2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Mária Uhorská (1505–1558)
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Cecco del Caravaggio: Nesenie kríža
V rámci cyklu Reštaurované dielo zo zbierok SNG

marec 2006 - november 2006
 
Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a Zenom

23. marec 2006 - 28. máj 2006
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia
13. apríl 2006 - 28. máj 2006
 
Andy Warhol – zatiaľ posledný návrat kráľa pop artu
17. máj 2006 - 15. jún 2006
 
Príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

25. máj 2006 - 20. august 2006
 
Autopoesis
21. jún 2006 - 3. september 2006
 
Ukiyo-e
Japonské farebné drevorezy

8. september 2006 - 5. november 2006
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

20. september 2006 - 12. november 2006
 
Niečo sa stalo – Aspekty nových rozprávaní
4. október 2006 - 26. november 2006
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
2005
2004
2003
2002
 
Ruský piktorializmus
Esterházyho palác, 1. a 2. poschodie
november 2002 - december 2002
 
Spoluorganizátor: Václav Macek
 
Výstava Ruský piktorializmus, ktorú v rámci Mesiaca fotografia organizuje ROSIZO, štátne centrum pre múzeá a výstavy Ministerstva kultúry Ruskej federácie v spolupráci so SNG a Nadáciou FOTOFO, predstavuje práce 16 autorov. Pokrýva vývoj ruského piktorializmu od 90. rokov 19. storočia až po súčasnosť. Vystavené práce sú zapožičané z Oblastného Múzea v Kirove, ktoré je pomenované po V. M. & A. M. Vasnetsovových, renomovaných umelcoch z Vjatky (Kirov) a zakladateľoch Múzea, ďalej z rozsiahlej súkromnej zbierky Michaila Golosovského z Krasnogorska pri Moskve, z rodinnej zbierky Sergeja Andrejeva, syna fotografa–piktorialistu Nikolaja Andrejeva z Puškina, a od Georgija Kolosova.
Ruský piktorializmus, ktorého začiatky siahajú do 80. rokov 19. storočia, sa projektoval ako schopnosť počúvať, o čom rozpráva ticho. Vychádza zo zobrazovania krajiny a jeho stúpenci ho prirovnávali k maľbe, pričom kritici ich obviňovali z mechanického kopírovania. Postupne obsiahol všetky prevládajúce žánre fotografie a vyznačil ďalšie obdobie histórie fotografického umenia v Rusku s pôsobnosťou po celom teritóriu. Piktorialisti ako prví poeticky zachytili vizuálny obraz mestskej kultúry, jej hodnôt a foriem na prelome storočí. Opustili ateliér, stali sa cestujúcimi fotografmi a do výstavných priestorov sa vrátili ako „básnici krajiny“. Odmietli „dogmu akademizmu“ v kompozícii a svoje prístupy odvodzovali od umelcov Ďalekého východu a Francúzska. Boli zároveň mladšími súčasníkmi impresionistov. Umelecké zámery piktorialistov sa v mnohom zhodovali s etickým a určujúcim charakterom ruskej inteligencie. Je ťažšie nájsť iné obdobie, v ktorom by sa fotografia stala dôležitým zdrojom duchovného života a spájala umelcov rozdielnych profesií.
Foto 12


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.