2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
   Miesto portrétu v súčasnom výtvarnom umení
6. december 2005
 
Jedinečná krajina. Taliansko, fotografie 1900 – 2000
20. október 2005
 
Jedinečná krajina. Taliansko – fotografie. 1900–2000 / pozvánka na tlačovú konferenciu
18. október 2005
 
MÁRIA BARTUSZOVÁ – Cesta k organickej plastike (1962 – 1996)
30. september 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005
 
Slovenský mýtus / pozvánka na tlačovú konferenciu
23. september 2005
 
Koloman Sokol
9. september 2005
 
Mimoriadna tlačová konferencia pri príležitosti vyhlásenia výsledkov súťaže návrhov na rekonštrukciu a modernizáciu areálu SNG
12. júl 2005
 
Vyhlásenie výsledkov súťaže návrhov: Rekonštrukcia a modernizácia areálu SNG
12. júl 2005
 
Rekonštrukcia Esterházyho paláca Slovenskej národnej galérie
27. jún 2005
 
Miesto zázrakov / pozvánka na tlačovú konferenciu
22. jún 2005
 
Mária Bartuszová
14. jún 2005
 
Tu a tam
30. máj 2005
 
No Code
27. máj 2005
 
Hľadanie - premiéra dokumentu o živote a tvorbe Ernesta Zmetáka
11. máj 2005
 
Cín – Argentum pauperum
12. marec 2005
 
2004
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Slovenská národná galéria, Bratislava, Esterházyho palác, 1. poschodie, suterén

Vernisáž: 3. júla 2010 o 17.00 hod.
Trvanie výstavy: 4. júl – 26. september 2010
Kurátorka výstavy: Katarína Čierna
Koncepcia výstavy a medzinárodná jury: Roger Cardinal (Veľká Británia), Katarína Čierna
(Slovensko), Laurent Danchin (Francúzsko), Nico van der Endt (Holandsko), Monika Jagfeld (Švajčiarsko), Vladimír Kordoš (Slovensko), Nina Krstić (Srbsko)

Medzinárodné periodické podujatie Insita je výberová umelecká výstava, jediná svojho druhu vo svetovom kontexte. Zameraná je na prezentáciu autentických hodnôt neškoleného výtvarného prejavu – naivného umenia, art brut (termín Jeana Dubuffeta pre tzv. surové umenie) a umenia outsiderov (termín Rogera Cardinala pre umenie, ktoré nie je konformistické a nepodlieha konvenčnej a módnej kultúre).
Každý z 86 autorov, zastúpených na Insita 2010, ktorá programovo a koncepčne nadväzuje na predchádzajúce ročníky, je iný a neopakovateľný. Rozdiely vo formálnych a tematických vyjadreniach vyplývajú z psychiky, spôsobu života a prostredia každého z nich. Autori sa líšia generačne, stupňom vzdelania a povolaním. Niektorým pomáha tvorba prekonať samotu, diela iných sa rodia z tvorivej radosti.
Prehliadka obsahuje viacero sekcií. Výstava Textilné umenie, ktorej kurátorom je francúzsky odborník na vyššie uvedené fenomény, Laurent Danchin, predstavuje mnohoraké aspekty invenčného umenia – od naivného zo začiatku 19. storočia po najenigmatickejšie príklady „brutálneho“ umenia alebo vizionárskeho umenia dneška. Kým naivní umelci majú naratívny alebo ilustratívny prístup k obrazu, umelci art brut a „outsideri“ sa zaoberajú viac „lovením“ vnútorných zdrojov a prejavujú sa spontánnym, automatickým, všeobecne nepredvídateľným spôsobom. Umenie ihly je v zásade ženskou zručnosťou. Na úvod je predstavená krehká korálková maľba z obdobia romantizmu od Sophie Bergerovej (Francúzsko) z roku 1828. O viac než storočie neskôr začala Rosina Baumgartner-Bäbler (Švajčiarsko) vyšívať obrazy kvetín, zvierat alebo krajiniek Glarnských Álp so zmyslom pre krásu a farbu. Patchwork 31 zarámovaných obrázkov od Emmy Widmer-Gassovej (Švajčiarsko) pripomína obrovský fotoalbum s veľkou mystickou scenériou. Meravé a takmer stredoveké vyšívané portréty od Milice Žarićovej (Srbsko) majú príťažlivosť detských obrazov. Elementárne mozaikové diela Elisabeth Allenovej (Veľká Británia) zobrazujú literárne, biblické a svetské motívy, poetické výjavy Petronėle Gerlikiėnėovej (Litva) sú zase oslavou prírody. Do rodiny naivných básnikov patrí aj Jacques Trovic (Francúzsko), nazvaný „Henrim Rousseauom tapisérie“, so spontánnymi, radostnými kompozíciami karnevalov a osláv v baníckom regióne na severe Francúzska. Adam Nidzgorski (Francúzsko), bývalý učiteľ jogy a športový tréner, vytvoril desiatku obrovských, naivných textilných malieb s tvárami, kde dominujú veľké, vystrašené oči. Helga Sophia Goetze (Nemecko), nadaná členka komunity Otta Muehla v 70. rokoch 20. storočia a verejne známa postava v Berlíne, vytvorila v priebehu dvadsiatich rokov vyše 300 symbolických a žiarivých tapisérií kritizujúc spoločnosť a zavádzajúc novú morálku univerzálnej lásky. Námetom drobných výšiviek veľkosti ruky od Raya Matersona (USA) sú majstrovské diela európskej maľby, staré fotografie a väzenský život. Kým výšivky Ullakaisy Kaarlelovej (Fínsko) a Györgya Kricsfalussyho (Maďarsko) či Pye Hugovej (Švajčiarsko) sa motivicky pohybujú v naratívnej polohe, svet Danielle Jacquiovej (Francúzsko) je nenaratívny. Jej poloreliéfne tapisérie majú klaunovské tváre, roztrúsené medzi chaosom nápisov a farieb.
Bábiky a trojdimenzionálne textilné objekty sú bežným znakom outsiderského umenia a art brut. Výstava predstavuje hermafroditné monštruózne bábiky od Miquela Amateho (Španielsko) a nahrubo zošité objekty Michela Nedjara (Francúzsko). Od Afroameričanky Ardelle Cornellovej pochádzajú malinké bábiky bábätiek, vytvorené obsesívne z kúskov sivých vojenských diek. Marie-Rose Lortet rozvinula unikátnu techniku „niťových architektúr“. Mikrotapisérie Sylvette Galmischeovej (Francúzsko), pretkané zvieratami, postavami a symbolmi, sú úplne slobodné a riadia sa len zákonmi poetickej improvizácie, kde nevedomie hrá významnú úlohu. Nezvyčajné stavy mysle, ktoré sa približujú vizionárskemu umeniu, dokumentujú príklady diel s elektrizačnými pramienkami farieb od Ofelie Valeirasovej (Argentína), brikoláže neznámych kvetov Anny Zemánkovej (Česká republika) a takmer abstraktné výšivky Rosy Žarkichovej (Rusko). Siebe Wiemer Glastra (Holandsko) zobrazoval svätých, prorokov a iné biblické postavy s geometrickou fragmentáciou priestoru a s mozaikovitým efektom. Jeanne Giraud (Francúzsko) je zase autorkou ošperkovaných vyšívaných malých „mysľokrajiniek“ a symbolických kompozícií, ovplyvnených jej vierou –kombináciou Tao a východnej múdrosti, kresťanstva či sci-fi.
Ďaľšou časťou je Minigaléria, ktorá prezentuje menšie kolekcie diel štyroch umelcov. Ivana Rabuzina (1921 – 2008), najvýznamnejšieho chorvátskeho umelca s harmonickými, poetickými maľbami kvetov a krajiniek, Roberta Burdu (1942), nemeckého predstaviteľa art brut s minimalistickými kresbami interiérov, krajín a dopravných prostriedkov a Kashinatha Chauhana (1966) z Indie, autora spontánnych, elementárnych figúr s mytologickými, hinduistickými námetmi. Tohto autora objavili poľskí manželia Joanna Kosová & Krzysztof Krauze, ktorí Chauhana stretli pri preberaní ceny v Indii v roku 2006 za film „ Môj Nikifor“ na chodníku pred obchodom s obuvou (Baťa). Tento pouličný čistič topánok, si vypĺňal čas medzi prácou kreslením. Okamžite rozpoznali jeho talent, ktorý im voľne pripomínal poľského umelca Nikifora. Minigalériu uzatvára tvorba anonymného nemeckého maliara s interpretáciami fantastických príbehov a rozprávok, maľovaných splývavým rukopisom s jemnou modeláciou objemov.
Laureátka Grand Prix Insita 2007 Justyna Matysiak z Poľska je predstavená kresbami, ktoré sú charakteristické čistými kompozíciami s jemnými lineárnymi štruktúrami a redukovanými farebnými tónmi.
V súťažnej prehliadke je zastúpených 56 autorov z 20 krajín sveta v kategóriách naivné umenie, art brut a umenie outsiderov. Spoločným menovateľom ich tvorby je autenticita a absolútna sloboda prejavu. Diela charakterizujú špecifické výrazové a morfologické polohy od expresívnych dynamických štruktúr k primárnym výrazovým formám. Túto sekciu Insity 2010 bude hodnotiť medzinárodná jury a určí laureáta Grand Prix Insity 2010.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.