2011
2010
2009
2008
 
   Muzikológ a tvorca Milan Adamčiak
26. november 2008 18:00
 
Tlačová správa - 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
25. november 2008
 
Tlačová správa - NONKONFORMISTI
Druhá ruská avangarda

13. november 2008
 
Tlačová správa - Thomas Hoepker
Fotografie 1955 – 2008

5. november 2008
 
Tlačová správa - pavilón Českej a Slovenskej republiky na Bienále architektúry v Benátkach 2008
4. september 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 11. ročník Bienále architektúry v Benátkach
3. september 2008
 
TS - Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia založenia SNG
28. júl 2008
 
60 rokov otvorené
Tlačová správa

26. jún 2008
 
111 diel zo zbierok SNG
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Všetko o múzeu
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 60 rokov SNG
23. jún 2008
 
23. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2008
3. jún 2008
 
Tlačová správa Rudolf Sikora
Sám proti sebe

1. apríl 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Rudolf Sikora. Sám proti sebe

27. marec 2008
 
Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st.
12. marec 2008
 
Výlety za umením
5. marec 2008
 
TS - České a slovenské sklo v exile
26. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Odložení ľudia

12. február 2008
 
Sociografický portrét (Filmová projekcia)
5. február 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

5. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Filmové projekcie

10. január 2008
 
Sprievodné programy SNG
10. január 2008
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
2007
2006
2005
2004
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia v Saint-Étienne Métropole – od Gilberta a Georga poJeana - Marca Bustamanteho
12. apríl 2006
 
Esterházyho palác, 1. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Trvanie výstavy: 13. apríl 2006 – 28. máj 2006
Kurátor výstavy: Lóránd Hegyi
Asistentka kurátora: Pauline Faure-Vergne
Spolupráca za SNG: Beata Jablonská, Alexandra Kusá

Slovenská národná galéria opäť prináša slovenskému divákovi umenie zvučných mien, výber z kvalitnej zbierky európskeho výtvarného umenia a naviac pod režijným dohľadom slávneho kurátora. Dvadsaťjeden diel desiatich umelcov zvučných mien zo zbierky Múzea moderného umenia (Musée d’Art Moderne – MAM) v Saint-Étienne predstaví európsky kurátor, historik umenia a súčasný riaditeľ múzea – Lóránd Hegyi.

Diela zo zbierky Múzea moderného umenia v Saint–Étienne, ktoré budú predstavené na pôde Slovenskej národnej galérie, sú v pravom slova zmysle heterogénnymi „vzorkami“ rozličných smerov, štýlov a postojov súčasného umenia najmä 80. a 90. rokov. Nechýba v nej fotografická inštalácia extravagantnej dvojice Gilberta (1943) a Georga (1942), pohybujúcej sa medzi pop artom a sociálnou kritikou. Do tejto kategórie širšiemu publiku známych mien nepochybne patrí i Christian Boltanski (1944) a jeho inštalácie odvolávajúce sa k pátosu smrti, ktoré skladá z fotografických podobizní zosnulých a z predmetov zviazaných s ich predchádzajúcim životom. Jedno z najznámejších diel tejto série – Archív mŕtvych Švajčiarov (1990) – bude vystavené aj v SNG. Taktiež Bertrand Lavier (1949) patrí k dôležitým umelcom svojej generácie. Preslávil sa svojráznymi ready mademi a objektmi, ktoré svojím lavírovaním medzi realitou a umením neraz prekvapili a zneistili publikum. Sochár Jean-Luc Vilmouth (1952) pracuje s nájdenými objektmi, ktoré vkladá do asambláží, fungujúcimi na princípoch paradoxu, irónie a vtipu. Podobnými zásadami sa riadi Patrick Tosani (1954), ktorý s odhodeným oblečením narába sochárskym spôsobom (spevňuje ich glejom)
a vytvára tak objekty, ktoré na veľkorozmerných fotografiách buď odkazujú k svojmu pôvodu, alebo sa hrajú na niečo úplne iné (séria Masky).
Naopak fotografie a objekty Jeana-Marca Bustamanteho (1952), zobrazujúce už všadeprítomné priemyselné zóny a zanedbané anonymné územia, sú pod rúškom chladnej estetiky určite nekompromisnou obžalobou necitlivej devastácie v krajiny. Fotografia, video a kritický komentár spája klasika týchto médií Jeana-Pierra Bertranda (1937) s ďalšou legendou tohto žánru Angeom Lecciaom (1952). Nakoniec maľba je zastúpená dvoma autormi. Kým Pascal Pinaud (1964) bojuje proti zaužívaným konvenciám maľby, Bernard Frize (1954) rozvíja jej modernistické tradície. A že sa mu darí, dosvedčuje aj jeho účasť na veľkolepej výstave súčasnej maľby Triumf maľby v Saatchiho galérii v Londýne (2005–2006).

Kurátor výstavy Dr. Lóránd Hegyi nie je na Slovensku neznámy a do nášho domáceho kontextu umenia sa zapísal ešte v 90. rokoch minulého storočia ako riaditeľ Múzea moderného umenia – Ludwigovej nadácie vo Viedni. Keďže jeho kurátorskou špecialitou bolo a stále je predstavovanie umenia strednej a východnej Európy v kontexte umenia euro-amerického, neraz sa stalo, že diela slovenských umelcov sa objavovali na ním pripravovaných výstavách a projektoch. Naposledy to boli Aspekty/Pozície – 50 rokov umenia v strednej Európe 1949–1999 (Múzeum moderného umenia, Viedeň, 1999) a Pasáž Európa: Umenie zo strednej a východnej Európy (Múzeum moderného umenia, Saint-Étienne, 2004)


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.