2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Autorka: Jana Močková
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

 
Slovenská národná galéria si dala náročnú úlohu. Predstavuje maľbu posledných desiatich rokov.
Výstava Maľba po maľbe, ktorá práve prebieha v Národnej galérii, prostredníctvom takmer tridsiatich umelcov zaznamenáva vývoj maľby a jej foriem u nás.
„Maľujem preto, že musím a nemôžem inak. Je to ako droga a som od nej závislý," hovorí výtvarník Ján Vasilko. Hovorí to celkom jasne a priamočiaro. O jeho slovách sa môžete presvedčiť na aktuálnej výstave Maľba po maľbe, ktorá predstavuje v Slovenskej národnej galérii stav našej súčasnej maliarskej scény. A ak sa vám niektoré z malieb zdajú predsa len nejasné či menej presvedčivé, v katalógu je to napísané čierne na bielom, našťastie.
Otázka alebo odpoveď?
„Prečo maľuješ?" Tak znela jednoduchá otázka pre každého z takmer tridsiatich vystavujúcich umelcov. Diela zväčša mladej generácie sú prehliadkou slovenskej maľby po roku 2000. „Hm., tak mi to ostalo z detstva... nechce sa mi toho vzdať... reagovať na svet čiarou a farbou je pre mňa zábavné a meditatívne," odpovedá Paula Chrenková. Ako hovorí kurátorka Alexandra Kusá, „dnešná maľba sa nesnaží vyjsť len zo svojho aktuálneho fyzického zviazania s dvojrozmernou plochou, rámom, technikami maľby i postupmi maliarskeho zobrazovania, ale aj z očakávaní, ktoré sú na ňu kladené historicky." Nechajme teda históriu históriou. Maľba prežíva prajné obdobie. Tiež by sme sa mali pýtať prečo. Čím častejšie, tým lepšie.
Papier unesie veľa
„Tvorbu nechápem ani politicky, ani sociálne, ale ako bezprostrednú demonštráciu ľudskej slobody, v ktorej sa nepotrebujem usilovať o múdrosť, lebo som sám pred sebou. Skutočné je to, čo vidím a čo sa predo mnou zjavuje," hovorí Juraj Kollár. Ak pôjdete v správnom smere jazdy po druhom a treťom poschodí SNG, k jeho Bráne, Rannej krajine a sérii Róberta Bielika, prídete úplne na koniec. K tomu, čo je „skutočné", sa snáď dostanete aj skôr. Kým výstava je tematicky zameraná, katalóg je prehľadovým. Uvádza aj iné diela vystavujúcich autorov (hoci ich farebnosť sa značne líši od skutočných) a definuje ich postavenie na našej scéne. Na stenách galérie im už nepomáha nič, žiadne barličky, iba reč, ktorou sa rozhodli rozprávať (alebo aj mlčať).
Každý kope za seba
To, že vedľa fyzických diel nestoja písomné výpovede výtvarníkov, je samozrejmé. Rozšírené popisky udávajúce informácie o výtvarnom vzdelaní a aktuálnom pôsobení sú, najmä pre tých, ktorí sledujú dianie okolo „škatuľkovania" bratislavských ateliérov, úsmevné. Medzi už etablovanými umelcami sú zastúpení aj mladí absolventi. Fakt, že ich diela boli vybrané, snáď svedčí o tom, že majú na súčasnej scéne čo povedať. Alebo nie? Dá sa vôbec hovoriť o posledných desiatich rokoch, keď sa ten posledný ešte ani neskončil? Erik Binder si v jednej z miestností urobil na tri týždne ateliér. Vznik „Maľby po maľbe", podľa ktorej sa volá celá výstava, je zaznamenaný aj na videu. „Maľbe sa venujem z iných dôvodov ako umeniu. Plochu, na ktorej hľadám, ladím, driapem a hladím obraz. Obraz ako vysielanie... Menia sa relácie, programy aj hudba. Niekedy punk, niekedy funk... niekedy dialóg a niekedy death mental nekrológ," hovorí. Prázdne spreje, cigaretové špaky a tenisky majú evokovať reálnu stenu ateliéru, ktorá ostáva po maľbe. Vystihuje to zámer, ktorým sa dá nazerať na maľbu ako na „tému, nástroj aj médium", hovorí spolukurátorka Lucia Gregorová. Potvrdzujú to aj šaty ušité z malieb Doroty Sadovskej, druh inštalácie, maľby či objektu Denisy Lehockej, diela Emóke Vargovej využívajúce pauzáky, fóliu, či svietiace plátno Martina Sedláka, ale ako hovorí Gregorová, dôležitá je „výpoveď". „Maľba je pre mňa vždy výzvou, pretože neviem, či ju dám," píše výtvarníčka Lucia Dovičáková. Slová Kusej sú podobné: „Malba sa stále považuje za akési umenie v umení, ktoré aj v tomto digitálnom veku nesie punc dotyku ruky autora."
Aspoň „debili" sa bavia
Na výstavu sa dostali aj dvaja „debili". Amatéri, vyštudovaný lekár a filozof, ktorí sa umením a maľovaním „celkom otvorene bavia." SNG ich vyzvala na účasť, lebo prečo si nepriznať, že nielen maliari maľujú. V takýchto inštitúciách sa zvykne kráčať pomaly. V tomto prípade to platí dvojnásobne. Ak by ste išli prirýchlo, mohlo by sa stať, že sa vás v tomto digitálnom veku maľby nedotkne takmer nič. Súčasťou Binderovej inštalácie je katalóg pokrstený červenou farbou z plechovky Campbellovej polievky, ktorú SNG už tento rok využila na zviditeľnenie BLAF-u. Polievka bola tentokrát veľmi horúca a z BLAF-u zostal blaf. Akoby sme vinšovali k decembrovým narodeninám v júli.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.