2011
2010
2009
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
Reštaurátor Franz Storno st.
13. marec 2009 - 17. máj 2009
 
OSEMDESIATE
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

8. apríl 2009 - 30. august 2009
 
„Modernajsuj!“
20. máj 2009 - 21. jún 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

17. jún 2009 - 15. august 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri
9. júl 2009 - 16. august 2009
 
Mudroch & Mudroch
Neuskutočnený rozhovor

18. september 2009 - 8. november 2009
 
Bruselský sen
Československá účasť na svetovej výstave EXPO 58 v Bruseli a životný štýl 1. polovice 60. rokov

25. september 2009 - 15. november 2009
 
Juraj Bartoš
2. október 2009 - 22. november 2009
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
Esterházyho palác, suterén, Vodné kasárne, nádvorie
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Kurátori: Katarína Bajcurová, Aurel Hrabušický
 
Otvorenie výstavy: 20. jún 2002 o 17.00 hod.
Akad. sochár, profesor Juraj Meliš (13. júl 1942 Nové Zámky) patrí k najvýznamnejším osobnostiam slovenského moderného sochárstva – je umelcom naliehavej etickej výzvy, nového „anti-estetického prístupu“ k sochárskemu dielu, tvorca objektov, prostredí, inštalácií s ekologicky a spoločensky polemickým gestom, predstaviteľ alternatívnej scény 70. a 80. rokov. V rokoch 1960 –1966 študoval na VŠVU v Bratislave (prof. J. Kostka). Od roku 1990 pôsobí ako profesor na VŠVU v Bratislave, kde žije a tvorí.
Od prelomu 60. a 70. rokov v tvorbe environmentov a objektov prezentoval nové antitradičné a antiestetické, „plebejské“ nazeranie na sochu (Prostredie I. – Vidiecky dvor, 1970; Prostredie II., 1971). Od voľného – scénického – inštalovania priestorových celkov rozmanitými zostavami drevených objektov prešiel k evokácii umelých „muzeálnych“ úsekov prírodného prostredia v interiéri a patril tak k prvým predstaviteľom eko-artu. Ako predstaviteľ alternatívnej scény počas normalizácie 70. rokov svojsky reflektoval vzťah konceptu a sochárskeho, neo-dadaizmom inšpirovaného, objektu, ktorý sa mu stáva aj médiom na vyslovenie nekompromisných spoločenských a morálnych výziev (cykly HELP, 1974–1978; IDEA, 1975–zač. 80. rokov), vzniká rad reliéfnych asambláží a ideovo „úderných“ opusov, v ktorých sa zvýznamňuje každá zložka: text, prvky nájdených objektov, vlastnosti, charakter použitých materiálov i apelatívny autorský postoj (Byť či nie, V jednej tónine, 1974; Kovové idey, 1979–1982; Veľký cenzor, 1980, realizácia 1991; Pravda muchotrávka, Knihy, 1984). Keďže Melišovi bolo znemožnené realizovať a vystavovať voľné sochárske diela, venoval sa tvorbe vizuálnej poézie, vytváraniu grafických albumov so „sochárskymi poznámkami“ a projektmi neuskutočnených sôch (Modrý album, Čierny album; 1975; Ideotéka humanitatis, 1976–1978). V 80. rokoch sa v jeho tvorbe objavuje motív vlastnej, predčasne odliatej posmrtnej masky ako prostriedok širšej myšlienkovej introspekcie osudov jednotlivca v spoločnosti, ktorú v rozmanitých zostavách mnohokrát „oživil“ polemickým, ironickým, sebaironickým, groteskným gestom v monumentálnom i komornom meradle (cykly Monológy, 1984–1987; Dialógy, 1989; Hľadanie identity, 1992).
Výstava v SNG predstaví komplexne, v historickej a druhovej perspektíve sochárske, kresliarske a grafické dielo Juraja Meliša – sochy, asambláže, inštalácie, prostredia, sochárske poznámky publikované prostredníctvom albumov, ukážky vizuálnej poézie autora s dôrazom na špecifikum a neopakovateľnosť tvorivého zástoja umelca od polovice 60. rokov po súčasnosť. Monografickou výstavou Juraja Meliša pokračuje SNG v programe systematického prezentovania diela najvýznamnejších osobností moderného a súčasného slovenského umenia. Publikáciu o tvorbe Juraja Meliša pripraví v spolupráci so SNG vydavateľstvo Slovenský Tatran. Výstava predstaví aj neznáme a doteraz nevystavované diela autora, rekonštrukcie starších prác, ako aj najnovšiu kolekciu diel vytvorenú priamo k výstave.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.