2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Zrkadlo Mariána Čunderlíka pripomína ľahostajnosť času aj stopy, ktoré zanecháva na všetkom, čoho sa dotkne. Veľké plátno avantgardného maliara (totalita ho vyhlásila za nežiaduceho a vyhnala z galérií) je súčasťou novootvorených (Ne)-stálych expozícií umenia 20. storočia v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Zároveň aj metaforou kolekcie diel, ktorých hodnoty preveril a potvrdil čas.
Dve sály Vodných kasární SNG zaplnila moderna a avantgarda. V jednej kraľuje klasická moderna, ktorá sa formovala na scéne slovenského výtvarného umenia v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia. Palugyay, Galanda, Fulla, Benka, Majerník, Bazovský, Šimerová-Martinčeková, Matejka... Medzi nahusto povešanými obrazmi sa kde-tu vynorí fotografia Ireny Blühovej, Karola Plicku či Miloša Dohnányho. Oproti plagáty k dobovým výstavám, aj projekt Kolonádového mosta v Piešťanoch od architekta Emila Belluša. Za vitrínami sklo a porcelán. V jednom priestore sa stretávajú rozmanité podoby dobovej výtvarnej scény.
V druhej sále ožíva neskorá moderna, ktorej objavmi pulzovali šesťdesiate a sedemdesiate roky minulého storočia. Geometria Alojza Klimu, gestická abstrakcia Viery Kraicovej, Čunderlíkov informel, premaľby Rudolfa Filu, kinetizmus Milana Dobeša, minimalizmus Eduarda Antala či koncept Stanislava Filka vedľa obrazov Vladimíra Popoviča, Milana Paštéku, Jany Želibskej, Milana Laluhu, Vladimíra Kompánka či Rudolfa Sikoru a v dialógu s objektmi Jozefa Jankoviča či Juraja Meliša. Boli to hviezdne časy, ktoré takmer dvadsať rokov zaháňal do ilegality socialistický realizmus. Opäť plagáty - na Lasicu a Satinského do Divadla na Korze alebo na koncerty Soulmenov s Dežom Ursinym. Aj sklo vo vitrínach. Mená autorov sú napísané ceruzkou na stene. Názvy diel objaví návštevník v zozname, ktorý si môže vziať pri vstupe do expozície. Spôsob inštalácie je "lajdácky" iba zdanlivo, dôraz totiž kladie na stretnutie s klenotmi umenia, nie na reflexiu historického vývoja. Viac informačných textov by však nebolo na škodu. Napokon cieľom (Ne) stálej expozície umenia 20. storočia, ktorú otvorili 9. novembra, je ukázať divákom obľúbené diela moderny predtým, ako sa pre rekonštrukciu zatvoria brány SNG. Termín rekonštrukcie zatiaľ nie je známy.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.