2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Autor: Dáša Šebanová
 
Ešte ani štyridsiatu čiarku na pomyselných dverách veku stúpajúcich do výšky neurobil scénický výtvarník Aleš Votava, keď mu bolo prisúdené odísť.
Bol to ťažký čas konfrontovania sa s realitou nielen pre jeho priateľov a blízkych ľudí, ale aj pre mnoho spolupracovníkov.
V Slovenskej národnej galérii - Esterházyho paláci - otvorili koncom novembra výstavu, ktorá mapuje tvorbu tohto významného scénografa.
Aleš Votava patril vo vývine slovenskej divadelnej scénografie 90. rokov 20. storočia k dominantným osobnostiam. Jeho realizácie znamenali obrat v slovenskej divadelnej scénografii a priblížili ju k aktuálnym svetovým trendom. Možno trochu strohé konštatovanie rozsiahlej Votavovej práce, ktorá zahŕňa pôsobenie vo významných slovenských, ale aj zahraničných divadlách. Autorov scénografický názor sa profiloval aj počas jeho parížskeho (1986/1987) a neskôr talianskeho pobytu vo Ville Medici (1993/1994). Skice autorových výtvarných riešení dokumentujú proces tvorby, počas ktorého sa scénograf dostáva k svojmu cieľu.
Výstava ilustruje celú vývojovú etapu Votavovho profesionálneho života, zdôrazňujúc aj životné filozofie a úvahy autora. Prechádzka po Esterházyho paláci sa na malú chvíľu stáva obchôdzkou po divadelných scénach. Nezanedbateľnou časťou je aj prezentácia umeleckých šperkov, tak pôsobivo vynaliezavých a originálnych.
Nápisy na stenách, prezrádzajúce Votavove myšlienky a úvahy, sú zas samostatnou púťou hlbinami literárnych textov, aj keď striedmejšieho charakteru, čo sa týka rozsahu. Malý počet úvah však vynahrádza ich obsah. Kto iný, ak nie hĺbavý autor, dokáže tak oceniť napríklad krásu samoty, ktorá je "čistá a poctivá.
Jemný dotyk dokáže viac ako silné erotické gesto. A priblíženie je silnejšie ako dotyk. Cesta k dokonalosti vedie cez jemnosť".
Jemné a výrečné sú aj Votavove scénické riešenia.
Výstava v Esterházyho paláci potrvá do 25. februára.




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.