Slovenská kresba a ilustrácia 20. storočia
Zbierka slovenskej kresby a ilustrácie 20. storočia patrí k najväčším nielen v rámci zbierok SNG, ale právom sa považuje za najucelenejšiu kolekciu kresby 20. storočia na Slovensku. Lineárny prejav patrí k najstarším a elementárnym potrebám ľudstva. Pokus fixovať viditeľný svet kresbou a tým sa ho zmocniť je asi jednou z najvšeobecnejších príčin vzniku umenia. Zbierka kresby obsahuje pomerne ucelený prehľad vývoja slovenskej kresby na pozadí umeleckých výbojov 20. storočia. Do roku 1950 je pomerne detailne spracovaná v syntetizujúcom materiáli Slovenská kresba 20. storočia (Zo zbierok SNG, regionálnych galérií a múzeí na Slovensku. Text D. Zmetáková. Slovenská národná galéria, Bratislava, Fontes, 1990).
Zbierka kresby 20. storočia kontinuálne sleduje v základných obrysoch pohyb a vývoj umeleckých tendencií na Slovensku. Obsahuje kresby, ktoré sú prípravnými štúdiami k maliarskym, grafickým a sochárskym dielam a kresby ako samostatný umelecký prejav, ktorý je odrazom individuálnych tvorčích programov a dobových umeleckých smerov. Zbierka je orientovaná najmä na diela výrazných predstaviteľov slovenskej moderny (M. Benka, A. Jasusch, Z. Palugay, J. Alexy, M. Bazovský, Ľ. Fulla, M. Galanda, K. Sokol), na diela generácie vstupujúcej do umeleckého života koncom 30. rokov (C. Majerník, J. Želibský, J. Mudroch, E. Nevan, P. Matejka, J. Kostka) a na tzv. vojnovú generáciu (V. Hložník, L. Guderna, V. Chmel a E. Zmeták). Šesťdesiate a sedemdesiate roky sa niesli v znamení renesancie kresby ako umeleckej disciplíny, prostredníctvom, ktorej sa dá slobodne experimentovať a odkrývať dosiaľ neobjavené imanentné možnosti (A. Barčík, M. Čunderlík, M. Urbásek, R. Fila, M. Laluha, M.Paštéka, J.Jankovič). Posledné dve desaťročia kresba zaznamenáva otvárenie sa smerom k hraničným polohám média, stáva sa nositeľom konceptuálnych stratégií a jej súčasné podoby predznamenávajú presahy do priestorových objektov a inštalácií. (D. Tóth, O. Laubert, K. Pichler)
hore
| |
|