2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Autorka: Jana Močková
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

 
Slovenská národná galéria si dala náročnú úlohu. Predstavuje maľbu posledných desiatich rokov.
Výstava Maľba po maľbe, ktorá práve prebieha v Národnej galérii, prostredníctvom takmer tridsiatich umelcov zaznamenáva vývoj maľby a jej foriem u nás.
„Maľujem preto, že musím a nemôžem inak. Je to ako droga a som od nej závislý," hovorí výtvarník Ján Vasilko. Hovorí to celkom jasne a priamočiaro. O jeho slovách sa môžete presvedčiť na aktuálnej výstave Maľba po maľbe, ktorá predstavuje v Slovenskej národnej galérii stav našej súčasnej maliarskej scény. A ak sa vám niektoré z malieb zdajú predsa len nejasné či menej presvedčivé, v katalógu je to napísané čierne na bielom, našťastie.
Otázka alebo odpoveď?
„Prečo maľuješ?" Tak znela jednoduchá otázka pre každého z takmer tridsiatich vystavujúcich umelcov. Diela zväčša mladej generácie sú prehliadkou slovenskej maľby po roku 2000. „Hm., tak mi to ostalo z detstva... nechce sa mi toho vzdať... reagovať na svet čiarou a farbou je pre mňa zábavné a meditatívne," odpovedá Paula Chrenková. Ako hovorí kurátorka Alexandra Kusá, „dnešná maľba sa nesnaží vyjsť len zo svojho aktuálneho fyzického zviazania s dvojrozmernou plochou, rámom, technikami maľby i postupmi maliarskeho zobrazovania, ale aj z očakávaní, ktoré sú na ňu kladené historicky." Nechajme teda históriu históriou. Maľba prežíva prajné obdobie. Tiež by sme sa mali pýtať prečo. Čím častejšie, tým lepšie.
Papier unesie veľa
„Tvorbu nechápem ani politicky, ani sociálne, ale ako bezprostrednú demonštráciu ľudskej slobody, v ktorej sa nepotrebujem usilovať o múdrosť, lebo som sám pred sebou. Skutočné je to, čo vidím a čo sa predo mnou zjavuje," hovorí Juraj Kollár. Ak pôjdete v správnom smere jazdy po druhom a treťom poschodí SNG, k jeho Bráne, Rannej krajine a sérii Róberta Bielika, prídete úplne na koniec. K tomu, čo je „skutočné", sa snáď dostanete aj skôr. Kým výstava je tematicky zameraná, katalóg je prehľadovým. Uvádza aj iné diela vystavujúcich autorov (hoci ich farebnosť sa značne líši od skutočných) a definuje ich postavenie na našej scéne. Na stenách galérie im už nepomáha nič, žiadne barličky, iba reč, ktorou sa rozhodli rozprávať (alebo aj mlčať).
Každý kope za seba
To, že vedľa fyzických diel nestoja písomné výpovede výtvarníkov, je samozrejmé. Rozšírené popisky udávajúce informácie o výtvarnom vzdelaní a aktuálnom pôsobení sú, najmä pre tých, ktorí sledujú dianie okolo „škatuľkovania" bratislavských ateliérov, úsmevné. Medzi už etablovanými umelcami sú zastúpení aj mladí absolventi. Fakt, že ich diela boli vybrané, snáď svedčí o tom, že majú na súčasnej scéne čo povedať. Alebo nie? Dá sa vôbec hovoriť o posledných desiatich rokoch, keď sa ten posledný ešte ani neskončil? Erik Binder si v jednej z miestností urobil na tri týždne ateliér. Vznik „Maľby po maľbe", podľa ktorej sa volá celá výstava, je zaznamenaný aj na videu. „Maľbe sa venujem z iných dôvodov ako umeniu. Plochu, na ktorej hľadám, ladím, driapem a hladím obraz. Obraz ako vysielanie... Menia sa relácie, programy aj hudba. Niekedy punk, niekedy funk... niekedy dialóg a niekedy death mental nekrológ," hovorí. Prázdne spreje, cigaretové špaky a tenisky majú evokovať reálnu stenu ateliéru, ktorá ostáva po maľbe. Vystihuje to zámer, ktorým sa dá nazerať na maľbu ako na „tému, nástroj aj médium", hovorí spolukurátorka Lucia Gregorová. Potvrdzujú to aj šaty ušité z malieb Doroty Sadovskej, druh inštalácie, maľby či objektu Denisy Lehockej, diela Emóke Vargovej využívajúce pauzáky, fóliu, či svietiace plátno Martina Sedláka, ale ako hovorí Gregorová, dôležitá je „výpoveď". „Maľba je pre mňa vždy výzvou, pretože neviem, či ju dám," píše výtvarníčka Lucia Dovičáková. Slová Kusej sú podobné: „Malba sa stále považuje za akési umenie v umení, ktoré aj v tomto digitálnom veku nesie punc dotyku ruky autora."
Aspoň „debili" sa bavia
Na výstavu sa dostali aj dvaja „debili". Amatéri, vyštudovaný lekár a filozof, ktorí sa umením a maľovaním „celkom otvorene bavia." SNG ich vyzvala na účasť, lebo prečo si nepriznať, že nielen maliari maľujú. V takýchto inštitúciách sa zvykne kráčať pomaly. V tomto prípade to platí dvojnásobne. Ak by ste išli prirýchlo, mohlo by sa stať, že sa vás v tomto digitálnom veku maľby nedotkne takmer nič. Súčasťou Binderovej inštalácie je katalóg pokrstený červenou farbou z plechovky Campbellovej polievky, ktorú SNG už tento rok využila na zviditeľnenie BLAF-u. Polievka bola tentokrát veľmi horúca a z BLAF-u zostal blaf. Akoby sme vinšovali k decembrovým narodeninám v júli.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.