2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
Julo Považan - Maľby a kresby
25. október 2003 - 31. január 2004
 
GOTIKA. Dejiny slovenského výtvarného umenia
21. november 2003 - 21. marec 2004
 
Obraz a tlač (Peter Kneubühler a umelci jeho tlačiarenskej dielne).
17. december 2003 - 29. február 2004
 
A Matter of Art - Súčasná švajčiarska architektúra
18. marec 2004 - 2. máj 2004
 
Zberatelia
7. apríl 2004 - 25. apríl 2004
 
Ladislav Mednyánszky
29. apríl 2004 - september 2004
 
Majstrovské diela umenia 20. storočia zo zbierok SNG - L. M.
29. apríl 2004 - september 2004
 
Adriena Šimotová - Tvár
7. máj 2004 - 27. jún 2004
 
Socha a objekt IX.
25. jún 2004 - 28. september 2004
 
INSITA 2004 - 7. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
27. jún 2004 - 3. október 2004
 
Elena Holéczyová - čipky
20. júl 2004 - 1. august 2004
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Kamera scura & Kunst-Fu: SUPERSTART
20. september 2004 - 1. november 2004
 
FORMÁL 2. Mladý maďarský a slovenský dizajn
19. október 2004 - 28. november 2004
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
2003
2002
 
Max Ernst - Knihy a grafiky
Vodné kasárne, 2. posch., sála 7
25. jún 2004 - 22. september 2004
 
Kurátor výstavy: Verner Spies
Spolupráca za SNG: Igor Gazdík
 
Fascinujúce dielo Maxa ERNSTA, jeho zrod a dejiny sú „po viaceré desaťročia dejinami európskej fantázie“ (J. Russell). Autor obrazov Veľký les, Totem a tabu, Oko ticha alebo Európa po daždi vytvoril tajomný svet mytológie, masiek a totemov, vegetabilnej poetiky „vpádu čiernych lesov túžby“, praprírodnej substancie a skrytého života, svet bizarnosti, sna a fantázie. V ňom sa premieta aj osud človeka a vtáka, akéhosi Ernstovho dvojníka, vtáčieho fantómu menom Loplop a jeho rovnako tajomného protipólu – ženy.
Max Ernst sa spolu s Arpom a Baargeldom podieľal na zrode dada v Kolíne n. R. V roku 1922 sa načas usadil v Paríži, tu sa spriatelil s Paulom Eluardom. Absurdita, ale aj čierny humor v jeho vtedajšej tvorbe sú priam exemplárnym zásobníkom surrealistickej poetiky. Niet knihy o surrealizme, v ktorej by meno Maxa Ernsta chýbalo.
Preslávil sa svojimi frotážami (od r. 1925) a románmi–kolážami (1929–1935) v knihách Prírodopis (1925), Stohlavá žena (1929), Sen dievky, ktorá chcela vstúpiť ku karmelitánkam (1930), Sedem hlavných prvkov (1934) alebo Paramýty (1967; v roku 1970 vyÜli i v ÞeÜtine). Okrem vlastn²ch textov vlo×il neopakovate¥nÚ ilustrßcie do knÝh Paula Eluarda, RenÚ Crevela, Tristana Tzaru, Lewisa Carrolla, H÷lderlina, Kurta Schwittersa a in²ch. Jeho knihy mo×no priradiØ len ku knihßm in²ch velikßnov – KandinskÚho, Rouaulta, Matissa alebo Picassa.
Výstavu kníh a grafík Maxa Ernsta sprevádza mimoriadne kvalitný katalóg, ktorý zostavil prof. Werner Spies.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.