2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
SNG Esterházyho palác, 2. posch., Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
19. august 2010 - 31. október 2010
 
Kurátorky výstavy: Vladimíra Büngerová, Lucia Gregorová - Stachová
Odborná spolupráca: Katarína Bajcurová

 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS | Fotoreportáž - tlačová konferencia a vernisáž výstavy
bartusz / gestá / body / sekundy
| V SNG číta...Pavel Vilikovský | V SNG číta Marína Čarnogurská z Lao-c´ | Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010 | Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online | Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo | Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
 
Retrospektívna výstava Juraja Bartusza (1933) s názvom gestá / body / sekundy nadväzuje na program SNG prezentovať významné osobnosti dejín slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Bartusz je pražským absolventom: v rokoch 1954 – 1958 študoval na Vysokej škole umeleckopriemyselnej (prof. Jan Wagner, prof. Jan Kavan) a v 1958 – 1961 na Akadémii výtvarných umení (prof. Karel Pokorný, prof. Karel Hladík). Na slovenskú výtvarnú scénu vstúpil v 60. rokoch 20. storočia a stále patrí k jej najvýraznejším osobnostiam. Juraj Bartusz vytvoril pozoruhodné sochárske dielo a jeho realizácie pre verejný priestor charakterizuje vo figuratívnej tvorbe dôraz na silu myšlienky dosiahnutý expresívnym traktovaním s výrazným rukopisom (Pamätník Krompašskej vzbury, 1971) alebo v reduktivistickom štýle cítenie antropomorfného tvaru (Kozmická brána, 1973). Vo svojej tvorbe však rozvinul aj ďalšiu líniu „inej kreativity“, v ktorej spracoval stretnutie sochárskeho východiska s neoavantgardnými tendenciami, čím sa zaradil aj k umelcom alternatívnej scény počas totalitného režimu. Razanciu autorského gesta a princíp neustáleho výskumu umeleckej tvorby ako takej pretavil do jedinečných intermediálnych výstupov v maľbe, grafike, kresbe, umení akcie, do objektu a inštalácie, ale aj do experimentálnej hudby. V 80. rokoch 20. storočia logicky dospel k subjektivizmu postmoderny, ktorá sa najvýraznejšie prejavila v Časovolimitovaných maľbách (od 1984) a neskôr aj v návratoch k mýtickému dedičstvu v transavantgardnom maliarstve. So zázemím v poézii, literatúre, hudbe a rozprávačstve cez svoje osobné dejiny si Bartusz vypracoval autorskú výtvarnú filozofiu o ťažiskových témach civilizácie posledných desaťročí – ekológii a etike. Bartuszov význam dokazujú početné participácie na medzinárodných výstavách a zastúpenie v relevantných štátnych a súkromných zbierkach na Slovensku aj v zahraničí.
Koncepcia výstavy s príznačným názvom gestá / body / sekundy vychádza z najdôležitejších fenoménov v Bartuszovom intermediálnom umeleckom programe. Sú to: 1. gesto (sochárske, maliarske, performatívne, tvorivé i deštruktívne), 2. autorský zámer, individualita, subjekt – jeho výkon, telo, idea a 3. čas, limit, pamäť, dejiny. Výstava pripomenie aj autorov intenzívny vzťah k vedeckému výskumu a k téme kozmos a kozmonautika, v ktorej vytvoril špecifický príspevok ku konceptuálnemu umeniu na Slovensku. Temporalita ako predpoklad gesta a performativity je Bartuszovým zásadným centrom záujmu, ktorý výstava predstaví vo viacerých úrovniach. Bartuszov jednajúci autorský subjekt je neoddeliteľnou súčasťou jeho diela a prejaví sa výrazne aj v koncepcii výstavy. Preto rovnocenne s ostatnými dielami uvedieme dokumentárne záznamy tvorby v podobe fotografií a filmov. Ide o záznamy procesov, ktoré možno chápať ako autorské techniky, realizované v konceptuálnych a akčných stratégiách.
Cieľom aktuálnej výstavy je komplexne predstaviť vybrané podoby a premeny autorovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť prostredníctvom v jednotlivých dominujúcich tematických okruhov. K projektu bude vydaný dosiaľ najkomplexnejší monografický katalóg Juraja Bartusza so štúdiami o jednotlivých aspektoch Bartuszovej tvorby a o aktuálnej výstave (V. Büngerová, L. Gregorová-Stachová, K. Bajcurová). Katalóg bude obsahovať aj rozsiahly rozhovor s autorom a bohatú fotografickú a textovú dokumentáciu.

Vladimíra Büngerová a Lucia Gregorová-Stachová
(máj 2010)



 
hore

 
Autoportrét v kozmickej hlave. 1976. foto: G. Kladek
 
Slovenskí kozmonauti na mesiaci. 1973. Foto: G. Kladek
 
Hlavy. Teleskopické mestá kozmonautov. 1974. Majetok autora
 
Juraj Bartusz pri tvorbe Časovolimitovanej maľby, okolo 1984. Foto: Z. Smieško
 
Časový limit II. 1984. Majetok SNG
 
Tehla hodená do tuhnúcej sadry. 1980-1984. Majetok autora
 
Stroskotanie. 1988. Majetok SNG
 
Stíšené gestá. 2001. Majetok autora
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.