2005
 
   Pozor na pávy! (Nový čas)
10. jún 2005
 
Známa a neznáma, no najkrajšia (Domino fórum)
8. jún 2005
 
 
Svetové ocenenie (Formát)
10. jún 2005
 
Autor: es

 
Slávnostná inaugurácia poštovej známky – umenie ( „ZNÁMKA“)
 
Maliar Ladislav Medňanský (Mednyánszky), ktorého obraz bol predlohou slávnej známke sa narodil 23. apríla 1852 pod beckovským hradom. Traduje sa o ňom, že sa skôr naučil kresliť ako hovoril Výtvarný talent, ktorý sa prejavil už v rannom detstve, rozvíjal potom štúdiom na akadémii v Mníchove a na École des Beaux-Arts v Paríži. Pôsobil na Montmartri a neskôr tvoril na vidieku a v rodinných sídlach v Strážkach a Beckove. Patril medzi hlavných predstaviteľov stredoeurópskych maliarskych prúdov v poslednej tretine 19. a na začiatku 20. storočia. Ako jeden z mala v našom prostredí dokázal na novátorské umelecké podnety nielen reagovať, ale ich aj pretváral. Svojou rozsiahlou tvorbou ovplyvňoval iných umelcov.
Pocta umelcovi. Túto Medňanského výlučnosť dokumentovala počas osláv 150. jubilea v roku 2002 reprezentačná prehliadka autorovho celoživotného diela. Organizátorom sa podarilo vytvoriť mimoriadne pôsobivé expozície. Tvorbu tohto nášho maliarskeho velikána sa rozhodla svojimi vlastnými možnosťami a špecifickými prostriedkami priblížiť aj Slovenská pošta. Jubileum pozoruhodného umelca zohľadnila v emisnom pláne a požiadala výtvarníka a rytca poštových cenín Františka Horniaka, aby v zbierkach Slovenskej národnej galérie vytipoval také Medňanského dielo, ktoré by spĺňalo osobité nároky na grafický prepis a ryteckú transpozíciu do známkovej podoby.
Výber obrazu, v stálej expozícii Medňanského diel v rodinnom kaštieli v Strážkach pri Kežmarku, ktorý do roku 1861 patril umelcovmu dedovi Baltazárovi Szirmayovi, a potom jeho rodičom Eduardovi Mednyanszkému a Márii Anne, rodenej Szirmayovej, dokumentuje SNG štvrťstoročie umelcovho vývinu pomerne kompaktným súborom diel z rokov 1875 - 1900. Podstatná časť kolekcie sa zachovala aj vďaka umelcovej neteri grófke Margite Czóbelovej. Medzi 64 maľbami a 17 kresbami zaujala Františka Horniaka olejomaľba Potok za humnami, na brehu, ktorú sa rozhodol pretlmočiť náročnou šesťfarebnou transkripciou. Medňanského originál, s pravdepodobným rokom vzniku 1875 inšpirovalo okolie Strážok s kulisou tatranských končiarov a rieky Poprad. V tomto prostredí sa Medňanský cítil ako doma a prostredníctvom viedenského akvarelistu Thomasa Endera tu už v roku 1863 položil základy svojho rozsiahleho a prenikavého maliarskeho diela. Pragmatickí rodičia mu síce vybrali profesiu, na ktorú
ho malo pripraviť štúdium na polytechnike vo švajčiarskom Solothurne, ale život to zariadil inak. Pobyt pri mori v Chorvátsku v roku 1872, počas ktorého sa Medňanský vrátil k tvorbe akvarelov, definitívne rozhodol o jeho umeleckej orientácii. Po štúdiách v Bavorsku a dvojročnom parížskom pobyte, počas ktorého spoznal intímnu krajinomaľbu barbizonskej školy, diela impresionistov, postimpresionistov a ovplyvnila ho secesia aj symbolizmus, si nad hospodárskym krídlom v kaštieli vybudoval ateliér. Vyrážal
do okolia Strážok na celodenné potulky za krajinárskymi motívmi a štúdiom prírody. Podtatranská klíma a prostredie mimoriadne vyhovovali jeho samotárskej povahe. Po smrti matky sa však Strážkam
vyhýbal a len občas sa ukázal na tzv. salónoch, ktoré pre výtvarníkov a literátov organizovala v kaštieli jeho sestra barónka Miri Czóbelová. Vojnové inšpirácie. Medňanského naturel dokresľuje aj fakt, že v čase 1. svetovej vojny sa šesťdesiatdvaročný prihlásil dobrovoľne do vojenskej služby a pracoval ako frontový korešpondent. Vojna bola preň silným inšpiračným impulzom aj vo výtvarnej tvorbe. V roku 1916 utrpel zranenie, ale po uzdravení sa znovu vrátil na taliansky front. Traumatizovaný následkami zranení sa v jari 1918 vrátil do Strážok a po rekonvalescencii odišiel do Budapešti, kde sa stále pokúšal maľovať. Koncom roka sa však jeho zdravotný stav prudko zhoršil. Ladislav Medňanský umrel 19. apríla 1919 vo Viedni.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.