2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
Autor: Lýdia Pribišová

 
Druhý jún 2005 bol v príbehu Slovenskej národnej galérie dňom prelomovým, zásadným z viacerých dôvodov. Za prvý, najdôležitejší, možno považovať otvorenie zrekonštruovaných priestorov Slovenskej národnej galérie - Eszterházyho paláca, ktorý tak získal atmosféru špičkových európskych galérií. Druhou významnou udalosťou bolo uvedenie výstavy jedenástich súčasných talianskych umelcov s príznačným názvom NO CODE pri príležitosti talianskeho štátneho sviatku - Dňa republiky.
Kurátorka výstavy, Cecília Casorati, pripravila prehliadku súčasnej talianskej maľby, videa, inštalácie, pričom sa pri výbere diel zamerala na spoločné momenty stredoeurópskej mentality, jej spoločenského diania so spoločenským a umeleckým diskurzom v Taliansku. Kurátorka zastupuje organizáciu Incontri Internazionali d'Arte propagujúcu súčasné talianske umenie doma i v zahraničí, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o talianskom umení. Podľa jej slov boli umelci oboznámení s históriou galérie, Bratislavy, Slovenska a vytvorili práce vychádzajúce z týchto poznatov. Treba však podotknúť, že väčšina diel bola už dávnejšie prezentovaná na iných prehliadkach, niektoré vznikli ešte v deväťdesiatych rokoch. Na príprave a realizácii výstavy sa zo SNG podieľala Beata Jablonská. Prehliadka NO CODE generácie vo svete výtvarného umenia etablovaných štyridsiatnikov nie je definovaná spoločným menovateľom vystavených diel, zastrešuje však témy, ktoré hýbu dianím súčasného svetového umenia ako otázky telesná, osobnej identity, anonymity mesta či problém angažovanosti umenia. Súčasné talianske umenie je rýdzo figurálne.
Pojednanie témy človek a pohyb ľudského tela v prácach Daniely De Lorenzo a Marcella Maloberti svojou nejednoznačnosťou znepokojuje. Pohyb bezpohlavnej figúry vo videu Agilný fascinuje práve odcudzenosťou, vyprázdnenosťou obsahu. Diela oboch autorov sa dotýkajú i druhej nosnej témy talianskej kolekcie, problematiky angažovanosti, politickej zainteresovanosti umenia. Mocenské vzťahy umenia a spoločnosti sa nepokúšajú riešiť, len ich stroho, i keď s dávkou irónie a sarkazmu konštatujú. Priamočiaro, hravou formou na spôsob happeningu, sa k otázkam presahov politiky do umenia vyjadril Enzo Umbaca, ktorý verejnosti ponúkol priestor na vyjadrenie stanoviska k politike najmocnejšieho muža Talianska. Jeho video, vytvorené v roku 1994, nestráca nič z aktuálnosti ani dnes.
Ornament v službách Tretej ríše verzus ornament bez významnejších konotácií sa stal motívom veľkoplošného diptychu Maurizia Cannavacciuolo.
Talianskych výtvarníkov oslovuje aj konfrontácia anonymity veľkomesta a intimity domova, ktoré koexistujú v rôznych situáciách. Cristiano Pintaldi, Luca Pancrazzi sa zamerali na reálnu ohrozenosť veľkomesta, zraniteľnosť jeho obrovského pulzujúceho organizmu. Naopak, Elisa Sighicelli sa sústredila na intimitu domova, symbolizovanú jediným svietiacim oblokom v kontraste s anonymitou pochmúrnych architektúr. Poslednou, no nemenej závažnou témou, ku ktorej sa talianski umelci v súbore prác vyjadrili, ostáva nekonečná téma medziľudských vzťahov, komunikácie a jej hraníc.
Prezentovanie súčasného talianskeho umenia ako prvej výstavy v zrekonštruovaných priestoroch SNG v mysliach viacerých návštevníkoch zanechalo otázku, či by nebolo vhodnejšie predstaviť ako prvé vo vynovených priestoroch súčasné slovenské umenie. Veľkolepou prehliadkou súčasného "európskeho" umenia sme sa priblížili ku kontextom a výstavným stratégiám západného sveta, za ktoré však treba platiť istou uniformitou a chladom, hádam až sterilitou. Cudzie, i keď súčasné diela v cudzích, i keď súčasných priestoroch.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.