2011
2010
2009
2008
 
   Muzikológ a tvorca Milan Adamčiak
26. november 2008 18:00
 
Tlačová správa - 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
25. november 2008
 
Tlačová správa - NONKONFORMISTI
Druhá ruská avangarda

13. november 2008
 
Tlačová správa - Thomas Hoepker
Fotografie 1955 – 2008

5. november 2008
 
Tlačová správa - pavilón Českej a Slovenskej republiky na Bienále architektúry v Benátkach 2008
4. september 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 11. ročník Bienále architektúry v Benátkach
3. september 2008
 
TS - Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia založenia SNG
28. júl 2008
 
60 rokov otvorené
Tlačová správa

26. jún 2008
 
111 diel zo zbierok SNG
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Všetko o múzeu
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 60 rokov SNG
23. jún 2008
 
23. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2008
3. jún 2008
 
Tlačová správa Rudolf Sikora
Sám proti sebe

1. apríl 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Rudolf Sikora. Sám proti sebe

27. marec 2008
 
Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st.
12. marec 2008
 
Výlety za umením
5. marec 2008
 
TS - České a slovenské sklo v exile
26. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Odložení ľudia

12. február 2008
 
Sociografický portrét (Filmová projekcia)
5. február 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

5. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Filmové projekcie

10. január 2008
 
Sprievodné programy SNG
10. január 2008
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
2007
2006
2005
2004
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
 
Kurátorky výstavy: Vladimíra Büngerová & Lucia Gregorová-Stachová
Odborná spolupráca: Katarína Bajcurová
Architektonický návrh výstavy: Patrik Kovačovský
Grafický dizajn: Milan Mikula
Trvanie výstavy: 20. august – 31. október 2010


Retrospektívna výstava Juraja Bartusza s názvom gestá / body / sekundy nadväzuje
na program SNG prezentovať významné postavy dejín slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia.

Prof. Juraj Bartusz (1933, Kamenín)
V rokoch 1954 – 1958 študoval na Vysokej škole umeleckopriemyselnej (prof. Jan Wagner, prof. Jan Kavan) a v 1958 – 1961 na Akadémii výtvarných umení (prof. Karel Pokorný, prof. Karel Hladík).
Na slovenskú výtvarnú scénu vstúpil v 60. rokoch 20. storočia a stále patrí k jej najvýraznejším osobnostiam ako tvorca aj ako pedagóg. V roku 1992 získal profesúru
na Akadémii výtvarných umení v Prahe. V rokoch 1990 – 1999 viedol Ateliér slobodnej kreativity na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Od roku 1999 pôsobí
na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach.
Bartuszov význam prekračujúci hranice domácej scény dokazujú početné participácie
na medzinárodných výstavách a zastúpenie v relevantných štátnych a súkromných zbierkach na Slovensku aj v zahraničí. Žije a pracuje v Košiciach.

Školením a cítením sochár Juraj Bartusz pretavil sebe vlastnú razanciu autorského gesta a neustály výskum umeleckej tvorby do intermediálnych výstupov v maľbe, grafike, kresbe, umení akcie, do objektu a inštalácie, ale aj do experimentálnej hudby.
Koncom 60. a v 70. rokoch sa Bartusz inšpiroval vo svojej experimentálnej tvorbe témou doby: technologickým pokrokom a objavovaním vesmíru človekom, ktorá je nosnou témou slovenského konceptuálneho umenia. Výstava náznakovo pripomína aj samostatnú výstavu Sochy v Galérii Cypriána Majerníka v Bratislave (1974), ktorá bola z ideologických dôvodov predčasne ukončená. Bartusz na nej prvý raz prezentoval experimenty s počítačom.
Počas komunizmu Bartusz vytváral akcie ako rituály banálnych činností, vychádzajúcich dôsledne zo socialistickej reality (Úradné potvrdenie, 1971; Súkromné CO cvičenie, 1982).
Vrstvenie a posuny ako princípy výstavby diela sa uplatnili v Bartuszovej sochárskej tvorbe už v neokonštruktivistických skulptúrach, neskôr vo všetkých oblastiach jeho záujmu. V rovnakom období 60. rokov sa Bartusz venoval aj tvorbe nerealizovateľných projektov (Dúhové Zeme – nové kontinenty, 1967).
V Časovolimitovaných maľbách (od 1982) zapojil svoje telo do umeleckého diela. Bartusz v gestickej maľbe vo vymeranom časovom obmedzení vytvára pred publikom či
v súkromí „svoj totálny podpis“ (JB).
So zázemím v poézii, literatúre, hudbe a v rozprávačstve cez svoje osobné dejiny sa vyjadroval k ťažiskovým témam civilizácie posledných desaťročí, historickým udalostiam v strednej Európe, ekológii a etike v inštaláciách a performance z 90. rokov. Juraj Bartusz neustále experimentuje s novými autorskými technikami.

Výstava
Rozsiahla výstava predstavuje vybrané oblasti Bartuszovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť v šiestich tematických okruhoch na 2. poschodí a v átriu Esterházyho paláca, na nádvorí a v premostení Vodných kasární. Koncepcia výstavy s príznačným názvom gestá / body / sekundy vychádza z najdôležitejších fenoménov v jeho umeleckom programe.
Sú to: 1. gesto, tvorivý akt, 2. autorský zámer, individualita, telo a 3. čas, limit.
Koncepcia výstavy prezentuje dokumentárne záznamy procesu tvorby v autorských technikách vo fotografiách a filmoch rovnocenne s umeleckými dielami.
Juraj Bartusz vytvoril pozoruhodné sochárske dielo a realizácie pre verejný priestor. Jednu z najvýraznejších voľných monumentálnych plastík Brána kozmonautov (1973) prezentujeme na nádvorí Vodných kasarní SNG.

Katalóg
K projektu vydala SNG dosiaľ najkomplexnejší monografický katalóg so štúdiami
o jednotlivých aspektoch Bartuszovej tvorby a o aktuálnej výstave (Vladimíra Büngerová, Katarína Bajcurová, Lucia Gregorová-Stachová). Plnofarebný katalóg (200 strán) obsahuje aj rozsiahly rozhovor s autorom a bohatú fotografickú a textovú dokumentáciu.
Jeho cena je 28 €.

J. Bartusz o svojej tvorbe (z rozhovoru s kurátorkami výstavy publikovanom v katalógu):

„Rozopol som beh času z jeho minulého behu do budúceho a zmrazil som okamih prítomného.˝ (JB o časovolimitovaných maľbách)

„Každá doba má svoju dušu a myšlienkové prúdy, našťastie, nikdy nemali a nemajú žiadne hranice.˝ (JB o vplyvoch a inšpiráciách v tvorbe)

„Bolo to v tom čase veľmi zaujímavé a vzrušujúce, prežívali sme éru očarenia vedou
a technikou. Zažívali sme cez let Gagarina dejinnú udalosť. Bol to veľký úspech vedy a techniky, preto ma to inšpirovalo a viedlo ku kozmickej tematike. Ciolkovskij povedal, že‚ Zem je kolískou ľudstva, ale v kolíske sa večne žiť nedá... Tento citát som napísal
aj na stenu vo svojom ateliéri.˝
(JB o fascinácii kozmom)


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.