|
Brána do databázy
Zbierky starého umenia
Zbierky moderného a súčasného umenia
Zbierky architektúry, úžitkového umenia a dizajnu
|
|
Umenie 19. storočia
Kurátorka zbierky: Mgr. Katarína Beňová
Zbierka maliarstva 19. storočia
Na budovanie zbierky slovenského maliarstva 19. storočia sa SNG sústredila hneď od svojho vzniku. K jej prvoradým prioritám patril výskum a zhromažďovanie diel z územia Slovenska s perspektívou vytvorenia stálych expozícií. Neskoré konštituovanie inštitúcie sa javilo ako veľký handicap. Na pamiatky zo Slovenska tvoriaceho do konca 1. svetovej vojny súčasť bývalého Uhorska sa už dávno predtým sústredil zberateľský záujem múzeí na území dnešného Maďarska, ktoré boli zriadené ešte na konci 19. a začiatkom 20. storočia.
Základný fond - i keď neveľký, ale z umelecko-vývinového hľadiska dôležitý, získala SNG administratívnym prevodom z Východoslovenského múzea v Košiciach, Slovenského múzea v Bratislave a Slovenského národného múzea v Martine. V bratislavskej a martinskej inštitúcii existovalo oddelenie Národnej galérie slovenskej, ktoré týmto smerom cielene orientovalo akvizičnú činnosť. Z uvedených múzeí sa do SNG dostali viaceré diela zakladateľov slovenského národne orientovaného maliarstva (P. Bohúň, J. B. Klemens, J. Hanula) ako i jednotlivé solitéry východoslovenskej a spišskej proveniencie.
Od svojho ustanovenia SNG predovšetkým vyvíjala aktívnu, cieľavedome zameranú nákupnú činnosť. Počas prvých dvoch desaťročí existencie nadobudla podstatnú časť fondu slovenského maliarstva 19. storočia najmä nákupmi od súkromných majiteľov. Akvizície síce pokračovali i v ďalšom období, ale prírastky už boli skromnejšie. V roku 2000 sa podarilo uskutočniť obsiahly nákup diel Ladislava Mednyánszkeho zo súkromnej zbierky, čím sa dovtedy už pomerne početná zbierka obohatila o ďalších približne 60 diel.
Zbierka SNG mapuje vývoj umenia Slovenska v období celého 19. storočia. Uvádzajú ho diela počínajúc klasicizmom z oblasti portrétu (J.J. Stunder, J.Rombauer) a krajinomaľby (J.J.Müller, K. Marko st.) k romantizmu a biedermeieru (J. Czauczik) šíriaceho sa z hlavného mesta monarchie - Viedne. V reprezentatívnom výbere sú zastúpení národne orientovaní autori (J.B. Klemens, F. Belopotocký, P. Bohúň, J. Pálka), ktorých tvorba sa začala rozvíjať na sklonku obdobia biedermeieru. Nákupmi sa získali aj diela od umelcov z druhej polovice 19. storočia. Okrem portrétov (J. Štetka (Stetka), E. Ballo, Ľ. Pitthordt) a krajinárstva (A. Brodský (Brodzky), E.Hriňák (Hrinyák), témy maliarov sa rozšírili o žáner (D. Skutezky). Pozoruhodnou kvalitou vyniká kolekcia L. Mednyánszkeho, ktorý reagoval na vývoj súdobého výtvarného diania vo Francúzsku, najmä barbizonských maliarov, impresionistov a ich nasledovníkov. Ťažisko súboru tvoria autorove intímne ladené krajinomaľby vystihujúce náladu prírody a figurálne motívy, s prevahou portrétov ľudí z periférie spoločnosti. V zbierkovom fonde sa nachádza výber z realistickej maľby umelcov nastupujúcich v 90. rokoch minulého storočia (Ľ. Csordák, J.Hanula, J. Augusta, K.M. Lehotský).
Zbierka SNG i napriek medzerám vo fonde týkajúcich sa najmä obdobia po roku 1800 a krádeži niekoľkých unikátnych diel, podáva výstižný prehľad o umení v minulom storočí na našom území, ktoré vo svojom vývoji sledovalo stredoeurópsky výtvarný prejav.
Zbierka slovenskej kresby a grafiky 19. storočia
V zmysle svojho poslania sa SNG od počiatku orientovala na umenie vlastného národa a teritória, zahŕňajúce i kresbu uplynulého storočia. Napriek osobným ambíciám jej vedenia, nepodarilo sa vybudovať ucelený súbor slovenskej kresby a grafiky. Väčšina materiálu sa ešte koncom minulého storočia a na jeho prelome dostala do Budapešti. Múzeum v hlavnom meste bývalého Uhorska, ku ktorému územne patrilo aj Slovensko, získalo podstatnú časť jeho bohatých pamiatok. Niekoľko pozoruhodných diel vlastnia regionálne múzeá na Slovensku, ktorých vznik časovo značne predchádzal zriadeniu SNG.
Galerijná zbierka dáva čiastkový pohľad na vývoj kresby na Slovensku od začiatku 19. storočia až do jeho záveru pri značne torzovitom zastúpení jednotlivých autorov. Vo fonde prevládajú štúdie k obrazom, nástenným maľbám, podľa modelov a prírody.
Najstaršie, s klasicizmom späté diela vytvorené po roku 1800 pochádzajú od maliarov spišského okruhu (J. Czauczik, J. J. Müller). Diela národne orientovaných umelcov nastupujúcich v 40. rokoch minulého storočia (J.B. Klemens, P. Bohúň) vo fonde absentujú. Z ich okruhu sa nachádza len kolekcia školských štúdií J.Pálku. Niekoľko diel biedermeiersky ladených ako i poplatných reminiscenciám na barokové sochárstvo, pochádza od jednotlivých členov maliarskej rodiny Klimkovičovcov (Klimkovics) pôsobiacich na východnom Slovensku v Košiciach - Františka, Vojtecha a Floriána Klimkoviča ml. Od reprezentanta vedutovej kresby v intenciách viedenského biedermeieru, Ľ. Libaya, SNG získala nákupom diela z raného a záverečného obdobia, v ktorých mohutnie realistické zobrazenie skutočnosti. Unikátom je rozsiahla kolekcia kresieb L. Mednyánszkeho, mimoriadneho umeleckého zjavu stredoeurópskeho významu. Ťažisko súboru tvoria figurálne a krajinárske diela zo sedemdesiatych až 90. rokov, s prevahou študijných kresieb a náčrtov. Od maliarov, ktorí v 90. rokoch minulého storočia ukončili štúdiá v Mníchove a v Prahe a začínali rozvíjať svoju samostatnú tvorbu sú vo fonde kresby J. Hanulu, E. Halásza-Hradila, K.M. Lehotského a ďalších.
Pri kolekcii grafického umenia z 19. storočia sa SNG orientuje predovšetkým na stredoeurópsky región. Vďaka akvizičnej činnosti ako i niekoľkým zberateľským darom je dnes kolekcia súborom prác významných umelcov, venujúcim sa i grafike.
Zbierka slovenského sochárstva 19. storočia
Aj keď počtom nie veľmi obsiahla kolekcia sochárskych prác z obdobia 19. storočia obsahuje diela (sadrové odliatky, bronzy, mramorové sochy a reliéfy) od väčšiny významných predstaviteľov sochárstva na našom území. Ide väčšinou o diela sochárov pôvodom zo Slovenska, ktorí sa usadili vo Viedni (V.Tilgner) alebo v Budapešti (A. Stróbl, J. Fadrusz). Kolekcia je doplnená o predstaviteľov secesie a realizmu ako napríklad A. Rigele, J. Koniarek.
hore
| |
|
|