2011
2010
2009
 
   Verejný odpočet činnosti a hospodárenia
Slovenskej národnej galérie za rok 2009

27. apríl 2010 10:30
 
Čaro vianočnej piesne
16. december 2009 18:00
 
Mikuláš v SNG
5. december 2009 15:00
 
PF 2010
december 2009 - január 2010
 
Taliansky operný podvečer
26. november 2009 17:00
 
Súšasná piesňová tvorba II.
18. november 2009 18:00
 
Posledná možnosť navštíviť výstavu Bruselský sen!
15. november 2009
 
Hudba a obrazy
Laco Teren: Terenova víťazná vlajka

10. november 2009 19:00
 
Filmové večery v SNG
10. november 2009 18:00
 
Juraj Bartoš - výklad
29. október 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

28. október 2009 18:00
 
Hudba medzi obrazmi
21. október 2009 18:00
 
Nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
18. október 2009 15:00
 
Komentovaná prehliadka výstavy
Mudroch & Mudroch

15. október 2009 17:00
 
Prehliadka výstavy s kurátor. komentárom - Bruselský sen - pozvánka na utorok!
6. október 2009 15:30
 
Koncert združenia Soozvuk v SNG
16. september 2009 18:00
 
Taliansky operný podvečer
10. september 2009 17:00
 
Katalóg Osemdesiate - už v predaji!
30. august 2009 - august 2009
 
Stretnutia s architektom Vladimírom Dedečkom a jeho projektami
10. júl 2009 - 17. júl 2009
 
Pozvánka na stretnutie s Mirom Švolíkom v rámci cyklu Fiktívne svety
3. júl 2009 17:00
 
Fiktívne svety/Inscenovaná fotografia
3. júl 2009 17:00
 
Prehliadka dokumentov a hraných filmov k výstave Osemdesiate...
23. jún 2009 18:00
 
Tu a tam
Svet umenia očami detí

29. máj 2009 10:30
 
Medzinárodný deň detí v SNG
29. máj 2009
 
Jubilejný Taliansky operný podvečer
28. máj 2009 17:00
 
Suterén - lekcia z INEJ KREATIVITY
27. máj 2009 17:00
 
Pozvánka na lektorské nedeľné ateliéry pre deti s rodičmi
24. máj 2009 15:00 - 14. jún 2009
 
Prednáška - NL Architects
18. máj 2009 19:00
 
Noc múzeí a galérií v Bratislave
16. máj 2009
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Osemdesiate...

6. máj 2009 17:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

29. apríl 2009 18:00
 
Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy
Franz Storno starší (1821 - 1907)

29. apríl 2009 16:00
 
Július Koller – U.F.O.-naut?
23. apríl 2009 - 26. apríl 2009
 
Hudba a obrazy
Rozprávanie o obrazoch a komorný koncert

21. apríl 2009 19:15
 
Komorný koncert Slovenskej filharmónie z cyklu Hudobná mozaika v priestoroch Slovenskej národnej galérie
14. apríl 2009 19:15
 
Sprievodný program k výstave Osemdesiate...
7. apríl 2009 - 30. august 2009
 
Taliansky operný podvečer
26. marec 2009 17:00
 
Umelecké dielo stárne, a my sa oňho staráme
22. marec 2009 15:00
 
Derniéra výstavy - NONKONFORMISTI
DRUHÁ RUSKÁ AVANTGARDA 1955 - 1988 zbierka bar-gera

22. február 2009 16:00
 
Prehliadka ruských filmov - Solovecká moc
18. február 2009 18:00
 
Eva Kmentová - výklad k výstave
17. február 2009 16:00
 
Koncert z cyklu slovenskej filharmónie
Hudba a obrazy

3. február 2009 19:00
 
Taliansky operný podvečer
29. január 2009 17:00
 
Prehliadka ruských filmov - tento týždeň Výrastkovia
21. január 2009 18:00
 
Výstava Šiesty zmysel divadla - Sprievodný program
17. január 2009 16:00
 
Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
2008
2007
2006
2005
 
Anotácie prednášok
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
 
Vladimír Beskid: Metamorfózy maliarskeho jazyka v stredoeurópskom kontexte
Hlavnou ideou prednášky je poukázať na zmeny v médiu maľby posledných dvoch desaťročí pri „náraze“ na všadeprítomné techno-obrazy. Ide o analýzu možných individuálnych stratégií v stredoeurópskom priestore – od konzervatívnej podoby neoklasického obrazu (Bohdan Hostiňák), cez expresívnu, chaotickú maľbu a provokatívne gestá k pop-kultúre (Vladimír Skrepl), konceptuálne poňatie maľby (Rafal Bujnowski) a mixovanie digitálnych znakov v maliarskom poli (Ivan Csudai). Nakoniec ukazuje príklady zlomu, či posunu osobných programov: od abstrakcie k realistickej podobe maľby pod tlakom masmédií (Ákos Birkás), či od fotorealistických polôh k „dekonštrukcii“ maľby (Veronika Rónaiová).

Gabriela Garlatyová : Vzor – Geometria – Šifra – Sieť
Príspevok vychádza z výstavy Bienále maľby II.? (Mestská galéria Rimavská Sobota, 2009/2010, kurátorky: G. Garlatyová, L. Gregorová-Stachová). Zameriava sa na obrazy umelcov, ktorí cez konštrukcie sietí, používanie vzorov a vytváranie šifier tvoria rôzne vízie, menia, prepisujú a aktivujú jazyk geometrie. Príspevok je alternatívnou úvahou o geometrickej abstrakcii v slovenskom umení.

Jana Geržová: Konceptuálna maľba. Terminologický paradox?
Návrat maľby na prelome 20. a 21. storočia vygeneroval okrem iného aj typ závesného obrazu, ktorý je na prvý pohľad viac spríbuznený s predmodernistickou výtvarnou tradíciou ako s vizualitou súčasného sveta. V príspevku sa budem pýtať do akej miery ide o pokus obnoviť stav nevinnosti maľby v zmysle renesancie jej mediálnej autonómnosti a čistoty, respektíve, či takýto návrat do obdobia pred objavením technického obrazu je v súčasnosti vôbec možný. V argumentácii budem používať príklady súčasnej maľby, ktorá má všetky formálne znaky tradičného obrazu a napriek tomu je poznačená konceptuálnymi stratégiami, alebo je dokonca príkladom konceptuálneho umenia par excellence.

Beata Jablonská: Byť pri tom
Využíva, alebo premrháva slovenská maľba príležitosti, ktoré jej medzinárodná výtvarná scéna poskytuje? Pokus o kritické zhodnotenie prítomnosti a absencie slovenskej maľby v medzinárodných projektoch a zbierkach v porovnaní s inými postsocialistickými krajinami.



Eva Kapsová: K systematike vizuálneho zážitku (aj zo súčasnej maľby)
Štúdia sa zaoberá princípmi interpretácie umeleckého diela z hľadiska pragmatickej estetiky. Kľúčovou kategóriou v tomto vzťahu je estetický zážitok . Jeho povaha nemusí byť neštrukturovaná, impresívna a nevysloviteľná. Východiskom ako rozkryť túto zdanlivo nepomenovateľnú kvalitu vnútorného prežívania môže byť sústava estetických výrazových kvalít zodpovedajúca štruktúre vedomého subjektu. Pragmaticko recepčný prístup a výrazová sústava načrtáva možnosti systematiky, ktorá zasadzuje výtvarné umenie do širšieho rámca vizuálnych štúdií. Štúdia je výkladom a do istej miery aj kritikou systému, ktorý má pôvod v myslení o literatúre, resp. o slovesnom prejave. Autorka uvedenú problematiku približuje prostredníctvom príkladov a interpretácie súčasnej maľby.

Peter Michalovič: Problémy s (postmodernou) maľbou
Tvorba generácie výtvarných umelcov, ktorí vstúpili na scénu slovenského výtvarného umenia v polovici 80. rokov, je neraz spájaná s postmodernou, respektíve predstavuje slovenský variant postmoderny. Príspevok si kladie za cieľ preskúmať legitimitu označenia „postmoderna“.

Petr Nedoma: Čínská ztráta dějin
Příspěvek se bude zabývat otázkami vzniku, existence a fungování nových ohnisek výtvarného umění mimo evropský prostor. Na příkladu vývoje malby v Číně v posledních dvaceti letech, která v jedné své větvi žije v těsné závislosti na evropských vzorech, se autor pokusí naznačit lokální platnost tezí o vývoji malby, jejich omezenost pouze na tzv. plnou euroamerickou historii obsahující všechny fáze, na nichž Evropané postavili svou koncepci vývoje.

Tomáš Pospiszyl: Konec malby
Do debat o současném umění stále vstupuje fetišismus spojovaný s malbou. Jde o techniku, která je mnohými vnímána jako privilegovaná, což je nutné vnímat jako pozůstatek jejího postavení v 19. století. Toto postavení se vyčerpalo minimálně s koncem modernismu, pravděpodobně však dříve, kdy jí na pozici ústřední výtvarné techniky/technologie vystřídala koláž. V době „post-mediálního režimu“ o kterém už v 70. letech minulého století hovořila Rosalind Kraussová, jsou pokusy o hegemonii malby irelevantní. Jde jen o jednu, z hlediska dneška archaickou techniku výtvarného umění. Toto zjištění se bohužel nepromítá do práce muzeí nebo uměleckých škol coby institucí, jež jsou svým charakterem také produkty 19. století.

Zora Rusinová: Expandované pole maľby
Jedným z dôsledkov vplyvu masmediálnych obrazov na podobu súčasnej maľby je aj formovanie novej imaginácie. Cieľom prednášky je nielen hovoriť o nových sociálnych a kultúrnych funkciách portrétu dnes, ale i zamyslieť sa nad tým, čo všetko nám hovorí o našich bezprostredných obavách a fantáziách a aké sú významové súvislosti súčasnej maľby vo vzťahu k širokej škále obraznosti vizuálnej kultúry.

Milena Slavická: Obraz v evropské kultuře
Příspěvek se věnuje médiu obrazu jako specifického fenoménu evropské kultury s důrazem na vztah obrazu a fotografie v dějinách umění.

Zuzana Štefková: Cosi pomíjivého, aneb malby, které zmizí
Na podzim roku 2007 se v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu uskutečnila patrně největší česká přehlídka malby přímo na zdi galerie nazvaná Big Gruppen Hybrid Painting, které se zúčastnilo téměř 50 umělců malujících přímo na stěny dočasného galerijního prostoru. Podle kurátora výstavy Krištofa Kintery se jednalo o akci reprodukující pocit svobody vycházející z pomíjivosti tohoto typu tvoby. Zmíněný projekt nebyl zdaleka jediným případem, kdy čeští umělci opustili formát závěsného obrazu a rozhodli se malovat přímo na stěny galerie. V této souvislosti se nabízí otázka, co motivovalo zvýšený výskyt nástěnných maleb přímo v galerii v případě umělců jako jsou Jiří Franta a David Böhm, Evžen Šimera, Jakub Hošek, Guma Guar nebo Vasil Artamonov. Tento příspěvek se zamýšlí nad tím, jaké pohnutky vedou umělce k realizaci maleb odsouzených k brzkému zániku.

Petr Vaňous: Resetting. Možnost kulturní sebeobrany?
Prověřování možností narativní plurality v malbě bez deklarovaných konců a začátků. Procesuálnost malby jako součást narativní složky díla. Role věcného atributu a herní princip s jeho identifikací. Rozmanitost stejného a role banality v nástrojích jejího uchopování. Nostalgie a resentiment jako způsob obrazové transformace a odhmotnění žánru. Minulost vyrůstá z přítomnosti. Co bude zítra, bude až zítra. Abstrahování věcnosti v době hravého bezčasí. Dočasná laboratoř: „dialektika možného“ mimo politické, dogmatické a ekonomické nástroje uměleckého provozu? Obraz jako sebeobrana měnící defenzivní a ofenzivní stanoviště. Příklady různých vstupů do prostoru zvěcňování. Euforie i skepse.

Marian Zervan: K niektorým argumentačným stratégiám vysvetľovania slovného spojenia „zviditeľňovať neviditeľné“.
Príspevok sa zaoberá vybratými výkladmi slovného spojenia, ktoré sa často považuje aj za definíciu maľby. Zameriava sa predovšetkým na ikonologické a fenomenologické spôsoby argumentácie a skúma, či niekedy nastalo ich prekríženie a aké z toho plynú dôsledky.











 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.