2010
 
Martin Martinček (1913 – 2004)
Liptovská Mara

24. jún 2010 - 19. september 2010
 
2008
2007
2005
2004
 
Ernest Zmeták
Zo Slovenska

SNG Galéria Ľ. Fullu, Makovického l, 034 01 Ružomberok
19. február 2010 - 24. marec 2010
 
Ernest Zmeták
Zo Slovenska

 
Výstavu Ernest Zmeták – Zo Slovenska pripravila Slovenská národná galéria pre Galériu Ľudovíta Fullu v Ružomberku. Jedným z dôvodov bolo zdôrazniť vzťah oboch umelcov. Patrili totiž k blízkym spolupracovníkom, v rokoch 1949 – 1952, v čase Fullovho pedagogického pôsobenia na Vysokej škole výtvarných umení, tam Zmeták pôsobil ako jeho asistent. Koncom 60. rokov 20. storočia Ernest Zmeták realizoval podľa Fullovho návrhu aj mozaiku na priečelí novostavby Galérie Ľudovíta Fullu a majstrova tvorba inšpirovala aj Zmetákovu grafickú koncepciu. Výstava predstavuje komorný výber Zmetákových diel, malieb a grafík so slovenskými motívmi zo zbierky Slovenskej národnej galérie.

Ernest Zmeták (1919 – 2004) patrí k najvýznamnejším postavám slovenského maliarstva 2. polovice 20. storočia. Narodil sa v Nových Zámkoch, v meste na juhu Slovenska, ktoré bolo okrem iného rodiskom inej legendy európskej a maďarskej avantgardy, Lajosa Kassaka. Jeho cesty za štúdiom smerovali najprv na pražskú akadémiu, ale kvôli politickým udalostiam roku 1938 odišiel študovať na Vysokú školu výtvarných umení do Budapešti. To bola osudová zhoda okolností, pretože tam stretol maliara Vilmosa Aba-Nowaka, ktorý, síce krátko, ale zato významne ovplyvnil jeho videnie sveta. Okrem učiteľa to bol najmä príklad umenia Paula Cézanna, ktorý stál aj pri kolíske Zmetákovho výtvarného presvedčenia. Aj jeho tvorivým východiskom sa stala úcta k vnútornej zákonitosti vecí, postihnutie konštrukčného, geometrického základu zobrazovaného motívu. Repertoár motívov jeho tvorby nebol široký: krajina, jednoduché vidiecke motívy, zátišia, portréty a autoportréty, v grafike aj ľudové balady či biblické výjavy. Hlavný dôraz však postavil na tvare, nie na impresii, dojme videného. Hľadal v tvare stálosť a zákon: dokázal vniesť napätie a vnútornú výraz aj do zdanlivo statických vecí, oživiť ho robustným gestom. Tvary na ploche „vyhmatával“ priam sochárskym spôsobom, skratkovitým a pritom maliarsky a farebne delikátnym výtvarným jazykom. Aj farebné videnie sveta prešlo v jeho tvorbe viacerými premenami – od tmavých, sonórnych tónov k snahe postihnúť reálne svetlo javov a vecí k akémusi vnútornému, až transcendentálnemu presvetleniu a vyjadreniu vnútorného jasu, ktorý do jeho tvorby vnieslo Taliansko a jeho krajina.



 
hore

 
Ernest Zmeták - Jarné stromy, 1956.
 
Ernest Zmeták - Stromy pri rieke, 1956
 
Ernest Zmeták - Zimná krajina, 1976
 
Ernest Zmeták - Krajina s kostolíkom, 1943
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.