2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Autor: Michaela Pašteková
 
Festival politickej piesne, čakanie na autogram Vladimíra Remeka, hodina telocviku v roku 1978, zaťažkávacia skúška Mosta SNP, spartakiáda, prvomájové sprievody aj propagandistické výklady obchodov.
To je len niekoľko z dávnych momentov, ktoré opäť ožijú vďaka rozsiahlej výstave fotografií s názvom Stratený čas?

Z vidieka až k panelákom
Podľa kurátorov výstavy Petry Hanákovej a Aurela Hrabušického si projekt kladie dva ciele: na jednej strane vyplniť medzery v mapovaní novších dejín fotografie na Slovensku, na druhej strane priblížiť atmosféru života na Slovensku medzi rokmi 1969 - 1989, teda od nástupu tzv. normalizácie až po nežnú revolúciu v novembri 1989.
Fotografický dokument stál však v tom období skôr na okraji - keďže jeho podstatou bolo zachytávať realitu, len sporadicky mohol poskytnúť "ideologicky neškodný obraz spoločnosti". O to cennejšie sú dnes zábery, ktoré sa vtedajším "dokumentaristom" podarilo zaznamenať. Keďže však išlo v tom čase skôr o fotografov neprofesionálov (no mnohí z nich sa neskôr profesionálmi stali), výstava nie je koncipovaná ako prehliadka fotografických osobností, ale je rozdelená na príznačné tematické okruhy, ktoré zachytávajú život vtedajšieho slovenského vidieka, oslavy socialistických sviatkov, premeny propagandistických výkladov Obchodnej ulice, atmosféru prvomájových sprievodov, čaro spartakiády, socialistický konzum, zlatý vek mládeže a vtedajších "celebrít", intímny pohľad do súkromia obývačiek, otváranie železnej opony aj dôsledky nového budovania mesta.
Len sme fotografovali
Fotografi sa, samozrejme, kvôli svojim záberom (aj zdanlivo banálnym) neraz dostávali do konfliktu s vtedajším režimom. Hoci, ako hovorí jeden z nich, fotograf Ľubo Stacho, "fotili sme len to, čo bolo okolo nás. My sme tie absurdity nevytvárali, my sme ich len fotografovali. Nič sme nearanžovali."
Na fotografovanie prvomájového sprievodu spomína, dnes už s úsmevom, aj fotograf Martin Marenčin: "Všimol som si vyslúženého partizána s množstvom metálov a zároveň dvoch policajtov, ktorí mi kráčali v ústrety. Vedome som čakal na okamih, keď sa policajti dostanú do tesného susedstva toho partizána, a vtedy som cvakol. Počul som, ako jeden policajt hovorí druhému: som zvedavý, dokedy mu to takto vydrží, kedy ho niekto zavrie!" Marenčina, našťastie, vtedy nikto nezatkol a jeho fotografia tak žije dodnes. Priznáva však, že fotografovať v tej dobe bol naozaj poriadny "adrenalín". "Pre mňa to bol vtedy jeden politický štát, v ktorom sa všetko kontrolovalo, potláčal sa akýkoľvek náznak politickej provokácie." Marenčin sa, našťastie, do vážneho konfliktu s režimom nedostal. A to i napriek tomu, že jeho pohľad bol vždy skôr ironický a aj na fotografiách sa pokúšal vyjadriť pohŕdanie vtedajšími oficiálne deklarovanými hodnotami.
Nie je sloboda ako sloboda
Ľubo Stacho prežíval "búrlivejšie" časy - istý slovenský redaktor ho označil za antisocialistický živel, nabádal na jeho sledovanie, Stacho sa nevyhol ani vyšetrovacej väzbe. Napriek tomu tvrdí (a dokazuje to koniec koncov aj výstava), že vtedy na poli fotografie vznikali úžasné veci. Cíti sa však dnes ako fotograf slobodnejšie? "Paradoxne nie. Aj keď som stál pri založení slovenského Domu fotografie, tak 17 rokov po revolúcii nesmiem mať tu doma autorskú výstavu. Skrátka, aj dnes sú vo fotografii stále ľudia, ktorí zneužívajú svoju moc. Tieň komunizmu tu ostal."
Výstava Stratený čas? je naozaj výpravným dokumentom jednej česko-slovenskej éry. Vďaka trefným kompozíciám a zmyslu autorov pre zachytenie tých správnych, hoci na prvý pohľad nenápadných okamihov, je dopad socializmu na osudy ľudí a miest na fotografiách občas vtipný a miestami tragický. Najmä však reálny. Ako píšu kurátori Hanáková a Hrabušický v katalógu k výstave: "Život na Slovensku v rokoch 1969 - 1989 bol zaiste poznačený stagnáciou a spoločenskou ,nehybnosťou#145#, ale azda nebol celkom ,strateným časom#145#." Strateným rozhodne nebude ani čas, ktorý prezeraniu fotografických spomienok venujete.

Stratený čas?
Kde: Slovenská národná galéria, Nám. Ľ. Štúra, Bratislava
Kedy: 30. 10. 2007 - 2. 3. 2008
Čo: takmer tisíc záberov od 80 fotografov (Stano Pekár, Ľubo Stacho, Tibor Huszár, Jozef Sedlák, Martin Marenčin, Ondrej Nosáľ, Peter Procházka, Juraj Bartoš, Pavol Breier, Anton Podstraský...)


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.