Reštaurátor Franz Storno st.
SNG, Esterházyho palác, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
13. marec 2009 - 17. máj 2009
Kurátorky výstavy: Melinda Kiss a Bernadett Grasl
Spolupráca za SNG: Dušan Buran
SNG – fotografie © Soproni Múzeum, Šopron
| Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st. | Pozvánka na vernisáž - Reštaurátor Franz Storno starší (1821-1907) | Pozvánka na komentovanú prehliadku výstavy Franz Storno starší (1821 - 1907) | Fotoreportáž z výkladu k výstave Dušana Burana Reštaurátor Franz Storno starší (1821 - 1907)
Jedným z najaktívnejších reštaurátorov 2. polovice 19. storočia bol šopronský maliar Franz Storno starší (1821 – 1907), po ktorom na Slovensku ostalo niekoľko pozoruhodných realizácií jeho vlastných architektonických či umeleckých návrhov, ale aj reštaurovaní a premalieb – predovšetkým stredovekého nástenného maliarstva a architektúry.
K renovovaným objektom a maľbám od Franza Storna st. alebo neskôr jeho synov Franza Storna ml. a Kolomana Storna patria napríklad i obnovy nasledujúcich pamiatok:
Nástenné maľby farského Kostola sv. Jakuba v Levoči
Nástenné maľby v Kostole sv. Martina v Martine
Nástenné maľby v Kostole sv. Jána Krstiteľa v Rimavských Janovciach
Zámocký Kostol sv. Kataríny v Kremnici
Benediktínsky kláštorný Kostol Sv. Benedikta v Hronskom Beňadiku
Zariadenie interiéru vo farskom Kostole sv. Bartolomeja v Prievidzi
Zariadenie interiéru farského Kostola Nanebovzatia Panny Márie v Banskej Bystrici
Zariadenie interiéru Kaplnky Zápoľských v biskupskom Chráme sv. Martina v Spišskej Kapitule a ďalšie návrhy a realizácie, predovšetkým vitráže v Nitre, Skalici, Banskej Bystrici a i.
Stornova aktivita nebola pritom ohraničená iba územím dnešného Slovenska, ba dokonca ani vtedajšieho Uhorska. Veľkorysé architektonické projekty, návrhy na historizujúce interiérové zariadenia a vlastné oltárne obrazy, vitráže alebo liturgické predmety a napokon reštaurovania stredovekého monumentálneho maliarstva ho prezentujú ako nadmieru kreatívneho umelca. Na druhej strane, dodnes pôsobivé akademické plány realizovaných, ale predovšetkým mnoho nerealizovaných stavieb a interiérov dokladajú záber racionálneho, a najmä formálne dôsledného architekta – napriek tomu, že akademické vzdelanie mu chýbalo. Metodicky pri rekonštrukcii historického materiálu vychádzal z tzv. „štýlovo primeraného reštaurovania“, v ktorom sa mala doceniť predovšetkým hodnota autentickej pamiatky. Okrem toho slúžili podrobné grafické dokumentácie Franza Storna ako podklady k prácam významných uhorských historikov umenia (Imre Henszelmann, Flóris Rómer a i.)
Prvá výstava diela tohto významného predstaviteľa kultúry historizmu bola pripravená v spolupráci s Múzeom v Šoproni, ktoré spravuje bohatú pozostalosť umelca a jeho rodiny. Na výstave bude prezentovaných viac než 120 exponátov; okrem ťažiskových plánov a kresieb k renováciám stavieb spomenutých slovenských lokalít vystavujeme niekoľko Stornových náčrtníkov a súbor unikátnych fotografií Hronského Beňadika a Kremnice.
hore
| |
Franz Storno st. - Banská Bystrica, Farský kostol, Kaplnka sv. Barbory, návrh na vitráže, 1876
Franz Storno st. - Banská Bystrica, Farský kostol, návrh na nástennú maľbu sv. Trojice, 1877
Hronský Beňadik, Benediktinské opatství. Archívna fotografia (J. Licskó) rekonštrukcie kostola – západné priečelie, nedat.
Hronský Beňadik, Benediktinské opatství. Archívna fotografia (J. Licskó) rekonštrukcie kostola – západný portál, nedat.
Kremnica, Zámocký kostol sv. Kataríny. Archívna fotografia, nedat.
Kremnica, Námestie s dnes neexistujúcim farským kostolom, archív. Fotografia, nedat.
Franz Storno st. - Kremnica, Zámocký kostol sv. Kataríny. Priečny rez. 1886
Franz Storno st. - List z náčrtníka, 1863
Franz Storno st. - Šopron, Kostol sv. Michala. Rekonštrukcia gotickej fresky Ukrižovania. 1866
Franz Storno st. - Spišská Kapitula, Kaplnka Zápoľských. Južná fasáda a priečny rez. 1873
|