2011
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
VŠADE DOBRE, DOMA NAJLEPŠIE!
NULLE PART AUSSI BIEN QUE CHEZ SOI!

25. január 2011 - 15. február 2011
 
Miloš Balgavý
Keramikár a dizajnér

22. február 2011 - 24. apríl 2011
 
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Kurátori: NAĎA KANČEVOVÁ, kurátorka Zbierky úžitkového umenia a dizajnu
DUŠAN BURAN, kurátor Zbierky gotického umenia

 
Časť umeleckých diel zo stálej expozície Gotického umenia Slovenska je od septembra 2010
do januára 2011 prezentovaná na výstave D´or et de feu. L´Art en Slovaquie á la fin du Moyen Age (Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na sklonku stredoveku) v Musée de Cluny v Paríži. Ide neraz o kľúčové exponáty z obdobia približne medzi rokmi 1470–1520. Počas vystavenia týchto diel vo Francúzsku by sme návštevníkom naďalej chceli ponúknuť možnosť vstupu do stálej expozície gotického umenia; napokon mnoho starších a nemenej cenných diel zo stredoveku je stále prezentovaných na svojom mieste. Túto príležitosť sme sa preto rozhodli využiť na konfrontáciu stredovekých artefaktov s umením 20. a 21. storočia – takisto zo zbierok SNG.
Vybrali sme na ňu diela súčasných slovenských autorov – osobností, ktoré sa svojou tvorbou neraz dotýkali existenciálnych otázok oscilujúcich medzi individualitou (prítomnou v osobe samotného tvorcu) a kategóriou niečoho, čo človeka presahuje. Zastúpené sú diela nasledujúcich umelcov: Ľubomír Durček, Mira Gáberová, Vladimír Havrila, Igor Kalný, Michal Kern, Vladimír Popovič, Peter Rónai, Martin Sedlák, Rudolf Sikora a Dezider Tóth. Video navyše poskytuje možnosť obmeny počas trvania intervencií.
V priestore gotickej inštalácie pôsobia ich diela na pohľad ako fragmenty vytrhnuté z iného príbehu. Jednako to je práve miesto ich dočasného umiestnenia, ktoré posúva možnosti ich vnímania, vstupuje do hry ďalšími možnými významovými vrstvami a formuje ich pôvodné zámery. Od dialógu medzi gotickými sochami a obrazmi na jednej strane a fotografiami či inštaláciami na strane druhej si sľubujeme nastolenie hneď niekoľkých otázok: Akú formu môže mať „spirituálne umenie“ na začiatku 21. storočia? Prečo je stredoveké – skrz-naskrz duchovné umenie zhmotnené v materiálovo ťažkých (drevo, kameň) a vizuálne neraz mimoriadne bohatých formách (polychrómia, zlátenie)? Prečo umenie 20. storočia
s „metafyzickými ambíciami“ je naopak výrazovo čoraz skromnejšie, formálne asketické a vyúsťujúce do konceptu – myšlienky, ktorá akoby len čakala na svoje uskutočnenie?

 
hore

 
Igor Kalný: Kráčajúci (1986) – Tabule z neznámeho oltára v Bratislave (1420–1440) – Sv. Helena z Trnavy (okolo 1400)
 
Fragment oltára z Bušoviec (koniec 14. storočia a po 1420) – Dezider Tóth: Krabička (1974)
 
Oltár sv. Mikuláša a sv. Sabína z neznámej spišskej lokality (1527) – Peter Rónai: Auto Reverse (1995–2000)
 
Madona z Krížovej Vsi (okolo 1500) a Michal Kern: Hľadanie obrazu I-III (1980)
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.