2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
STRATENÝ ČAS ?
Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007
 
Tohtoročný výstavný a edičný projekt Slovenskej národnej galérie má dva hlavné zámery. Jedným z nich je obligátne umelecko-historický: výstava má vyplniť medzery v mapovaní novších dejín fotografie na Slovensku, v ktorých bol fotografický dokument 70. – 80. rokov 20. storočia na Slovensku predstavený len okrajovo alebo nesúvisle. Umelecko-historický zámer však nie je prvoradý. Výstava približuje prostredníctvom fotografie život na Slovensku medzi rokmi 1969 a 1989, teda od nástupu tzv. normalizácie – opätovného pritvrdenia politického režimu po okupácii Československa vojskami Varšavskej zmluvy v auguste 1968 – až po udalosti tzv. Nežnej revolúcie v novembri – decembri 1989.
V tomto období sa na kultúrnej scéne preferovali rôzne verzie arteficiálnej, zvýtvarnenej fotografie, ktorá sa usilovala (hoci márne) vyrovnať sa výtvarnému umeniu. Vďaka tejto snahe ale bola prijateľnejšia pre oficiálnu kultúru než fotografický dokument, ktorý už svojou povahou nemohol vždy poskytnúť ideologicky neškodný obraz spoločnosti. Dnes už možno povedať, že práve dokument priniesol do slovenskej fotografie hodnoty, ktoré časom nevyprchali. Výstava na jednej strane nadväzuje na podobné sebapoznávajúce projekty, ktoré prebehli v okolitých postkomunistických krajinách, na druhej strane chce zdôrazniť špecifickú situáciu Slovenska samotného, ale aj fotografického dokumentu v jeho rámci. Voľba témy vyplýva nielen z prirodzeného záujmu o to, čo sa nás najviac dotýka, ale zohľadňuje aj skutočnosť, že slovenskí fotografi sa do sveta za železnou oponou (až na exkluzívne výnimky ako Karol Kállay) príliš nedostali.
Fotografický dokument bol žánrom, ktorý nebol medzi profesionálnymi fotografmi na Slovensku veľmi obľúbený – ťažko sa ním dalo presadiť vo vtedajšej oficiálnej kultúre. Preto sa najviac rozvinul v rámci neprofesionálnej fotografie, a tak bol, paradoxne, ako tzv. záujmová umelecká činnosť (na rozdiel od dneška) podporovaný štátom. Systém socialistickej osvety podporoval túto „záujmovú činnosť“ predovšetkým materiálne, lenže s jej výsledkami práve v oblasti dokumentárnej fotografie sa často nevedel zmieriť.





Najvýraznejšími autormi fotografického dokumentu boli preto buď čistí neprofesionáli alebo fotografi, ktorí sa profesionálmi stali až neskôr (Stano Pekár, Ivan Lužák, Ondrej Nosál, Ľubo Stacho, Tibor Huszár, Jozef Sedlák, Miro Pokorný a ďalší). Ak sa vyskytli výnimky, tak išlo o autorov, ktorí sa neživili štátom podporovanou tvorbou (Pavol Breier ml., Juraj Bartoš, Anton Podstraský). Na druhej strane práve tento „záujmový“, neprofesionálny základ spôsobil, že fotografi na Slovensku málokedy rozvíjali súvislý dokumentaristický program, a tak fotografický dokument na Slovensku predstavuje skôr súhrn síce pozoruhodných, ale vzájomne príliš nesúvisiacich súborov, a to dokonca v rámci tvorby jedného autora. Kvôli tomu bolo vhodnejšie členiť výstavu a sprievodnú publikáciu skôr podľa príznačných tematických okruhov, ako podľa osobnostného či štýlového hľadiska.
Dokumentaristi sa na Slovensku v prvom rade venovali téme, ktorá bola dedičstvom minulých desaťročí – tradičným formám života, pretrvávajúcim dovtedy v roľníckych a pastierskych vrstvách obyvateľstva. V ich rámci sa totiž uchovávali aj tradičné duchovné hodnoty, ktoré ale rýchlo mizli v dôsledku nezvratných civilizačných zmien. Obrazy života na vidieku sa tak čoskoro stávali obrazmi miznúceho „starého sveta“ a fotografi sa ho snažili ešte na poslednú chvíľu zachytiť. Tento prístup bol však retrovíziou. Pohľad do minulosti obsahoval nevyhnutnú dávku nostalgie a nemohol sa stať základom nových foriem dokumentu. Tie sa objavili predovšetkým v tvorbe autorov, ktorí už dokázali tematizovať nový „socialistický“ spôsob života.
Popri obvyklých pracovných námetoch a portréte v pracovnom prostredí mali slovenskí dokumentaristi v tomto období jeden ešte ďalší nevyčerpateľný zdroj inšpirácie, rituály spojené s „výročným kalendárom“ vládnuceho režimu, zvlášť prvomájové sprievody a iné štátom riadené manifestácie. Takisto kontrast vtieravej a nedbanlivo vyhotovenej propagandistickej výzdoby so stále viac schátralým prostredím našich miest a dlhodobými provizóriami života na sídliskách bývali častou témou slovenských fotografov. Práve z týchto zdrojov sa postupne sformovali užšie väzby medzi dokumentom a konceptom. Viacerí slovenskí fotografi zaznamenávali isté témy čoraz viac podľa pevného až striktne vymedzeného konceptu, alebo pracovali s pojmom, významovou pointou, venovali rovnakú pozornosť textu ako obrazu, prípadne vizualizovali slovné hry. Spojenie „konceptuálny dokument“ sa často a oprávnene používalo v súvislosti s tvorbou Ľuba Stacha, ale mohlo sa takisto týkať aj Ondreja Nosála, Ivana Lužáka, Pavla Breiera ml., Ivana Hoffmana, Jozefa Sedláka, Jána Budaja a ďalších autorov.
Nie náhodou v tom istom čase aj viacerí slovenskí umelci konceptuálnej orientácie čoraz častejšie využívali fotografické médium a dokonca niektoré ich fotomediálne diela, ktoré sa nemohli umiestniť na oficiálnych výstavách, sa objavovali na výstavách fotoamatérov. Rôzne aliancie medzi konceptualizmom a fotomédiom, prípadne fotografickým dokumentom sú azda najzaujímavejším úkazom slovenskej fotografie tých čias.
Popri témach, viazaných na spoločenské formy života a na životné prostredie ako také, sa fotografi prirodzene venovali aj súkromnému životu jednotlivcov, rodín alebo užších sociálnych skupín. Tu sa ukazoval celkom iný, ľudsky prijateľnejší obraz, než pri oficiálnych spoločenských rituáloch.




Akýsi prechod medzi verejnou a súkromnou sférou tvorí zvláštna, pre vtedajší spôsob života príznačná téma „dosť dobrých chlapov“, ktorá napodiv (?) nemá svoj ženský pendant.
Z tohto všetkého by mal postupne vyvstať obraz života na Slovensku medzi rokmi 1969 a 1989, ktorý bol zaiste poznačený stagnáciou a spoločenskou „nehybnosťou“, ale azda nebol celkom „strateným časom“. Veď hodnota jednotlivých ľudských životov nie je až tak závislá od priaznivých či menej priaznivých spoločenských rámcov.































































 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.