2011
2010
2009
2008
2007
 
   Návrat Štefana Schwartza
Dar Viery Schwartzovej Slovenskej národnej galérii

6. december 2007
 
STRATENÝ ČAS ?
Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Stratený čas?
25. október 2007
 
DEŇ INSITY
sprievodné podujatie k výstave Trienále Insita 2007

6. september 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Forma nasleduje...risk
14. august 2007
 
Tlačová správa Forma nasleduje... risk
14. august 2007
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
8. ročník Trienále insitného umenia
INSITA 2007

21. jún 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Insita 2007
19. jún 2007
 
Pozvánka na hudobné predstavenie TORSO
11. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

17. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Milan Bočkay
13. apríl 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
David Hockney: Slová & obrazy
Štyri grafické cykly (1961 – 1977)

20. marec 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - David Hockney
Slová a obrazy

16. marec 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007
 
Pozvánka na vernisáž výstavy
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

6. marec 2007
 
Koniec výstavy Bludní Holanďania sa blíži
..príďte si pozrieť Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku

27. február 2007
 
Aleš Votava – Derniéra výstavy a prezentácia rovnomennej publikácie
20. február 2007
 
Môj zoom pohľad do Slovenskej národnej galérie
6. február 2007
 
Detský sprievodca bludiskom výstavy
18. január 2007
 
2006
2005
2004
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

 
JÚLIUS KOLLER
VEDECKO-FANTASTICKÁ RETROSPEKTÍVA
Kde: SNG, Esterházyho palác, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Kedy: 23. apríl – 20. jún 2010
Vernisáž: 22. apríl 2010 o 17.00 hod.
Kurátori výstavy: Petra Hanáková & Aurel Hrabušický


Július Koller (ďalej JK) sa stal v umení na Slovensku symbolom inovácie. Svojimi aktivitami sa programovo vyčlenil nielen z modernej umeleckej tradície, ale aj z neoavantgardnej tvorby, ktorá v šesťdesiatych rokoch 20. storočia podstatne rozšírila hranice dovtedy mysliteľného umenia. Zaujal vedomú opozíciu voči súčasnému umeniu, „posväcujúcemu vtipné, ale často plytké nápady a živočíšnu, bezduchú hravosť bez humanistickej vážnosti, nutnosti, potrebnosti“. JK chcel nahradiť jednorazové, príležitostné estetické zážitky trvalým a cieľavedomým pôsobením na svoje okolie. Umenie chcel nahradiť kultúrou, presnejšie kultúrou života. Základom jeho koncepcie kultúry ako tvorivého aktu bol pojem „hravej neumeleckosti“ – JK chcel život premeniť na „kultúrnu hru so spravodlivými a pevnými pravidlami pre každého“.
Výsledkom tohto prístupu bolo trvalé a permanentné sebanasadzovanie v komunikácii s inými ľuďmi – seba samého premenil na mediátora svojich širokých, až univerzálnych záujmov, postrehov, reflexií, ktoré sa snažil sprostredkovať ostatným. Sústavne s nimi rozohrával hru – komunikačnú, ale aj fyzicky bezprostrednú, športovú. Skúšal postreh partnera, chcel vyvolať priamy kontakt, trvalú vzájomnú výmenu (stolno)tenisových loptičiek, ale aj nápadov a vôbec prežívaných ľudských obsahov. Chcel maľovať „vlastnou osobou“ na „kozmohumanistickom plátne reality“. Svoj vlastný život vnímal ako signál, on sám sa stal vysielačom signálov, sústavne upozorňujúcich a odhaľujúcich skryté spojitosti, ale aj medzery, protirečenia v osobnom, spoločenskom až v kozmickom bytí.

Dôležitá bola preňho skôr jasnosť a zreteľnosť signálov, než tvorba estetických artefaktov. Vytvoril si rolu akéhosi neštandardného kazateľa alebo proroka – premenil sa na civilného UFO-nauta, voľne sa pohybujúceho medzi pozemšťanmi, multimediálne šíriaceho svoje otázne a demystifikujúce signály. Jeho najčastejším znamením bol otáznik – aj záväzné spoločenské symboly a heraldické znaky ohýbal do podoby otáznikov, vlnoviek, zaplietal do sémanticky nivelizujúcich sietí. Upozorňovanie na otázne a spletité vzťahy bolo jeho základným autorským postojom. V tomto zmysle nevidel zásadný rozdiel medzi socializmom a kapitalizmom bez ľudskej tváre. Vyústením toho všetkého bolo trvalé sprítomňovanie skrytej vrstvy bytia: „Moja činnosť je založená na uznaní boja protikladov, na uznaní nevyriešiteľnosti sveta. Prečo by sme mali dostať nejakú odpoveď od prírody, od Boha, od ľudí? Mne nevadí neznámo.“ Autor sám bol azda i sám pre seba záhadou a tajomným, nepochopiteľným zostal preňho aj horizont sveta, z ktorého sa načas vynoril.











 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.