2011
2010
2009
 
    RENESANCIA / TS
17. december 2009
 
Šiesty zmysel divadla / Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989
22. október 2009
 
Juraj Bartoš / TS
1. október 2009
 
TS / Bruselský sen
24. september 2009
 
TS - MUDROCH & MUDROCH
Neuskutočnený rozhovor

17. september 2009
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Mudroch & Mudroch
16. september 2009
 
Pozvánka na koncert združenia SOOZVUK
15. september 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri / TS
7. júl 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

16. jún 2009
 
Roman Ondák - LOOP / tlačová správa
1. jún 2009
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - NL Architects – Modernice!
19. máj 2009 11:00
 
Tlačová správa - Modernice!
19. máj 2009
 
Tlačová správa - Osemdesiate
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

7. apríl 2009
 
Sprievodný program k výstave Osemdesiate...
7. apríl 2009
 
Prehliadka dokumentov a hraných filmov k výstave Osemdesiate...
7. apríl 2009
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu k výstave Osemdesiate
30. marec 2009
 
Prehliadka ruských filmov – tentoraz film Assa
26. január 2009
 
TS - Eva Kmentová
13. január 2009
 
Pozvánka do kinosály
10. január 2009
 
2008
2007
2006
2005
2004
 
Cín – Argentum pauperum
12. marec 2005
 
Sprístupnenie výstavy: 15. marca 2005
Miesto: Slovenská národná galéria, Vodné kasárne, 2. poschodie, sála č. 7
Kurátorka výstavy: Ágnes Schramm
Trvanie výstavy: do 5. júna 2005 denne okrem pondelka od 10:00 – 17:30 hod.

Cín ako striebro chudobných dostalo pomenovanie v 19. storočí, kedy sa výrobky z tohto kovu
v podobe úžitkových i dekoratívnych nádob používali v domácnostiach mestského obyvateľstva ako náhrada strieborného riadu na stole šľachty. Kým sa tak stalo, prešli artefakty z cínu svoju dlhú cestu vývoja, ktorej počiatok datujeme v 2. tisícročí pred n. l.
Archeologické nálezy z obdobia antiky, stredoveké i novoveké artefakty dokumentujú veľkú obľubu a široké možnosti využitia tohto materiálu. Boli to predovšetkým charakteristické vlastnosti ako mäkkosť, lesk a farba, ktoré ho predurčili stať sa stabilnou súčasťou nielen inventárov bežných domácností už v ranom stredoveku, ale aj liturgickými pomôckami obradných úkonov najmä evanjelickej a reformovanej cirkvi od polovice 16. storočia ( kalichy, kanvičky, svietniky, cibóriá).
Najvýznamnejšie strediská cinárskych cechov boli Bratislava, Košice a Levoča, ale časté boli aj rakúske, české a nemecké importy z dielní vo Viedni, Salzburgu, Plzni, Prahe a Norimbergu.
Výroba úžitkových i ozdobných cínových predmetov dosahovala svoj rozmach ešte aj v prvej polovici 19. storočia. Tvary boli jednoduché, triezve a veľmi kvalitne remeselne spracované. Obrat nastal v jeho druhej polovici, keď v súvislosti s historizujúcimi vplyvmi sú cínové nádoby síce bohatšie zdobené než pôvodné vzory, ale všeobecným úpadkom remesiel v dôsledku šíriacej sa priemyselnej výroby cinárstvo výrazne upadá na kvalite. Zároveň z dôvodu nezáujmu konzumentov zaniká takmer úplne, avšak paradoxne sa stáva v závere 19. storočia predmetom záujmu zberateľov jednotlivcov i muzeálnych pracovníkov.
Zbierka cínových artefaktov v SNG je odbornej aj laickej verejnosti pomerne neznáma. Prítomná výstava poskytne návštevníkom, zberateľom i všetkým milovníkom krásnych predmetov estetický zážitok z tvarového spracovania, výzdoby a tajomného fluida každodenných i slávnostných, civilných aj sakrálnych doplnkov a riadov používaných v dávnejšej aj bližšej histórii.





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.