Saatchiho předsíň. Texty o současnosti malby (2010), ktorú vydal v spolupráci s Martinom Gerbocom. V súčasnosti je doktorandom Vysokej školy umeleckopriemyselnej v Prahe.

Prof. PhDr. Marian Zervan, PhD. (1952)
Študoval na Katedre estetiky a dejín umenia na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Teoretik, estetik a historik modernej a súčasnej architektúry a umenia. Zaoberá sa metodológiou a teóriou architektúry a umenia, sakrálnou a profánnou ikonografiou a históriou súčasnej architektúry. Pôsobil na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Od roku 2003 vyučuje dejiny estetiky, dejiny architektonických teórií, dejiny súčasnej architektúry a teóriu moderného a súčasného umenia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Od roku 2006 Dejiny modernej a súčasnej architektúry a Interpretáciu a kritiku architektonického diela na Filozofickej fakulte TU v Trnave. K ikonografii publikoval spolu s Ivanom Rusinom knihy Životy svätých (1994), Príbehy Nového Zákona (2000) a Príbehy Starého zákona (2006). K metodológii a teórii architektúry vydal text K premenám priestorovej teórie architektúry a viaceré vedecké a odborné štúdie v slovenských a českých časopisoch. Participoval na kolektívnej monografii Impulse und reflexion. Architektur der Slowakei (2003). Bol spolukurátorom viacerých výstav v Slovenskej národnej galérii v Bratislave a v spolupráci s Imrom Vaškom a Jiřím Ševčíkom autorom koncepcie a kurátorom výstavy Wall-Paper Dispositiv v Pavilóne Českej a Slovenskej republiky na 7. medzinárodnej výstave architektúry v Benátkach (2001).


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.