2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Autor: Lucia Gavulová
 
Bola som si pozrieť výstavu Forma nasleduje... risk. Po svojej premiére v Prahe putovala do Slovenskej národnej galérie. To, čo som sa pred jej vzhliadnutím dozvedela o koncepcii a problematike, na ktorú reaguje, je podnetné. Výstava je pokusom vizualizovať súčasnú situáciu neurčitosti a novej zložitosti formy v umení. Ambíciou medzinárodného tímu kurátorov je konfrontovať architektúru a plastiku, teda v zovšeobecnenej interpretácii 3D objekty (architektonické modely, vizualizácie, sochy). Má ísť o prezentáciu neuchopiteľného množstva interpretácií formy v súčasnom umení a vizuálnej kultúre. Kým koncept kurátorských výstav vo všeobecnosti dokáže nadchnúť sám osebe, so samotnými dielami, ilustrujúcimi zámery kurátorov, je to niekedy horšie. Na výstave som bojovala prevažne s rozporuplnými pocitmi. Väčšina diel programovo čerpá z tradície dadaizmu, neodadaizmu a fluxusu; sochy sú vyskladané z chudobných, použitých materiálov, vedome neprecízne spracovaných. To všetko je v poriadku, mätúci bol však dátum vzniku väčšiny z nich, ktorý sa pohybuje z veľkej časti medzi rokmi 2006 a 2007. Kurátori zámerne hľadali diela s pevnou a zložitou formou, vykazujúce reálnu hodnotu materiálu, a nie "efemérne" konceptuálne projekty. Výstavou sa síce podarilo naplniť ideu, v rámci ktorej majú diela v celku neisté a ťažko pochopiteľné, pripomínať našu globalizovanú identitu, jednotlivé sochy (nemyslím architektonické modely) mi však vo väčšine prípadov pripadali na dnešok skutočne nepochopiteľne "pozadu" a tzv. out. Osobne ma asi najviac upútal kus popraskanej dlážky na jednom malom úseku výstavnej miestnosti - bola som si istá, že ide o inštaláciu. Asi som však už príliš zžitá s tým všadeprítomným konceptualizmom. Bol to naozaj len kus popraskanej podlahy. Výstavu si v budove SNG na Štúrovom námestí môžete pozrieť do 14. októbra 2007.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.