2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Autor: Andrijan Turan
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

 
Výstava Holé baby v SNG je aktualizovaným čítaním tradičného umeleckého žánru – umeleckého aktu. Na jednej strane ponúka klasické diela slovenských kanonických umelcov, na druhej strane prostredníctvom dvoch feministických autoriek núka ich komentáre a interpretácie k dielam týchto viac ako národných umelcov.
Holé baby – škandálik šitý na mieru?
Kurátorka výstavy Holé baby Petra Hanáková odviedla určite dobrý kus práce už len pri výbere diel na túto výstavu aktov. Veď aj napriek tomu, že od roku 1948 sa na Slovensku hlásala aj v maliarstve téza takzvaného socialistického relizmu, kde bol dobrým námetom továrenský komín či súdruhovia na straníckej schôdzi a akt sa na výstavách často nevyskytoval, maliari samozrejme maľovali akty aj nadaľej, a tak bolo v národných zbierkach z čoho vyberať. V SNG sa tak ocitli vedľa seba umelci ako Martin Benka, Ľudovít Fulla, Mikuláš Galanda, Július Jakoby, ale aj Rudolf Krivoš, Milan Laluha, Alex Mlynárčik, Cyprián Majerník a Koloman Sokol.

Podobná reprezentatívna výstava aktov by mohla byť určite ťahákom sezóny, ak by kurátorka neponúkla tieto diela Jane Juráňovej a Jane Cvikovej na tzv. aktualizované čítanie, ktoré sa stalo v ich prípade skôr samostatným námetom na zamyslenie s hlavou dlaniach. Predstava oboch autoriek hlásiacich sa k feministickému hnutiu o aktualizovanom čítaní výtvarných diel sa totiž začala a skončila v Holobáčskej stoaktovke, čo sú komentáre či skutočne svojrázne „interpretácie“ týchto diel troma ženami vo veku pätnásť, štyridsať a šesťdesiatpäť rokov.

Ak si pozorne prečítate tento nesúvislý spletenec slov, ktorý sa nedá nazvať ani literatúrou ani žiadnym aspoň ako-tak zasväteným či nebodaj zmysluplným hodnotením, ktoré by aspoň čosi povedalo o vystavených obrazoch, nadobudnete dojem, že vymyslené postavičky komentujúce diela slovenských majstrov boli vychované nástenkou v JRD, ktorá vytvárala ich celoživotnú predstavu o svetovej kultúre a maliarstve. V texte potom nájdete zapletené čudné poučky z feministickej kuchynky ako: Obleky sú zásterkou pre kastračnú úzkosť, mystika ženskosti má pôvod v budovaní šťastných rodín povojnovej Severnej Ameriky či predstava o výlučnej romantickej láske medzi ženou a mužom je heterosexistickou normou, ktorá slúži na udržiavanie patriarchálnej ideológie.

To však, bohužiaľ, nie je všetko a vo veľkých komiksových bublinách sa nad obrazmi klasikov zrkadlia Juráňovej + Cvikovej poetické perly ako: Holé baby, hole cice, holé cice, holé rice či ženské pohlavie je zašité vo svojej škáre... Smiešne, úbohé, trápne, primitívne, či všetko dokopy? Český jazyk má na podobné slovné výplody pekný výraz – blábol. Celý ten zúfalý, kvázivtipný, povinne antisexisticky naladený a okato autoritami pohŕdajúci text totiž nemá ani hlavu ani pätu a o vystavených obrazoch nevraví nič. Hovorí len čosi konkrétne o oboch autorkách, o ich úbohej umeleckej bezradnosti a neoriginalite a o tom, že využili ponúknutú príležitosť, aby sa priživili na skutočnom umení a prezentovali prevzaté názory svojho ženského klubu. Je smutné, že práve

SNG dala možnosť vzniknúť tomuto pochybnému pokusu, ktorý nie je ničím iným ako plánovaným škandálikom šitým na mieru. Ak chce vedenie SNG zvýšiť návštevnosť svojich výstavných siení čímsi šokujúcim, mohlo by, povedzme, nabudúce nechať nastriekať steny galérie nejakým svetovým grafitti umelcom (Sober +Pose) a hodil by sa aj perfomance pána Hermana Nitscha, aby zas čosi pekné namaľoval kravskou krvou a vnútornosťami. K čomusi podobnému totiž nasadená úroveň smeruje...



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.