2011
2010
2009
2008
2007
 
   Návrat Štefana Schwartza
Dar Viery Schwartzovej Slovenskej národnej galérii

6. december 2007
 
STRATENÝ ČAS ?
Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Stratený čas?
25. október 2007
 
DEŇ INSITY
sprievodné podujatie k výstave Trienále Insita 2007

6. september 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Forma nasleduje...risk
14. august 2007
 
Tlačová správa Forma nasleduje... risk
14. august 2007
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
8. ročník Trienále insitného umenia
INSITA 2007

21. jún 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Insita 2007
19. jún 2007
 
Pozvánka na hudobné predstavenie TORSO
11. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

17. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Milan Bočkay
13. apríl 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
David Hockney: Slová & obrazy
Štyri grafické cykly (1961 – 1977)

20. marec 2007
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - David Hockney
Slová a obrazy

16. marec 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007
 
Pozvánka na vernisáž výstavy
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

6. marec 2007
 
Koniec výstavy Bludní Holanďania sa blíži
..príďte si pozrieť Majstrovské diela nizozemského umenia na Slovensku

27. február 2007
 
Aleš Votava – Derniéra výstavy a prezentácia rovnomennej publikácie
20. február 2007
 
Môj zoom pohľad do Slovenskej národnej galérie
6. február 2007
 
Detský sprievodca bludiskom výstavy
18. január 2007
 
2006
2005
2004
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Kurátorka: Katarína Chmelinová
Miesto: SNG Bratislava – Esterházyho palác, 1. poschodie a átrium
Vernisáž: 16. 12. 2010 o 17.00 hod.
Termín konania: 17. 12. 2010 – 13. 3. 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

 
Industriálna krajina? – Slovné spojenie označujúce zvyčajne prostredie zviazané s technikou, špecifickou architektúrou a s výrazne negatívnym dopadom priemyslu na životné prostredie, evokuje najmä obdobie 19. a 20. storočia. Otáznikom spochybnené a aplikované na predindustriálnu éru v stredoslovenskej banskej oblasti 16. – 18. storočia naráža na evidentnú odlišnosť historickej a súčasnej malebnej podoby tohto regiónu, ktorý bol v sledovanom období jedným z najprogresivnejších priemyselných centier Európy. Z geografického hľadiska zahŕňala oblasť sedem známych banských miest (Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Kremnica, Nová Baňa, Pukanec, Banská Belá a Ľubietová), ale aj ich okolie a rozkladala sa najmä na území historických stolíc – Hontianskej, Tekovskej a Zvolenskej. Rozvinutá banská, hutnícka či mincovnícka činnosť ju sformovali do podoby historickej „industriálnej“ krajiny s početnými podzemnými a povrchovými zariadeniami, ako aj už dobovou spisbou reflektovanými problémami najmä s exhalátmi a odlesnením. Banská činnosť však niesla so sebou mnoho pozitív. Vďaka ekonomickej prosperite si napríklad toto mimoriadne mnohonárodnostné a multikulturálne prostredie vytvorilo špecifickú kultúru a našlo výraz v početných pamiatkach výtvarného umenia. Časové vymedzenie skúmaného obdobia sa odvíja od 1. júla 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a siaha po rok 1800, keď v strednej Európe všeobecne ustáva nielen osvietenstvo, ale i cirkevno-politické reakcie naň.

Samotná výstava predstavuje 157 sochárskych, maliarskych, grafických či zlatníckych diel z viac ako dvadsiatich domácich aj zahraničných zbierok. Koncentruje sa najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne spojené s rôznymi etapami baroka v 17. a 18. storočí. Výstava je sprevádzaná takmer dvestostranovou plnofarebnou publikáciou s trojicou odborných štúdií k vybraným problémom umenia stredoslovenských banských miest, ukážkami prekladov relevantného archívneho materiálu z rôznych jazykov a katalógom vystavených diel. Realizáciu celého výstavno-edičného zámeru podnietila potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období, ako aj úspešná akvizičná politika SNG, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým „kremnického baroka“.


Koncepcia výstavy s viacerými tematickými okruhmi, približuje spolu so sprievodnou publikáciou okrem kľúčových pamiatok aj základné faktory vplývajúce na výtvarný prejav oblasti, akými boli konfesionalita s dualitou reformácie a protireformácie, silný princíp meštianskych komunít či pôsobenie Hlavného komorsko-grófskeho úradu v Banskej Štiavnici, akejsi „predĺženej ruky“ Habsburgovcov. Okrem prezentácie atraktívneho, neraz novozreštaurovaného či vôbec prvýkrát verejnosti predstavovaného umeleckého materiálu tvoriaceho novú bázu skúmania daného obdobia, bolo hlavným cieľom projektu prehodnotenie a zmysluplné doplnenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských banských miest, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska.






















 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.