2011
2010
2009
2008
 
   Muzikológ a tvorca Milan Adamčiak
26. november 2008 18:00
 
Tlačová správa - 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
25. november 2008
 
Tlačová správa - NONKONFORMISTI
Druhá ruská avangarda

13. november 2008
 
Tlačová správa - Thomas Hoepker
Fotografie 1955 – 2008

5. november 2008
 
Tlačová správa - pavilón Českej a Slovenskej republiky na Bienále architektúry v Benátkach 2008
4. september 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 11. ročník Bienále architektúry v Benátkach
3. september 2008
 
TS - Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia založenia SNG
28. júl 2008
 
60 rokov otvorené
Tlačová správa

26. jún 2008
 
111 diel zo zbierok SNG
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Všetko o múzeu
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 60 rokov SNG
23. jún 2008
 
23. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2008
3. jún 2008
 
Tlačová správa Rudolf Sikora
Sám proti sebe

1. apríl 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Rudolf Sikora. Sám proti sebe

27. marec 2008
 
Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st.
12. marec 2008
 
Výlety za umením
5. marec 2008
 
TS - České a slovenské sklo v exile
26. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Odložení ľudia

12. február 2008
 
Sociografický portrét (Filmová projekcia)
5. február 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

5. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Filmové projekcie

10. január 2008
 
Sprievodné programy SNG
10. január 2008
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
2007
2006
2005
2004
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Kurátorka: Katarína Chmelinová
Miesto: SNG Bratislava – Esterházyho palác, 1. poschodie a átrium
Vernisáž: 16. 12. 2010 o 17.00 hod.
Termín konania: 17. 12. 2010 – 13. 3. 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

 
Industriálna krajina? – Slovné spojenie označujúce zvyčajne prostredie zviazané s technikou, špecifickou architektúrou a s výrazne negatívnym dopadom priemyslu na životné prostredie, evokuje najmä obdobie 19. a 20. storočia. Otáznikom spochybnené a aplikované na predindustriálnu éru v stredoslovenskej banskej oblasti 16. – 18. storočia naráža na evidentnú odlišnosť historickej a súčasnej malebnej podoby tohto regiónu, ktorý bol v sledovanom období jedným z najprogresivnejších priemyselných centier Európy. Z geografického hľadiska zahŕňala oblasť sedem známych banských miest (Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Kremnica, Nová Baňa, Pukanec, Banská Belá a Ľubietová), ale aj ich okolie a rozkladala sa najmä na území historických stolíc – Hontianskej, Tekovskej a Zvolenskej. Rozvinutá banská, hutnícka či mincovnícka činnosť ju sformovali do podoby historickej „industriálnej“ krajiny s početnými podzemnými a povrchovými zariadeniami, ako aj už dobovou spisbou reflektovanými problémami najmä s exhalátmi a odlesnením. Banská činnosť však niesla so sebou mnoho pozitív. Vďaka ekonomickej prosperite si napríklad toto mimoriadne mnohonárodnostné a multikulturálne prostredie vytvorilo špecifickú kultúru a našlo výraz v početných pamiatkach výtvarného umenia. Časové vymedzenie skúmaného obdobia sa odvíja od 1. júla 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a siaha po rok 1800, keď v strednej Európe všeobecne ustáva nielen osvietenstvo, ale i cirkevno-politické reakcie naň.

Samotná výstava predstavuje 157 sochárskych, maliarskych, grafických či zlatníckych diel z viac ako dvadsiatich domácich aj zahraničných zbierok. Koncentruje sa najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne spojené s rôznymi etapami baroka v 17. a 18. storočí. Výstava je sprevádzaná takmer dvestostranovou plnofarebnou publikáciou s trojicou odborných štúdií k vybraným problémom umenia stredoslovenských banských miest, ukážkami prekladov relevantného archívneho materiálu z rôznych jazykov a katalógom vystavených diel. Realizáciu celého výstavno-edičného zámeru podnietila potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období, ako aj úspešná akvizičná politika SNG, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým „kremnického baroka“.


Koncepcia výstavy s viacerými tematickými okruhmi, približuje spolu so sprievodnou publikáciou okrem kľúčových pamiatok aj základné faktory vplývajúce na výtvarný prejav oblasti, akými boli konfesionalita s dualitou reformácie a protireformácie, silný princíp meštianskych komunít či pôsobenie Hlavného komorsko-grófskeho úradu v Banskej Štiavnici, akejsi „predĺženej ruky“ Habsburgovcov. Okrem prezentácie atraktívneho, neraz novozreštaurovaného či vôbec prvýkrát verejnosti predstavovaného umeleckého materiálu tvoriaceho novú bázu skúmania daného obdobia, bolo hlavným cieľom projektu prehodnotenie a zmysluplné doplnenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských banských miest, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska.






















 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.