2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Slovenská národná galéria, Bratislava, Esterházyho palác, 1. poschodie, suterén

Vernisáž: 3. júla 2010 o 17.00 hod.
Trvanie výstavy: 4. júl – 26. september 2010
Kurátorka výstavy: Katarína Čierna
Koncepcia výstavy a medzinárodná jury: Roger Cardinal (Veľká Británia), Katarína Čierna
(Slovensko), Laurent Danchin (Francúzsko), Nico van der Endt (Holandsko), Monika Jagfeld (Švajčiarsko), Vladimír Kordoš (Slovensko), Nina Krstić (Srbsko)

Medzinárodné periodické podujatie Insita je výberová umelecká výstava, jediná svojho druhu vo svetovom kontexte. Zameraná je na prezentáciu autentických hodnôt neškoleného výtvarného prejavu – naivného umenia, art brut (termín Jeana Dubuffeta pre tzv. surové umenie) a umenia outsiderov (termín Rogera Cardinala pre umenie, ktoré nie je konformistické a nepodlieha konvenčnej a módnej kultúre).
Každý z 86 autorov, zastúpených na Insita 2010, ktorá programovo a koncepčne nadväzuje na predchádzajúce ročníky, je iný a neopakovateľný. Rozdiely vo formálnych a tematických vyjadreniach vyplývajú z psychiky, spôsobu života a prostredia každého z nich. Autori sa líšia generačne, stupňom vzdelania a povolaním. Niektorým pomáha tvorba prekonať samotu, diela iných sa rodia z tvorivej radosti.
Prehliadka obsahuje viacero sekcií. Výstava Textilné umenie, ktorej kurátorom je francúzsky odborník na vyššie uvedené fenomény, Laurent Danchin, predstavuje mnohoraké aspekty invenčného umenia – od naivného zo začiatku 19. storočia po najenigmatickejšie príklady „brutálneho“ umenia alebo vizionárskeho umenia dneška. Kým naivní umelci majú naratívny alebo ilustratívny prístup k obrazu, umelci art brut a „outsideri“ sa zaoberajú viac „lovením“ vnútorných zdrojov a prejavujú sa spontánnym, automatickým, všeobecne nepredvídateľným spôsobom. Umenie ihly je v zásade ženskou zručnosťou. Na úvod je predstavená krehká korálková maľba z obdobia romantizmu od Sophie Bergerovej (Francúzsko) z roku 1828. O viac než storočie neskôr začala Rosina Baumgartner-Bäbler (Švajčiarsko) vyšívať obrazy kvetín, zvierat alebo krajiniek Glarnských Álp so zmyslom pre krásu a farbu. Patchwork 31 zarámovaných obrázkov od Emmy Widmer-Gassovej (Švajčiarsko) pripomína obrovský fotoalbum s veľkou mystickou scenériou. Meravé a takmer stredoveké vyšívané portréty od Milice Žarićovej (Srbsko) majú príťažlivosť detských obrazov. Elementárne mozaikové diela Elisabeth Allenovej (Veľká Británia) zobrazujú literárne, biblické a svetské motívy, poetické výjavy Petronėle Gerlikiėnėovej (Litva) sú zase oslavou prírody. Do rodiny naivných básnikov patrí aj Jacques Trovic (Francúzsko), nazvaný „Henrim Rousseauom tapisérie“, so spontánnymi, radostnými kompozíciami karnevalov a osláv v baníckom regióne na severe Francúzska. Adam Nidzgorski (Francúzsko), bývalý učiteľ jogy a športový tréner, vytvoril desiatku obrovských, naivných textilných malieb s tvárami, kde dominujú veľké, vystrašené oči. Helga Sophia Goetze (Nemecko), nadaná členka komunity Otta Muehla v 70. rokoch 20. storočia a verejne známa postava v Berlíne, vytvorila v priebehu dvadsiatich rokov vyše 300 symbolických a žiarivých tapisérií kritizujúc spoločnosť a zavádzajúc novú morálku univerzálnej lásky. Námetom drobných výšiviek veľkosti ruky od Raya Matersona (USA) sú majstrovské diela európskej maľby, staré fotografie a väzenský život. Kým výšivky Ullakaisy Kaarlelovej (Fínsko) a Györgya Kricsfalussyho (Maďarsko) či Pye Hugovej (Švajčiarsko) sa motivicky pohybujú v naratívnej polohe, svet Danielle Jacquiovej (Francúzsko) je nenaratívny. Jej poloreliéfne tapisérie majú klaunovské tváre, roztrúsené medzi chaosom nápisov a farieb.
Bábiky a trojdimenzionálne textilné objekty sú bežným znakom outsiderského umenia a art brut. Výstava predstavuje hermafroditné monštruózne bábiky od Miquela Amateho (Španielsko) a nahrubo zošité objekty Michela Nedjara (Francúzsko). Od Afroameričanky Ardelle Cornellovej pochádzajú malinké bábiky bábätiek, vytvorené obsesívne z kúskov sivých vojenských diek. Marie-Rose Lortet rozvinula unikátnu techniku „niťových architektúr“. Mikrotapisérie Sylvette Galmischeovej (Francúzsko), pretkané zvieratami, postavami a symbolmi, sú úplne slobodné a riadia sa len zákonmi poetickej improvizácie, kde nevedomie hrá významnú úlohu. Nezvyčajné stavy mysle, ktoré sa približujú vizionárskemu umeniu, dokumentujú príklady diel s elektrizačnými pramienkami farieb od Ofelie Valeirasovej (Argentína), brikoláže neznámych kvetov Anny Zemánkovej (Česká republika) a takmer abstraktné výšivky Rosy Žarkichovej (Rusko). Siebe Wiemer Glastra (Holandsko) zobrazoval svätých, prorokov a iné biblické postavy s geometrickou fragmentáciou priestoru a s mozaikovitým efektom. Jeanne Giraud (Francúzsko) je zase autorkou ošperkovaných vyšívaných malých „mysľokrajiniek“ a symbolických kompozícií, ovplyvnených jej vierou –kombináciou Tao a východnej múdrosti, kresťanstva či sci-fi.
Ďaľšou časťou je Minigaléria, ktorá prezentuje menšie kolekcie diel štyroch umelcov. Ivana Rabuzina (1921 – 2008), najvýznamnejšieho chorvátskeho umelca s harmonickými, poetickými maľbami kvetov a krajiniek, Roberta Burdu (1942), nemeckého predstaviteľa art brut s minimalistickými kresbami interiérov, krajín a dopravných prostriedkov a Kashinatha Chauhana (1966) z Indie, autora spontánnych, elementárnych figúr s mytologickými, hinduistickými námetmi. Tohto autora objavili poľskí manželia Joanna Kosová & Krzysztof Krauze, ktorí Chauhana stretli pri preberaní ceny v Indii v roku 2006 za film „ Môj Nikifor“ na chodníku pred obchodom s obuvou (Baťa). Tento pouličný čistič topánok, si vypĺňal čas medzi prácou kreslením. Okamžite rozpoznali jeho talent, ktorý im voľne pripomínal poľského umelca Nikifora. Minigalériu uzatvára tvorba anonymného nemeckého maliara s interpretáciami fantastických príbehov a rozprávok, maľovaných splývavým rukopisom s jemnou modeláciou objemov.
Laureátka Grand Prix Insita 2007 Justyna Matysiak z Poľska je predstavená kresbami, ktoré sú charakteristické čistými kompozíciami s jemnými lineárnymi štruktúrami a redukovanými farebnými tónmi.
V súťažnej prehliadke je zastúpených 56 autorov z 20 krajín sveta v kategóriách naivné umenie, art brut a umenie outsiderov. Spoločným menovateľom ich tvorby je autenticita a absolútna sloboda prejavu. Diela charakterizujú špecifické výrazové a morfologické polohy od expresívnych dynamických štruktúr k primárnym výrazovým formám. Túto sekciu Insity 2010 bude hodnotiť medzinárodná jury a určí laureáta Grand Prix Insity 2010.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.