2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Autor: Jana Kadlecová
 
Slovenská národná galéria prináša grafiky Davida Hockneyho

Preslnený kalifornský vzduch, bazén, optická hra na hladine, plávajúca postava. To je jedenz obrazov britského maliara Davida Hockneyho, ktorý je známy aj u nás. Losangelský hedonizmus by ste však v SNG hľadali zbytočne.

Zabezpečiť pre SNG maľby svetovej špičky by vyžadovalo ultrasilného sponzora, a preto sa galéria teší aj z toho, že jej Britská rada ponúkla Hockneyho grafiky.

Slovo je ľudská vec

Názov výstavy znie David Hockney: Slová a obrazy, Štyri grafické cykly (1961 - 1977). "Hockney veril, že slovom sa dokáže umelec vyjadriť lepšie, preto bol na vážkach medzi maliarstvom a literatúrou," tvrdí kurátorka výstavy Beata Jablonská. Napokon, je autorom knihy Tajomstvo starých majstrov.

"Keď do maľby zakomponujete slovo, má podobný efekt ako figúra, je to tak trochu ľudská vec, ktorú čítate bez sprostredkovania, nie je to iba maľba," hovoril Hockney v jednom rozhovore. Aj s písmom v grafikách však zostáva Hockney verný svojej vášni k otvoreným priestorom, pre ktoré tiež miloval Kaliforniu.

Hockney odišiel z Londýna ako 24-ročný do New Yorku, ktorý ho vsal do svojich turbulencií. Objavoval tam seba, otváral sa mestu. "Cítil som sa tu slobodnejší, Londýn bol nudný, dusivý," spomínal si Hockney v rozhovore pre BBC.

Ten čerstvý pocit euforickej slobody cítiť z grafického cyklu inšpirovaného dielom Život zhýralca od Williama Hogartha. Čierno-bielu dopĺňa červená, pripomína to denník človeka, ktorý sa nepokojne, ale opantaný šťastím túla vibrujúcim mestom. Názvy leptov Hock­ney­ho pocity kopírujú: Gospel (Dobrí ľudia), Pitka, Začiatok rozhadzovania, ale aj Volebná kampaň (s čiernym posol­stvom). Väčšina vystavených grafík je vytvorená technikou leptu, maliar využíval medené platne, ktoré mu dovoľovali kresliť uvoľnene a spontánne.

V New Yorku otvára Hockney naplno aj dvere svojej trinástej komnaty - sexuality. "Dlho svoju sexuálnu orientáciu skrýval, pochádzal z malého mesta, a viac ho to traumatizovalo. Až v Londýne sa cítil bezpečne na to, aby svoju homosexualitu ne­ukrýval. Zobrazil ju zatiaľ len metaforicky," hovorí Jablonská.

Posteľ s dvoma mužmi

Bez metafor o tom hovorí Hockney v ilustráciách k básniam (na Slovensku nepreloženého) gréckeho básnika C. P. Cavafyho. Priestor dostáva homosexuálna láska, manželská posteľ s dvoma mužmi, žiadne jing, len dvakrát jang. Čisté línie navodzujú dojem krištáľovej intimity.

Viac farby na výstavu prinášajú grafické listy k básni Wallace Stevensa Muž s modrou gitarou. Stevensa inšpiroval na napísanie básne Picassov obraz Starý gitarista, takže Hockney tu vedie akýsi dialóg s Picassom a súčasne mu vzdáva poctu. Fantázia a miestami až infantilita srší z cyklu rozkošných ilustrácií k rozprávkam bratov Grimmovcov. Ježibaby, princezné, záhrady a veže, triviálne a súčasne záhadné.

"Hockneyho grafiky sú jednoduché, polopatistické, zrozumiteľné, figurálne," vysvetľuje Jablonská. Ale až také jednoduché to nie je. Strigy majú ochlpené prsia a mužskú tvár, v bruchu princeznej aj v bruchu ryby sa chúli nahý muž a v jednom cykle skúša Hockney namaľovať Melódiu.

Je príjemné, keď úžasní majstri oslavujú jubileum. Užijú si to nielen oni a ich rodina, ale aj ich fanklub. David Hockney tento rok oslavuje 70 rokov. Aj keď to nebolo zámerom SNG, čaro nechceného zabezpečilo návštevníkom SNG viac než len vkusný darček.

Jana Kadlecová
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.