2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
Charles & Ray Eames Design 1940–1970
6. marec 2003 - 5. máj 2003
 
Hlavou dolu
16. máj 2003 - 7. september 2003
 
Umelci čistého srdca. Naivné a ľudové umenie, art brut
17. máj 2003 - 28. september 2003
 
Plagáty z Viedne
27. jún 2003 - 16. september 2003
 
Václav Cígler a jeho škola
16. júl 2003 - 28. september 2003
 
Pavol Gross st. - Posledná večera
8. október 2003
 
Julo Považan - Maľby a kresby
25. október 2003 - 31. január 2004
 
GOTIKA. Dejiny slovenského výtvarného umenia
21. november 2003 - 21. marec 2004
 
Obraz a tlač (Peter Kneubühler a umelci jeho tlačiarenskej dielne).
17. december 2003 - 29. február 2004
 
2002
 
Robert Doisneau alebo cesta jedným storočím
SNG, Esterházyho palác, 3. poschodie
5. november 2003 - 3. december 2003
 
Kurátor výstavy za SNG: Aurel Hrabušický


 
Retrospektíva tvorby svetoznámeho francúzskeho fotografa (1912–1994). Vernisáž výstavy: 4. november 2003
"Básnik, humanista, lovec obrazov,... a koľko ďalších prívlastkov, niekedy pravdivých no často zjednodušujúcich, meria talent fotografa Roberta Doisneaua. Keďže jeho obrázky boli ľahko prístupné, rozšírila sa predstava, že sú prázdne, sentimentálne až povrchné. Ich úspech nakoniec spôsobil, že zostali natrvalo zahalené oparom nostalgie. Príliš rýchlo sa zabudlo na "buričský výsmech" tohto podvratného anarchistu, protivníka moci a ustálených hodnôt, nepriateľa bohatých a seizmológa spoločenských otrasov. Je pravda, že Robert Doisneau preletel svojou dobou ako "poetický dravec", ktorý sa nikdy nezastavoval pri najslabších a najbezbrannejších obetiach. A ak áno, tak len vtedy, keď sa chcel s nimi stotožniť a prinavrátiť každej z nich jej nespochybniteľnú dôstojnosť. Jeho pohľad nesmeroval odhora dole, ale usiloval sa o návrat k určitej horizontalite. Snahu odkrývať všetky vrstvy spoločnosti podmieňoval tým, že sa do nich úplne "ponáral", vďaka čomu mohol prinášať z každej výpravy obrazy osobne zažitých emócií. Avšak na kariére fotografa bude raz určite nevyhnutné sledovať nielen výjavy, ktoré zvečnil, ale aj tie, ktoré neuchoval. Momenty, v ktorých človek radšej odvrátil tvár, stavajú autora do iného svetla.

Napríklad v období Oslobodenia, a to aj napriek mnohým výzvam, Doisneau odmietal robiť zábery násilia, mŕtvol, nakrátko vystrihaných žien. Akoby sa fotografický hľadáčik v tých najpochmúrnejších chvíľach, v úmysle neuväzniť človeka v zlobe, ktorá sa obrátila proti nemu, dokázal povzniesť k výšinám.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.