Slovenské maliarstvo po roku 1950
Zbierka maliarstva 2. polovice 20. storočia sa začala budovať hneď po vzniku SNG - jej priebežné budovanie predstavovalo záujem o aktuálne výtvarné dianie, vyjadrené pravidelným doplňovaním zbierok o nové diela. Prvé diela súčasného maliarstva sa do SNG dostali prevodom z iných štátnych inštitúcii, neskôr špecializovaným nákupom od autorov. Pozoruhodný je celok maliarstva šesťdesiatych rokov, kde sú zastúpené rovnako práce vtedy nastupujúcich autorov, ktorí dosiahli prvé vrcholy svojej tvorby (napr. diela M. Laluhu, A. Barčíka, M. Paštéku, R. Filu, M. Čunderlíka, A. Klimu, V. Kraicovej), ako aj diela predstaviteľov staršej generácie, ktorí vtedy dospeli k novej syntéze (Ľ. Fulla, E. Šimerová-Martinčeková, J. Jakoby). Na jeho budovaní mal rozhodujúci podiel predovšetkým K. Vaculík a Ľ. Peterajová. Nimi vyprofilovaný súbor maliarstva šesťdesiatych rokov sa stal základom programu akvizičnej činnosti, ktorá však vzhľadom k tomuto progresívnemu obdobiu vývoja slovenského maliarstva, bola obnovená až začiatkom deväťdesiatych rokov. Budovanie zbierky súčasného maliarstva v sedemdesiatych a v osemdesiatych rokoch bolo značne ovplyvňované ideologickými postulátmi vtedajšej kultúrno-politickej situácie s dôrazom na tzv. "angažované" umenie. Nový kardinálny posun v budovaní zbierky nastal až po roku 1989, keď bolo potrebné začať zaplňovať biele miesta zdedené z predchádzajúceho obdobia. Zásluhou vtedajšej riaditeľky Z. Bartošovej a kurátorky zbierky maliarstva Galérie súčasného umenia M. Oriškovej, ktorá existovala v rokoch 1990-93, sa zbierka obohatila o kolekcie nových i starších diel R. Filu, M. Paštéku, R. Sikoru, J. Bartusza, S. Filka, V. Popoviča, J. Kollera, M. Urbáska, M. Čunderlíka, ale aj mladších: K. Bočkayovej, M. Bočkaya, D. Fischera, L. Terena, I. Csudaia a ďal.
hore
| |
|