2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
5. apríl 2007
 
Zbierka Antonína Martina Lublinského vo Vedeckej knižnici v Olomouci

Miesto: SNG, Esterházyho palác, 2. poschodie
Vernisáž výstavy: 5. apríl 2007, 18:00 hod.
Trvanie výstavy: 7. apríl – 24. jún 2007
Kurátori výstavy: Milan Togner a Martina Kostelníčková, Olomouc
Spolupráca za SNG: Dušan Buran a Martin Čičo

Výstava predstavuje výber z takmer 400 kresieb uchovávaných vo Vedeckej knižnici v Olomouci. Z tematického hľadiska sú jej ťažiskom štúdie figurálnych kompozícií, dobovo frekventované kópie antických sôch, ale aj kópie – ricordi renesančných umeleckých diel Michelangela či Raffaela. Autori reprezentujú hneď niekoľko talianskych regiónov, pričom však dominujú umelecké centrá Rím, Florencia a Benátky. Z florentského okruhu boli napríklad vybrané práce Bernardina Pocettiho, Jacopa da Empoli (okruh), Cesara, Vincenza a Pietra Dandiniovcov a ďalšie; z rímskeho potom napríklad kresby Gianlorenza Berniniho (okruh), Pietra da Cortona a Andreu Sacchiho. Spojnicu medzi Florenciou a Rímom tvorí výber z kresieb Agostina Ciampelliho. Posledný benátsky súbor reprezentujú diela Johanna Carla Lotha, Giuseppa Diamantiniho a Paola Paganiho.

Popri menách týchto umelcov zbierka ponúka tiež pohľad na funkcie barokovej kresby: Siahajú od študijnej skice podľa modelu, cez kópiu vplyvného vzoru, predlohy pre ďalšiu maliarsku realizáciu až po autonómnu umeleckú kresbu, doceňovanú ako zberateľský artikel. Súboru pritom dominuje práve študijná kresba, ktorá môže aj dnešnému divákovi názorne priblížiť bezprostredné a spontánne tvorivé procesy talianskych umelcov 17. storočia. V rade prípadov bola preukázaná bezprostredná nadväznosť kresby na realizovanú maľbu jednotlivých autorov. Ide teda o diela, ktoré slúžili ako predlohy, v dobovej terminológii označované aj ako modello či modelletto, a boli skutočne používané dokonca aj priamo na lešení alebo pri maliarskom stojane. V ďalších prípadoch ide o charakteristické študijné kresby vznikajúce na kresliarskych akadémiách, predovšetkým na Academia di San Luca, založenej v Ríme v roku 1593 a na Academia del Disegno, založenej pod patronátom samotného Michelangela už v roku 1563. Najmä tu sa rozvíjala a uplatňovala tradícia kresby, ako matky všetkých umení, maliarstva, sochárstva a architektúry.

Zberateľom výnimočne uceleného súboru vystavených kresieb bol vzdelaný teológ, kanonik olomouckého kláštora augustiniánov, ale predovšetkým maliar, autor oltárnych a závesných obrazov, Antonín Martin Lublinský (1636 – 1690). V neposlednom rade je jeho zbierka teda tiež dokladom špecifického kultúrneho fenoménu cirkevného zberateľstva s nadregionálnym významom.
V expozícii bude prezentovaných 97 kresieb, ako aj tri albumy v pôvodnej barokovej adjustácii. K výstave pripravujeme niekoľko sprievodných podujatí (cyklus Kurátor a hosť; predstavenie barokového divadla Ensemble Damian; program súboru Tangere Dance Studio pripravený priamo na motívy výstavy počas Noci múzeí 19. mája 2007; programy pre deti a pod.)





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.