2011
2010
2009
2008
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
České a slovenské sklo v exile
27. február 2008 - 11. máj 2008
 
Kristus na Olivovej hore
Neznámy viedenský maliar. Okolo 1420 – 1440

4. marec 2008 - 4. november 2008
 
Rudolf Sikora. Sám proti sebe
1. apríl 2008 - 8. jún 2008
 
111 diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
60 rokov otvorené
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
Všetko o múzeu
27. jún 2008 - 5. október 2008
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Thomas Hoepker: Fotografie 1955 – 2008
6. november 2008 - 30. november 2008
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Robert Doisneau alebo cesta jedným storočím
SNG, Esterházyho palác, 3. poschodie
5. november 2003 - 3. december 2003
 
Kurátor výstavy za SNG: Aurel Hrabušický


 
Retrospektíva tvorby svetoznámeho francúzskeho fotografa (1912–1994). Vernisáž výstavy: 4. november 2003
"Básnik, humanista, lovec obrazov,... a koľko ďalších prívlastkov, niekedy pravdivých no často zjednodušujúcich, meria talent fotografa Roberta Doisneaua. Keďže jeho obrázky boli ľahko prístupné, rozšírila sa predstava, že sú prázdne, sentimentálne až povrchné. Ich úspech nakoniec spôsobil, že zostali natrvalo zahalené oparom nostalgie. Príliš rýchlo sa zabudlo na "buričský výsmech" tohto podvratného anarchistu, protivníka moci a ustálených hodnôt, nepriateľa bohatých a seizmológa spoločenských otrasov. Je pravda, že Robert Doisneau preletel svojou dobou ako "poetický dravec", ktorý sa nikdy nezastavoval pri najslabších a najbezbrannejších obetiach. A ak áno, tak len vtedy, keď sa chcel s nimi stotožniť a prinavrátiť každej z nich jej nespochybniteľnú dôstojnosť. Jeho pohľad nesmeroval odhora dole, ale usiloval sa o návrat k určitej horizontalite. Snahu odkrývať všetky vrstvy spoločnosti podmieňoval tým, že sa do nich úplne "ponáral", vďaka čomu mohol prinášať z každej výpravy obrazy osobne zažitých emócií. Avšak na kariére fotografa bude raz určite nevyhnutné sledovať nielen výjavy, ktoré zvečnil, ale aj tie, ktoré neuchoval. Momenty, v ktorých človek radšej odvrátil tvár, stavajú autora do iného svetla.

Napríklad v období Oslobodenia, a to aj napriek mnohým výzvam, Doisneau odmietal robiť zábery násilia, mŕtvol, nakrátko vystrihaných žien. Akoby sa fotografický hľadáčik v tých najpochmúrnejších chvíľach, v úmysle neuväzniť človeka v zlobe, ktorá sa obrátila proti nemu, dokázal povzniesť k výšinám.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.