2011
2010
2009
2008
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
České a slovenské sklo v exile
27. február 2008 - 11. máj 2008
 
Kristus na Olivovej hore
Neznámy viedenský maliar. Okolo 1420 – 1440

4. marec 2008 - 4. november 2008
 
Rudolf Sikora. Sám proti sebe
1. apríl 2008 - 8. jún 2008
 
111 diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
60 rokov otvorené
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
Všetko o múzeu
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
Thomas Hoepker: Fotografie 1955 – 2008
6. november 2008 - 30. november 2008
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Neznámy stredoeurópsky (český?) maliar: Mytologická scéna
Okolo 1890 – 1900
Olej, plátno, 173 × 118,5 cm
Získané v roku 2008

Dielo reštaurovala v rokoch 2006 – 2008 Mgr. art. Petra Hoffstädterová-Dostálová v Reštaurátorských ateliéroch SNG

Slovenská národná galéria získala plátno so symbolistickou mytologickou tematikou najprv ako deponát, ktorý bol následne po zhodnotení diela a jeho zreštaurovaní zaradený medzi maliarske práce zbierky 19. storočia. Doteraz sa nepodarilo určiť presný pôvod obrazu, ktorý ale svojím kvalitným charakterom prevedenia ako aj rozmerom patril určite medzi zaujímavé objednávky konca 19. storočia. Pôvodné plátno bolo omnoho väčšie, ako to dokladá aj nález odrezania počas reštaurovania na pravej strane plátna. Bohužiaľ nie je známe, ako mohla pôvodná kompozícia vyzerať. Pravdepodobne išlo ale o mytologickú alebo symbolistickú scénu, podobné námety boli na konci 19. storočia vo veľkej obľube.
Umeleckohistorický výskum diel umelcov na prelome storočí, kam je obraz možné pravdepodobne časovo zaradiť, sa orientoval primárne na prostredie Strednej Európy. Vo Viedni, Budapešti ako aj v Prahe v tom čase pôsobili významné osobnosti maliarstva, napríklad Max Pirner, Arnold Böcklin, Max Klinger, Hans Makart, Eduard Veith, Károly Lotz, János Vaszary a ďalší. Symbolizmus a secesia boli chápané ako pokleslé a prechodné štýly pred nástupom avantgárd 20. storočia. Toto obdobie súviselo so salónnou kultúrou, preferujúcou kritériá krásy a estetiky, ktoré sa prejavili predovšetkým v maľbe. Základom sa stali veľkolepé príbehy, pútavé témy a ich výtvarné prevedenie. Okrem salónnych obrazov vznikli v duchu novoromantizmu i diela s tematikou zaoberajúcou sa vzťahom človeka a sveta. K takým patrí aj zreštaurované dielo.
Obraz Mytologická scéna patrí do symbolisticko-secesného obdobia. Nie je známe, kto je autorom diela, ani o ktorý konkrétny námet ide (je to výrez z pôvodne väčšieho formátu). Na výšku orientované plátno predstavuje skupinu troch postáv – dvoch ženských a jednej mužskej. V prvom pláne sa vynára ženská postava s dlhými vlasmi, otočená k divákovi chrbtom, ktorá sa bozkom dotýka ruky mladého muža. Ten tvorí pravdepodobne mileneckú dvojicu s druhou ženskou figúrou, ktorá dotvára zo strany pevniny túto figurálnu kompozíciu. Pozadie tvorí riasená drapéria obtočená o ženské telo. Mladý muž sedí na tróne a môže predstavovať niektorého z bájnych postáv morského sveta. Ženské figúry pravdepodobne patria medzi nereidy, nymfy, dcéry Nérea, morského starca. Zachovaná časť obrazu je dokladom veľmi kvalitnej práce, kde autor budoval monumentálnu kompozíciu. Vyznačuje sa výbornou prácou s farbou a svetlom.

 
hore

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.