2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Autor: Richard Gregor
 
Mám trochu pocit, že keď sa u nás povie analytická maľba, tak vzniká zámienka pohodlne sa pohrúžiť do útrob maliarskeho média a po objavení vtipnej alebo teoreticky odobrenej technickej finesy ju stačí elementárne rozvíjať,
pričom vždy pôjde o osvedčený a nepriestrelný nomén, priam zaklínadlo analytickej maľby.Obrazy Milana Bočkaya bývajú osviežením klasických, modernisticky ladených výstav slovenského umenia 2. polovice 20. storočia. S trochou zveličenia by sa dalo povedať, že bývajú čerešničkou na koláči: sú estétske, ľahko prístupné a čitateľné, farebne atraktívne, pekné až ľúbivé. Nedávno otvorená retrospektíva v Slovenskej národnej galérii, navyše so sviežim názvom Delfín v lese alebo chvála paradoxu, bola preto lákavou príležitosťou vidieť autorove diela v prehľade štyrmi dekádami jeho umeleckého pôsobenia. Pokúsim sa aspoň náznakovo pomenovať, v čom, žiaľ, jej koncepcia a tým aj vyznenie diel pre mňa neočakávane zlyhali. Bočkay založil celú svoju tvorbu na očnom klame - núti diváka hľadať odlišnosti medzi reálnymi ťahmi štetca a ich hyperrealistickým zobrazením. Aj keď je autor v tomto "klamaní" úspešný, hra v jednom bode zlyhá - je ním spôsob čítania súčasného umenia či umenia vznikajúceho v súčasnosti, ktorý je na hony vzdialený pohrávaniu sa s vlastnou nedokonalosťou zmyslov. Bočkayov princíp chce dnešný, vizualitou presýtený divák vyriešiť, a vyrieši ho na niekoľkých prvých príkladoch, rovnako rýchlo odhalí aj ilúziu zvlneného či skrčeného papiera a zvyšok výstavy sa musí už len utvrdzovať v tom, že tento postup autor zvláda naozaj s úctyhodnou remeselnou bravúrou. Počiatočné očakávanie, že určite musí ísť o prípravu niečoho myšlienkovo väčšieho a náročnejšieho, sa na konci rozplynie, a zostane len opakovaný monotematický vtip. Legendárne prísna kritička Ada Gutleber-Krnáčová pred štrnástimi rokmi napísala, že oproti predrevolučnému obdobiu sa jej Bočkayove diela zo začiatku 90. rokov zdajú "stagnujúce" so sklzom do "dekoratívnosti", čo dokonca spustilo krátku polemickú prestrelku. Dnes, po časovom odstupe, môžeme ešte dodať, že mnohé (tu vystavené) najnovšie maľby zaváňajú dokonca až populizmom. Ku kritickému čítaniu prispieva, podľa môjho názoru, aj nešťastný výber diel a najmä nevhodná inštalácia. Tá totiž ladí celok (s ťažiskom na tvorbe od 90. rokov a s neodôvodnenými medzerami v skorších dekádach) do dekoratívnej polohy, čím aj jednotlivé diela vyznievajú dekoratívne. Inštalácia nemá potrebnú gradáciu, nerieši potrebu položiť na niektorú z polôh dôraz, niečo vyzdvihnúť a iné zas stlmiť a čítanie uvoľniť. Elementárne radenie do príbuzných okruhov je len chabým pokusom o systematizáciu - napríklad do jednej miestnosti zhrnutý, rukopisne poňatý okruh citácií diel svetovej moderny pôsobí násilne. Netvrdím, že každý umelec musí "bežať s fakľou pokroku", ale dovolím si tvrdiť, že monografická retrospektíva vo vrcholnej inštitúcii musí mať nejaké zacielenie, napríklad v umenovednej kontextuálnosti alebo v poukázaní na neznáme hodnoty, alebo v rozbití, či naopak v odôvodnení nevyhnutnosti tradičného čítania. Tá Bočkayova je v tomto ohľade úplne premárnenou šancou, pretože som presvedčený, že mnohí si ju vedia predstaviť zvládnutejšie. Z hľadiska roly by som prirovnal našu analytickú maľbu k lyricky ladeným polohám maľby napríklad v Čechách. Predstavujú akúsi pevnú líniu tradície, nespochybniteľnú, miestami v niektorých rokoch silnú, inokedy tlmene konfrontujúcu dobovo nové výrazivo - môže sa nám zdať konzervatívna, nehlučná, ale zároveň pre umeleckú scénu veľmi signifikantná a potrebná. U nás spĺňa tento prúd (hoci nie tak dlho) podobnú úlohu. Vo svojom vývoji mi však pripomína príliš pevne ukotvenú nezomknutú flotilu izolovanú v oáze - nadmerne pohodlnú v rozmýšľaní, na jednej strane tradicionalizovanú (ako politický underground), a pritom (a preto) z výtvarného hľadiska nekriticky mýtizovanú až nadhodnotenú.
Richard Gregor
Delfín v lese alebo chvála paradoxu, SNG, výstava potrvá do 29. júla 2007.




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.