Ruský piktorializmus
Esterházyho palác, 1. a 2. poschodie
november 2002 - december 2002
Spoluorganizátor: Václav Macek
Výstava Ruský piktorializmus, ktorú v rámci Mesiaca fotografia organizuje ROSIZO, štátne centrum pre múzeá a výstavy Ministerstva kultúry Ruskej federácie v spolupráci so SNG a Nadáciou FOTOFO, predstavuje práce 16 autorov. Pokrýva vývoj ruského piktorializmu od 90. rokov 19. storočia až po súčasnosť. Vystavené práce sú zapožičané z Oblastného Múzea v Kirove, ktoré je pomenované po V. M. & A. M. Vasnetsovových, renomovaných umelcoch z Vjatky (Kirov) a zakladateľoch Múzea, ďalej z rozsiahlej súkromnej zbierky Michaila Golosovského z Krasnogorska pri Moskve, z rodinnej zbierky Sergeja Andrejeva, syna fotografa–piktorialistu Nikolaja Andrejeva z Puškina, a od Georgija Kolosova.
Ruský piktorializmus, ktorého začiatky siahajú do 80. rokov 19. storočia, sa projektoval ako schopnosť počúvať, o čom rozpráva ticho. Vychádza zo zobrazovania krajiny a jeho stúpenci ho prirovnávali k maľbe, pričom kritici ich obviňovali z mechanického kopírovania. Postupne obsiahol všetky prevládajúce žánre fotografie a vyznačil ďalšie obdobie histórie fotografického umenia v Rusku s pôsobnosťou po celom teritóriu. Piktorialisti ako prví poeticky zachytili vizuálny obraz mestskej kultúry, jej hodnôt a foriem na prelome storočí. Opustili ateliér, stali sa cestujúcimi fotografmi a do výstavných priestorov sa vrátili ako „básnici krajiny“. Odmietli „dogmu akademizmu“ v kompozícii a svoje prístupy odvodzovali od umelcov Ďalekého východu a Francúzska. Boli zároveň mladšími súčasníkmi impresionistov. Umelecké zámery piktorialistov sa v mnohom zhodovali s etickým a určujúcim charakterom ruskej inteligencie. Je ťažšie nájsť iné obdobie, v ktorom by sa fotografia stala dôležitým zdrojom duchovného života a spájala umelcov rozdielnych profesií.
Foto 12
hore
| |
|