2011
2010
2009
2008
 
   Koniec roka 2008 - šťastný rok 2009
31. december 2008
 
Eva Kmentová - sprístupnenie výstavy
18. december 2008 10:00
 
Vianočný koncert
17. december 2008 18:00
 
Povedzme si o tom...Koloman Sokol
16. december 2008 15:00
 
Poznáte abstraktné umenie?
7. december 2008 15:00
 
Slávnostné uvedenie poštových známok s námetmi
umeleckých diel zo zbierok SNG

3. december 2008 16:30
 
Taliansky operný podvečer
27. november 2008 17:00
 
Muzikológ a tvorca
26. november 2008 18:00
 
Pozvánka na diskusiu s aurormi výstavy
Nonkonformisti
Druhá ruská avantgarda 1955 - 1988

14. november 2008 18:00
 
Piesňový koncert Mariana Lapšanského a Evy Garajovej
30. október 2008 18:00
 
Momento musicale
Stretnutia so slovenskou vokálnou budúcnosťou

22. október 2008 18:00
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje / 2008
22. október 2008 - 23. október 2008
 
Exkurzia do Moravského Krumlova
Slovanská epopeja Alfonza Muchu

11. október 2008
 
Vidíme Vás radi - 60 rokov SNG
Derniéra

5. október 2008 16:00
 
Audit – Archív – Autor: Kurátorské prezentácie výstav
1. október 2008 16:00
 
Taliansky operný podvečer
25. september 2008 17:00
 
Prehliadka slovenských filmov - Modernistické exravagancie
23. september 2008 18:00
 
Prehliadka slovenských filmov - Slovenská národná galéria a Rodná zem
9. september 2008 18:00
 
Pozvánka na Detskú Univerzitu Komenského do Slovenskej národnej galérie
4. august 2008 10:00 - 8. august 2008
 
Bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
Výberové konanie - DO 15. NOVEMBRA 2008!

august 2008 - 15. november 2008 12:00
 
Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia SNG
29. júl 2008 19:00
 
SNG oslávila 60. výročie svoho vzniku v komornej atmosfére
SME SK videosprávy

29. júl 2008 - august 2008
 
Príhovor generálnej riaditeľky SNG
26. jún 2008 - september 2008
 
Momento musicale
Romantická pieseň

18. jún 2008 18:00
 
O novom lyrizme básnikov a výtvarníkov z čias nadrealizmu avantgardy 38
Prednáška

12. jún 2008 17:00
 
Medzinárodný deň detí v SNG
30. máj 2008
 
Sen noci májovej
Taliansky operný podvečer

17. máj 2008 19:00
 
Bratislava - Noc múzeí a galérií 2008 v SNG
17. máj 2008 10:00
 
Sprievod na výstave Rudolf Sikora
Sám proti sebe

24. apríl 2008 17:00
 
Ocenili Najkrajšie knihy Slovenska za minulý rok
sú vystavené v Bibiane

22. apríl 2008 - apríl 2008
 
Nedeľný ateliér pre deti a rodičov
Rudolf Sikora - Svet vesmíru

20. apríl 2008 15:00
 
Ladislav Mednyánszky: Denníky 1877 – 1918
3. apríl 2008 17:00
 
Taliansky operný podvečer
13. marec 2008 17:00
 
Nový program pre školákov z celého Slovenska: Výlety za umením (vďaka VÚB banke)
10. marec 2008 - 15. jún 2008
 
Zábava pre deti do päť rokov pokračuje 4
5. marec 2008 - 6. marec 2008
 
Derniéra výstavy Stratený čas?
2. marec 2008 16:00
 
Filmové projekcie k výstave Stratený čas?
pripravené na február 2008

27. február 2008 18:00
 
70. a 80. roky v amatérskom filme
z projektu Rodinné archívy

21. február 2008 17:00
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

7. február 2008 17:00
 
Nedeľné popoludnia v SNG
3. február 2008 15:00
 
Výberové konanie na výstavný projekt realizácie expozície pre
Pavilón ČR a SR na 11. Bienále architektúry v Benátkach 2008

21. január 2008 - 29. február 2008
 
Taliansky operný podvečer
17. január 2008
 
Sprievodné podujatia k výstave
Stratený čas?

január 2008 - január 2008
 
2007
2006
2005
 
Anotácie prednášok
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
 
Vladimír Beskid: Metamorfózy maliarskeho jazyka v stredoeurópskom kontexte
Hlavnou ideou prednášky je poukázať na zmeny v médiu maľby posledných dvoch desaťročí pri „náraze“ na všadeprítomné techno-obrazy. Ide o analýzu možných individuálnych stratégií v stredoeurópskom priestore – od konzervatívnej podoby neoklasického obrazu (Bohdan Hostiňák), cez expresívnu, chaotickú maľbu a provokatívne gestá k pop-kultúre (Vladimír Skrepl), konceptuálne poňatie maľby (Rafal Bujnowski) a mixovanie digitálnych znakov v maliarskom poli (Ivan Csudai). Nakoniec ukazuje príklady zlomu, či posunu osobných programov: od abstrakcie k realistickej podobe maľby pod tlakom masmédií (Ákos Birkás), či od fotorealistických polôh k „dekonštrukcii“ maľby (Veronika Rónaiová).

Gabriela Garlatyová : Vzor – Geometria – Šifra – Sieť
Príspevok vychádza z výstavy Bienále maľby II.? (Mestská galéria Rimavská Sobota, 2009/2010, kurátorky: G. Garlatyová, L. Gregorová-Stachová). Zameriava sa na obrazy umelcov, ktorí cez konštrukcie sietí, používanie vzorov a vytváranie šifier tvoria rôzne vízie, menia, prepisujú a aktivujú jazyk geometrie. Príspevok je alternatívnou úvahou o geometrickej abstrakcii v slovenskom umení.

Jana Geržová: Konceptuálna maľba. Terminologický paradox?
Návrat maľby na prelome 20. a 21. storočia vygeneroval okrem iného aj typ závesného obrazu, ktorý je na prvý pohľad viac spríbuznený s predmodernistickou výtvarnou tradíciou ako s vizualitou súčasného sveta. V príspevku sa budem pýtať do akej miery ide o pokus obnoviť stav nevinnosti maľby v zmysle renesancie jej mediálnej autonómnosti a čistoty, respektíve, či takýto návrat do obdobia pred objavením technického obrazu je v súčasnosti vôbec možný. V argumentácii budem používať príklady súčasnej maľby, ktorá má všetky formálne znaky tradičného obrazu a napriek tomu je poznačená konceptuálnymi stratégiami, alebo je dokonca príkladom konceptuálneho umenia par excellence.

Beata Jablonská: Byť pri tom
Využíva, alebo premrháva slovenská maľba príležitosti, ktoré jej medzinárodná výtvarná scéna poskytuje? Pokus o kritické zhodnotenie prítomnosti a absencie slovenskej maľby v medzinárodných projektoch a zbierkach v porovnaní s inými postsocialistickými krajinami.



Eva Kapsová: K systematike vizuálneho zážitku (aj zo súčasnej maľby)
Štúdia sa zaoberá princípmi interpretácie umeleckého diela z hľadiska pragmatickej estetiky. Kľúčovou kategóriou v tomto vzťahu je estetický zážitok . Jeho povaha nemusí byť neštrukturovaná, impresívna a nevysloviteľná. Východiskom ako rozkryť túto zdanlivo nepomenovateľnú kvalitu vnútorného prežívania môže byť sústava estetických výrazových kvalít zodpovedajúca štruktúre vedomého subjektu. Pragmaticko recepčný prístup a výrazová sústava načrtáva možnosti systematiky, ktorá zasadzuje výtvarné umenie do širšieho rámca vizuálnych štúdií. Štúdia je výkladom a do istej miery aj kritikou systému, ktorý má pôvod v myslení o literatúre, resp. o slovesnom prejave. Autorka uvedenú problematiku približuje prostredníctvom príkladov a interpretácie súčasnej maľby.

Peter Michalovič: Problémy s (postmodernou) maľbou
Tvorba generácie výtvarných umelcov, ktorí vstúpili na scénu slovenského výtvarného umenia v polovici 80. rokov, je neraz spájaná s postmodernou, respektíve predstavuje slovenský variant postmoderny. Príspevok si kladie za cieľ preskúmať legitimitu označenia „postmoderna“.

Petr Nedoma: Čínská ztráta dějin
Příspěvek se bude zabývat otázkami vzniku, existence a fungování nových ohnisek výtvarného umění mimo evropský prostor. Na příkladu vývoje malby v Číně v posledních dvaceti letech, která v jedné své větvi žije v těsné závislosti na evropských vzorech, se autor pokusí naznačit lokální platnost tezí o vývoji malby, jejich omezenost pouze na tzv. plnou euroamerickou historii obsahující všechny fáze, na nichž Evropané postavili svou koncepci vývoje.

Tomáš Pospiszyl: Konec malby
Do debat o současném umění stále vstupuje fetišismus spojovaný s malbou. Jde o techniku, která je mnohými vnímána jako privilegovaná, což je nutné vnímat jako pozůstatek jejího postavení v 19. století. Toto postavení se vyčerpalo minimálně s koncem modernismu, pravděpodobně však dříve, kdy jí na pozici ústřední výtvarné techniky/technologie vystřídala koláž. V době „post-mediálního režimu“ o kterém už v 70. letech minulého století hovořila Rosalind Kraussová, jsou pokusy o hegemonii malby irelevantní. Jde jen o jednu, z hlediska dneška archaickou techniku výtvarného umění. Toto zjištění se bohužel nepromítá do práce muzeí nebo uměleckých škol coby institucí, jež jsou svým charakterem také produkty 19. století.

Zora Rusinová: Expandované pole maľby
Jedným z dôsledkov vplyvu masmediálnych obrazov na podobu súčasnej maľby je aj formovanie novej imaginácie. Cieľom prednášky je nielen hovoriť o nových sociálnych a kultúrnych funkciách portrétu dnes, ale i zamyslieť sa nad tým, čo všetko nám hovorí o našich bezprostredných obavách a fantáziách a aké sú významové súvislosti súčasnej maľby vo vzťahu k širokej škále obraznosti vizuálnej kultúry.

Milena Slavická: Obraz v evropské kultuře
Příspěvek se věnuje médiu obrazu jako specifického fenoménu evropské kultury s důrazem na vztah obrazu a fotografie v dějinách umění.

Zuzana Štefková: Cosi pomíjivého, aneb malby, které zmizí
Na podzim roku 2007 se v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu uskutečnila patrně největší česká přehlídka malby přímo na zdi galerie nazvaná Big Gruppen Hybrid Painting, které se zúčastnilo téměř 50 umělců malujících přímo na stěny dočasného galerijního prostoru. Podle kurátora výstavy Krištofa Kintery se jednalo o akci reprodukující pocit svobody vycházející z pomíjivosti tohoto typu tvoby. Zmíněný projekt nebyl zdaleka jediným případem, kdy čeští umělci opustili formát závěsného obrazu a rozhodli se malovat přímo na stěny galerie. V této souvislosti se nabízí otázka, co motivovalo zvýšený výskyt nástěnných maleb přímo v galerii v případě umělců jako jsou Jiří Franta a David Böhm, Evžen Šimera, Jakub Hošek, Guma Guar nebo Vasil Artamonov. Tento příspěvek se zamýšlí nad tím, jaké pohnutky vedou umělce k realizaci maleb odsouzených k brzkému zániku.

Petr Vaňous: Resetting. Možnost kulturní sebeobrany?
Prověřování možností narativní plurality v malbě bez deklarovaných konců a začátků. Procesuálnost malby jako součást narativní složky díla. Role věcného atributu a herní princip s jeho identifikací. Rozmanitost stejného a role banality v nástrojích jejího uchopování. Nostalgie a resentiment jako způsob obrazové transformace a odhmotnění žánru. Minulost vyrůstá z přítomnosti. Co bude zítra, bude až zítra. Abstrahování věcnosti v době hravého bezčasí. Dočasná laboratoř: „dialektika možného“ mimo politické, dogmatické a ekonomické nástroje uměleckého provozu? Obraz jako sebeobrana měnící defenzivní a ofenzivní stanoviště. Příklady různých vstupů do prostoru zvěcňování. Euforie i skepse.

Marian Zervan: K niektorým argumentačným stratégiám vysvetľovania slovného spojenia „zviditeľňovať neviditeľné“.
Príspevok sa zaoberá vybratými výkladmi slovného spojenia, ktoré sa často považuje aj za definíciu maľby. Zameriava sa predovšetkým na ikonologické a fenomenologické spôsoby argumentácie a skúma, či niekedy nastalo ich prekríženie a aké z toho plynú dôsledky.











 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.