2011
2010
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
Ruská ikona. XV. – XX. storočie
8. apríl 2010 - 16. máj 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

23. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
Na návšteve
4. jún 2010 - 10. september 2010
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby 16. a 17. storočia zo zbierky SNG

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
priestory umenia v šedej zóne
projekty pre tranzit

4. júl 2010 - 1. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
4. júl 2010 - 26. september 2010
 
Josef Hoffmann (1870 – 1956). Ornament a moderna. Architekt a dizajnér
4. august 2010 - 11. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
19. august 2010 - 31. október 2010
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Scénografia ako obraz
12. september 2010 - 31. október 2010
 
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla
25. september 2010 - 14. november 2010
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

6. október 2010 - 28. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

13. október 2010 - 28. november 2010
 
Anton Cepka
Šperky z rokov 1966 – 1990

19. október 2010 - 25. október 2010
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Laureát Grand Prix Insita 2010 - Philippe Azéma
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
 
Narodil sa roku 1956 v Cauderane, Francúzsko. Vedie dva paralelné životy: cez deň je poľnohospodárskym robotníkom a zvyšok času umelcom. Pracuje na papieri alebo starej plachte prilepených na zemi, formáty jeho diel už asi desať rokov dosa¬hujú rozmery 4×2 metre, či dokonca viac. Pri pohľade na jeho práce sa zdá, akoby sme sa vracali o niekoľko desiatok tisícov rokov dozadu, podobnosti s témami aj technikami prehistoric¬kých jaskynných malieb sú dosť zreteľné. Objavujú sa tu ľudia, zvieratá, rôzne opice; z techník sú to maľba bez perspektívy, siluety maľované z profilu,absenciahorizontu,prvkyradenévedľa seba bez ohľadu na mierku, obmedzená farebná škála (pracuje so žltou, s čiernou a červenou).
Prehistória Philippa Azému je však celkom vymyslená. Kým naši dávni predkovia kreslili skutočné zvieratá, tie Azémove sú celkom čierne, fantastické, pochádzajú z našich nočných mor, zo strašidelných rozprávok alebo z legiend, ako je tá o beštii z Gévaudanu. Na žltom pozadí sa jeho priestor, ktorý opúšťa jednoduchosť skalných malieb, napĺňa siluetami postáv, ktoré sú takisto čierne, zoradené v krivolakých radoch, vo vrstvách ktoré sú ohraničené krivkami alebo rozmiestnené zdanlivo ná¬hodným spôsobom; obrazy zdobí množstvo znakov, akoby išlo o akýsi rébus. Niektoré detaily môžu pripomínať snovú Afriku.
Philippe Azéma používa akryl, fixku,atrament,olej,modernémateriály, ale predovšetkým vo (falošne) archaickej estetike pracuje s veľmi súčasnými odkazmi. Sú to rozmazané kontúry ako atramentové škvrny, ktorými je postriekané plátno, alebo graffiti,ktorémajúpredstavovaťdomy,čipostavy,ktorýmne¬chýba štipka humoru. Je to napríklad silueta ženy, ktorá drží za ruku dieťa, a to zasa drží čudesné zviera a nálepku z komiksu.

 
hore

 
Philippe Azéma - Bez názvu, nedatované. Galerie Hamer, Amsterdam
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.